Hur lagras data?

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Min döda hårddisk som är skapligt ofungerande fungerar lite ändå och det får mig att undra hur datan på hårddisken är lagrad.

Felet verkar vara av den arten att själva mekaniken har slutat vara i topform, men när jag försökte rädda mina 400 gig så lyckades jag få ut ungefär 3... inte så mycket.

Men jag fick de 3 gig som låg i bokstavsordning först.

Är det så att datan skuffas runt och hamnar i samma sorteringsordning som mapparna? Eller varför kunde jag bara rädda det som fanns först i mappen?

Har jag vanföreställningar eller vad händer?

/jon

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-03-05 08:02

Konstigt, men har du testat Datarescue?

länk

/Tangen

Nupp inte provat.

Det var något mekaniskt fel så disken var oförmögen att hitta data så långt ut eller in på disken.

Lyckades formatera till fat 32 och macen hittade den ibland. Men kunde inte formatera till något annat sen för den lyckades inte mata ut från skrivbordet eller liknande. Macen hängde sig i någon logisk lucka och jag fick hålla in power tills den lade av.

Lyckades göra en snabbformatering i windowns till ntfs men diskkontroll misslyckades eftersom... tja det var något fel på den.

Jag är informationsfattig och fattig för mina nya hårddiskar och Disk Warrior kostade en slant som jag inte hade.

Nu är disken inlämnad och jag väntar på att få en som fungerar, gjorde detta idag. Nu kör jag en spegling på mina nya diskar så nu är det två kopior på allt... snart.

/jon

1
Bevaka tråden