Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iCal server newbie

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-03-05 21:25

Hej på er. Lade in ett inlägg i en annan tråd men tänkte helt fräckt starta en ny för mer uppmärksamhet. Lovar att skriva ihop mina erfarenheter och dela med mig av alla mina mot och framgångar.
Hade tänkte och sätta upp den här funktionen på en server. Läst och undrar lite över host name och reverse DNS osv. Är mest det som jag undrar över, rättigheter osv kan jag luska reda på själv.

Jag har domännamn till övers och fast IP jag kan använda om det behövs. Kan någon peka mig i rätt riktning. Tack på förhand.

För att du ska kunna köra reverser på ditt IP kräver att du äger den eller att du känner ägaren till den som kan gå in i DNS servern och ändra .arpa
Om du har fast IP hos en ISP så kan du lägga ner dina drömmar om att få köra reverse på det IP, för det tillåter nästan ingen operatör.
För att lära dig angående reverse och sådana saker tycker jag du ska läsa hur BIND fungerar, samt lära dig hur ARPA fungerar.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-03-05 23:35
Ursprungligen av acidflash:

För att du ska kunna köra reverser på ditt IP kräver att du äger den eller att du känner ägaren till den som kan gå in i DNS servern och ändra .arpa
Om du har fast IP hos en ISP så kan du lägga ner dina drömmar om att få köra reverse på det IP, för det tillåter nästan ingen operatör.
För att lära dig angående reverse och sådana saker tycker jag du ska läsa hur BIND fungerar, samt lära dig hur ARPA fungerar.

Inte ens om man har en fet fiberkoppling på ett företag? Fast det måste ju gå och lösa på något sätt va? Alla som vill ha en enkel Cal server kan ju inte äga sitt IP eller? Äger man förövrigt IP:n? Trodde man lånade dem?

Ursprungligen av acidflash:

För att du ska kunna köra reverser på ditt IP kräver att du äger den eller att du känner ägaren till den som kan gå in i DNS servern och ändra .arpa
Om du har fast IP hos en ISP så kan du lägga ner dina drömmar om att få köra reverse på det IP, för det tillåter nästan ingen operatör.
För att lära dig angående reverse och sådana saker tycker jag du ska läsa hur BIND fungerar, samt lära dig hur ARPA fungerar.

Har du fast IP så kontakta registry hos din ISP och be dom lägga in rDNS för ditt IP. Alla operatörer gör detta. Hur tror du att alla som har mailservrar gör? De flesta mottagande mailservar kollar ju att det finns ett rDNS namn som matchar hostnamnet. Inga konstigheter. Lite Offtopic...Sorry

Det beror helt och hållet på vad för företag du hyr av och vad kontraktet säger.
Ta kontakt med din opratör som du köper tjänsten av så kan dem hjälpa dig. Så slipper du fundera mera över det.
Det där är en definition sak, om du äger eller inte. Man kopplar sitt namn och sådana saker på den, så vill du kalla de hyra eller inte är ditt tycke och smak.
Jag anser att man äger då man står som owner.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-03-15 21:07

Hej igen. Måste jag ha ett domännamn kopplat till servern eller räcker det med att ha ett publikt IP där jag skickar vidare anropen till iCal-servern?

Hur gick det? Blev det någon ordning på reverseDNS-frågorna?
Berätta gärna…

Håller på att sätta upp en ny Leopard iCal-server för första gången.

  • Medlem
  • Orranäs
  • 2008-04-27 07:33

Ja, och jag har tänkt testa också!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-04-27 13:57

Har inte tagit tag i det ännu. Väntar lite på Mac OS X Server 10.5.3. Men när jag sätter igång så lovar jag att skriva ned allt här.

Tillägg: Tittat lite och spontant känns det inte alls så enkelt som man förväntar sig från Apple.

Senast redigerat 2008-04-27 14:08
1
Bevaka tråden