Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur lägga ut hemsida (iWeb) med Cyberduck?

Tråden skapades och har fått 32 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-03-04 13:16

Jag behöver hjälp, gärna steg för steg för att inte strula till det.

Jag har gjort en hemsida i iWeb på MacBook (OS 10.4.9) och publicerat den till en mapp på skrivbordet. I mappen finns "index.html" och "Webbplats".

Nu vill jag lägga ut sidan på Comhem. Jag har fått papper med användarnamn, lösenord osv från Comhem.

Har förstått att jag behöver ett hjälpprogram för att få ut sidan, en klient(?). Därför har jag laddat hem Cyberduck 2.8.4. Programmet ligger på skrivbordet. Vad är nästa steg?

När jag öppnar Cyberduck finns 7 ikoner där – t ex mappen AppleScript Samples och Cyberduck.app (den med en anka). Gissar att det är den sistnämnda jag ska klicka på. Är det rätt?

Klickar jag på Cyberduck.app så får jag frågan "Vill jag använda Cyberduck som förvalt program för FTP- and SFTP-anslutningar?" Vill jag det? Vad innebär det? Och så vidare. Finns det någon som har tid och lust att guida mig genom detta?

Tacksam för svar

Anders

  • Medlem
  • Aneby
  • 2008-03-04 14:23

Hej!

Strunta i Cyberduck, ladda ner Easy iWeb Publisher från http://www.plyxim.com/free/
När programmet är installerat, configurera med dina uppgifter.
Uppgifter du behöver är ftp:// adress, användarnamn och lösenord. När det står att Configuration är OK drar du hela iweb mappen (mappen där din hemsida är sparad) till Easy iWeb Publisher fönstret.
Sedan är det klart.

Lycka till!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-03-04 14:43

Hej Amel
Trevligt få svar. Tack.
Jag trodde Cyberduck var det vanligaste och enklaste gratis-programmet för detta, efter vad jag läst i olika forum. Har aldrig hört om Easy iWeb Publisher, men det kanske är enklare, det låter ju så. Är det pålitligt också? Jag ska surfa runt lite och läsa om det.

Anders

  • Medlem
  • Aneby
  • 2008-03-04 15:11

Det är ganska enkelt att publicera en hemsida med hjälp av Easy iWeb Publisher. Kan tyvärr inte uttala mig om huruvida det är pålitligt eller ej.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-03-04 17:04

Ok. Tack igen Amel.

Jag tror det egentligen är lätt att lägga ut sin hemsida ... när man väl gjort det, men för mig nu är det rutor jag inte begriper vad jag ska skriva i osv.
Jag laddade f ö hem programmet du tipsade om men kom inte så långt, ungefär som Cyberdock - och det var mindre info och hjälp att få från hjälpavsnitten.

Jag har återvänt till Cyberdock, bestämt mig för att använda det.

Nu har jag kommit lite längre med Cyberduck, så här ungefär:
1. öppnat Cyberduck.app.
2. På frågan "Vill du använda Cyberduck som förvalt program för FTP- and SFTP-anslutningar?" valde jag "avbryt". Var det rätt?
3. Sedan har jag klickat på"ny ansluning".
4. Då kommer en ruta upp där jag ska ange saker

Server... "comhem.se" väl?
Port: 21 ... är redan ifyllt, vad betyder det?
Anv. namn... det är också ifyllt med mitt namn, men det ska väl ändras till det anv.namn jag fått från comhem va?
båda dessa saker hamnar för övrigt automatiskt i URL..

men okej, jag prövar helt enkelt att skriva dit användarnamn och lösenord så får vi se...

om någon läser detta och vill lägga till någon info så gör det gärna...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-03-04 17:34

nä, det gick inte. jag skrev anv.namn och lösenord och tryckte på "anslut", men jag kommer inte in på comhems ftp server, (för det är väl det jag försöker göra nu i detta steg, tror jag.
hmm...
har säkert skrivit fel namn eller nåt. varför blir det så krånglig URL med 21 på slutet, vad är förresten URL? borde det inte bara vara ftp.comhem.se som det står i brevet från comhem.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-03-04 18:17

jo det borde vara ftp.comhem.se
men det står i så fall i brevet.

