Powerbook G3 Pismo

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Hammarö
  • 2003-05-26 22:08

Jag undrar vad den Pismo på 500Mhz kan vara värd? Någon som nyligen sålt eller köpt en?

• Medlem
  • 2003-05-26 22:15

4-5.000:-

Nu kommer folk gorma "näääee, den är värd minst det dubbla". Men det är den inte.

Min skulle vara till salu för 11 om jag skulle sälja idag.
40/768/AP/2batterier/2laddare mm.
Fast jag kommer ge den en 900mhz uppgradering och ha kvar den ett tag till.

Jag skulle tippa på 7000-9000 beroende på minnen, disk, döda pixlar och skick.

/M

• Medlem
  • 2003-05-26 23:03

Har en PB Pismo 500 med helt ny 40GB hårddisk (5400 rpm) 768 MB RAM och AP-kort.
4-5.000 ??? <citat> "näääee, den är värd minst det dubbla".</citat>

Citat:

Skrevs ursprungligen av kitesurf ...
jag kommer ge den en 900mhz uppgradering ...

900mhz uppgradering???
Vad, hur, var, varför, hur mycket pengar, ... ?

• Medlem
  • 2003-05-26 23:08

Värd???

Hur mycket som helst, tänker aldrig sälja min!

(men en 900 mhz uppgradering vore kanske nåt?)

Redagruppen.se säljer 700Mhz iBook för 8495:- (exkl moms). Då är den ny. Nytt batteri. OS X och sånt mys kommer med.

Jämför man med det så tycker jag allt över 6000 pix känns mycket dyrt. Kan man göra momsavdrag så är det oftast inte värt att köpa begagnat. Som privatperson är det inte samma straff att köpa begat av någon som inte momsredovisar. Är man köpare och inte har tid att vänta måste man köpa dyrare. Är man säljare och måste avyttra sin dator snabbt måste man sälja billigare.

Jag tror att en standardpismo kan säljas snabbt för ca 5000. Köpas för ca 6000. Själv tycker jag en iBook är ett bättre köp.

Tycker inte iBook 700 MHz kan jämföras med Pismo. 200 MHz mer under huven är ju inte allt. Pismon har större skärm, två modulfack, med möjlighet till dubbla batterier, zip, CD-brännare, DVD osv... PC-card-slot. Vidare tar Pismon upp till 1GB RAM medan iBooken toppar 512 MB. Dubbla FW portar är också något som talar för Pismon.

Skulle valet stå mellan iBook 700 och pismo skulle mitt val definitivt falla på Pismon. Pismo är långt mycket bättre.

/M

Tillägg: Andra saker som skiljer; iBook saknar ljudingång & IR-port.

iBooken har 1024x768. 640MB minne max. Dubbelt så mycke VRAM som pismon. AGPx2 graffa. Väger betydligt mycket mindre. Pismon har larvigt liten disk, om den inte är bytt. Allt beror ju på förstås.

Problemet är utbudet i det här fallet. Hittar du någon som vill köpa så kan du ta rejält betalt, oberoende av datorns reella värde.

Jag letade flera månader innan jag fick tag på en Pismo till min sambo och fick lägga 7000 för 500/256/20. Sen köpte jag ett AP-kort för 350 och fick ett extra batteri gratis av en annan säljare som hade lovat mig att få köpa tidigare men ångrade sig.

Men det är en grym dator - den känns nästan lika snabb som min tiBook 550 i daglig användning, trots dubbla minnet och G4 i tiBooken. Tror jag skulle vilja säga att det är den bästa bärbara Apple tillverkat.

Citat:

Skrevs ursprungligen av 3OPAH
900mhz uppgradering???
Vad, hur, var, varför, hur mycket pengar, ... ?

900Mhz G3'a till pismo, hos powerlogix , 2800kr.

Man kan ställa den nya 750FX processorns klockfrekvens inifrån OSX så man kan snålköra på t.ex. tåget för att spara batteri. Det ska tydligen även gå att ställa uppåt till 1Ghz, men det kräver nått slags hack har jag för mig.

Defenitivt sexigt med en gig till pismon om man vågar sig på att pilla på inställningarna

Senast redigerat 2003-05-27 12:47
1
Bevaka tråden