Du kan enkelt låta Cyberduck sköta dina ftp konton, detta på grund av att det är ett bra och gratis ftp program.

En ftp är som en Hårddisk på nätet. Om du lägger saker där kan du och andra komma åt dom om du ger bort ditt lösenord.
Man kan även med en ftp klient lägga upp en hemsida på en domän, det som då krävs är att det finns en index.html fil med i de filer som man lägger upp på ftp´n

- Då till frågor, är du säker på att du angivit rätt ftp adress. att den använder port 21 är standard, det kan du låta vara bara. Det verkar som det kan vara något tjall på ftp adressen. ska det inte vara typ ftp://ftp.comhem.se/minmapp eller något?

/Tangen

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-03-04 20:37

Hej Tangen

Roligt att du svarar, ett ljus i mörkret för min del. Jättebra. Jag vill ju få ut min hemsida. Jag har nyss pratat med comhems tekniska support, de ger inte mycket support, bara svar angående hur man kommer in deras server. Men jag tycks inte ens komma in där trots rätt adress, lösenord och användarnamn. Supportkillen provade från sin pc och kom in direkt med samma lösenord och användarnamn. Den jag pratade med kunde inget om Mac och Safari men problemet kan väl inte vara där, i Safari?

Enligt anvisning från comhem skrev jag alltså ftp://ftp.comhem.se direkt i Safari (alltså utan att starta Cyberduck). Jag får då upp en ruta där jag fyller i mitt användarnamn och lösenord som jag fått från comhem för hemsidan jag vill lägga ut. En ny ruta dycker upp som är tom – den verkar inte vara ansluten till internet, utan jag tror den lägger sig internt i min dator – hamnar på skrivbordet. Och i Safari ändras adressen smatidigt till min startsida på Internet såg jag också.
hmm...
jag prövade också samma procedur inifrån Cyberduck, medan supportkillen väntade, men med samma resultat.

Känner mig ganska villrådig.

Jag ska pröva igen med olika varianter på adresser inifrån cyberduck igen, men problemet verkar ju inte vara i det programmet utan nåt med att min dator inte vill ansluta till comhems server, vilket jag inte vet vad det beror på?

stort tack för svar med bra info om ftp med mera. Supporten på comhem sa också att port 21 är standard, så då har jag lärt mig det också.

skriv gärna fler tips...

Återkommer...

Senast redigerat 2008-03-04 20:47
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-03-04 22:33

jahapp... något har hänt, men jag är lite osäker på vad...

jag gick in i cyberduck igen och lyckades skriva rätt – det var nog bara "ftp.comhem.se" tror jag plus att jag också raderade det automatiska bokmärket som ställde till det tidigare och skrev dit användarnamnet och lösenordet som comhem skickat istället.

vidare till nästa anhalt, kom jag sedan plötsligt, antagligen var jag väl då inne i comhems server gissar jag, fast det fanns inte mycket som tydde på det och Safari var ju inte ens aktivt längre!!! (används inte Safari när man för över via eller till ftp eller vad man nu gör – jag börjar misstänka det. men det har ingen sagt innan, jag trodde Safari skötte saken)

i alla fall kom en ny ruta upp i Cyberduck dit jag modigt prövade att dra mina filer till hemsidan som jag gjort i iWeb.

och det verkade ju gå bra. sedan klickade jag på nån knapp nånstans, minns tyvärr inte vad eller var, tror det var nåt med "överför" eller liknande.

och då startade nån slags överföring som tog ca 8 minuter. jag trodde innan att jag bara skulle spara en kopia v alla filer på mitt skrivbord, men tydligen skickade jag istället iväg alltihop, tyvärr, inklusive skrivbordet, som jag alltså felaktigt angett.

nå, nu har jag varit inne igen ock ändrat så att mitt skrivbord inte hamnar på min webbsida eller i min server, det gick bra tror jag.

någon webbsida kan jag inte se på min web-adress så jag vet inte om det är rätt det som jag gjort , men det kanske tar ett tag innan det läggs ut liksom. vet inte.

vi får la se

återkommer

lägg gärna till nåt, den som vill

Anders

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-03-04 23:46

Verkar som du är lite kort på kunskap om vad ftp är, det säger jag inte för att vara dryg utan bara för att du inte ska ta illa upp om jag förklarar för ingående på ftp fronten.

1. ftp är som en hårddisk på nätet
2. Cyberduck är ett ftpprogram man kan ansluta till ftpservrar med
3. När man är ansluten till en ftp som är tom, dvs din egen mapp på comhem så händer ingenting, om du inte drar filer till fönstret och på så vis kopierar filer från din dator till servern.
4. Safari har inget med cyberduck att göra, det är två olika program, du märker inget i safari om du laddar upp filer via cyberduck.
5. när din index.html fil ligger på rätt plats så kan man se en hemsida på din domän, så tillvida du har gjort en sida så klart
6. siten ska finnas i samma sekund som det finns en index.html fil

– kan det vara så att du har lagt en mapp på stället där din domän ska vara?

så här:

Om jag gör en site och den består av en massa filer när den ligger i html kod på en mapp på mitt skrivbord, då måste jag ftp:a innehållet i mappen och inte mappen, detta på grund av att annars ser inte Safari eller andra läsare att det ligger en indexfil på plats - är jag otydlig så kan disskussionen fortsätta imorgon

/Tangen

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-03-05 02:17

Jag tycker du är mycket tydlig, Tangen, och jag uppskattar verkligen det och att du delar med dig av din kunskap.

Jo, jag är nybörjare på detta, lär mig bit för bit, förstår bl a genom din förklaring, vad ftp och Cyberduck är och att inte Safari har med den saken att göra. Bra, bra.

När jag kom vidare in i Cyberduck drog jag innehållet i mappen där jag publicerat min hemsida, skapad i iWeb, till Cyberduck, inte hela mappen alltså (jag har läst att man ska göra så för att slippa få för långa adresser, ungefär).

Började med att dra över "index.html", som ligger för sig själv. Öppnade sedan "Webbplats", en mapp som innehåller 24 filer – varje fil finns där i en slags dubbel upplaga, dvs t ex: "Kontakt_files (som i sig innehåller flera filer) och "Kontakt.html".
Jag drog alla 24 filer till Cyberduck. (i mappen "Webbplats" finns ännu en fil som heter "index.html" och jag har för mig att Cyberduck frågade om jag ville ersätta den förra med samma namn, på det svarade jag nej vill jag minnas, jag uppfattar det som att det var samma fil i två upplagor?).

Sedan startade jag som sagt på något sätt, någon slags överföring som tog 8 minuter. Något besked om vad som skett fick jag inte men meddelande om att det överförts kom. Vart jag överförde det hela vet jag ju egentligen inte. Men det måste väl gå att kolla. Jag var ju inne i Cyberduck igen sedan, med samma användarnamn och så och där fanns ju filerna. Jag plockade då bort en fil (filen "skrivbord") som jag av misstag hade fört över.
Så jag antar att filerna ändå nu ligger i mitt utrymme på comhems ftp, men säker är jag inte... Tänkte ringa comhem och kolla imorgon om där finns något på deras server på min ftp del - hårddisk på nätet.

Nå. När jag nu söker min hemsidesadress i Safari så finns den inte, "Not Found" blir svaret. Trodde att det berodde på att et tar tid, typ ett dygn för comhem att lägga ut den men du skriver nu den ska vara där direkt. Hmmm... då har jag nog inte lyckats få dit något ändå. Eller gjort något annat misstag.

Finns det något annat sätt jag kan kolla det på?

Min hemsidesadress är för övrigt http://web.comhem.se/lundvang
Där berättar jag om mitt filmarbete - jag är filmare. Hoppas få ut sidan snart...

Tack för all hjälp hitintills. Det kommer att behövas mer...

Bästa hälsningar

Anders

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-03-05 12:41

känns som indexfilen och webplatsmappen ska flyttas över som dom är?
Men någon som kan iweb kanske kan fylla i vad som är problemet.

'/Tangen

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-03-05 12:42

Min safari letar efter : The requested URL /lundvang/Webbplats/Startsida.html was not found on this server.

vet inte om den ska heta startsida.html

??

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-03-05 14:02

hej igen

jag ringde comhem och fick bra hjälp där! mina filer finns på deras server och sidan kan öppnas! det har bara uppstått något krux med "index.html"-filen.
Man kan dock komma in på sidan via:

http://web.comhem.se/~lundvang/Startsida.html

Jag ska försöka ändra den där indexfilen på något sätt så adressen blir rätt, det går ju inte att ha ett matematiskt tecken i adressen (och även startsida html ska väl komma bort). Enligt comhem är ordet "webbplats" med i "index.html"-filen och det ska bort. hur vet jag inte riktigt men det ska väl gå när jag nu kommit så här långt. Desutom ser jag att de gamla bortredigerade bilderna i iWeb dyker upp en kort stund innan rätt bilder laddas ned. ska väl kunna fixas bort också hoppas jag.
så en del jobb återstår.
ändå: det är på god väg!

Anders

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-03-05 16:44

Ok,

tråden börjar bli lång och mest skriver jag själv. Så småningom har jag svar på frågan i rubriken: "Hur lägga ut hemsida (iWeb) med Cyberduck?" Ska då försöka göra kort sammanfattning. Är inte riktigt där än.

Just nu två frågor:

1. Innehållet i mappen Webbplats (som skapades på mitt skrivbord när jag valde "Publicera till en mapp..." i iWeb) bestod av en slags dubletter – t ex: "Kontakt_files och "Kontakt.html". Jag drog alla, var för sig, till Cyberduck. Hade det inte räckt med att dra dit de filer som slutar med ".html", dvs. t ex "Kontakt.html"? Någon som vet?

2. Var uppstod uppstod fel sökväg till min hemsidesadress? Enligt min support på comhem är ordet "Webbplats" med i "index.html"-filen och ordet ska bort. Kan det vara så att jag ska byta namn på webbplatsen redan inne i iWeb? Just nu heter den just "Webbplats" och det är förvalt har jag för mig. Vad ska jag då kalla den istället för att hamna rätt?

Tacksam för svar

Anders

Jag använder cyberduck med iWeb här med. funkar fint efter man bokmärkt och gjort de störiga inställningarna

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-03-05 17:31

Hej Ipod_Lover,

Låter bra det. Jag tycker också både iWeb och Cyberduck är bra och ska nog hitta rätt i alla nödvändiga inställningar så småningom. Har ju kommit en bra bit på väg... Tar en paus från detta ämne nu, till i morgon. Skriv gärna mer.

Anders

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-03-05 18:41

Kanon att du blandar dig i Ipod_Lover jag har ingen erfarenhet av iWeb är om jag fattar teorin, kom gärna med konkreta tips, eller frågor som gör att du kan lämna konkreta svar.

/Tangen

Ja okej
Iallafall, när jag ska uppdatera eller lägga upp en iWeb sida så tar jag och publicerar de till en mapp. sen tar jag mappen jag vill ha och drar över när jag anslutit till servern.

Ett tips är att göra bokmärken för jag hade feta problem med att skriva rätt länk till min telia adress, ftp.telia.com web.telia.com osv, bara blandade ihop alltid.

När du tittar i mappen som du laddat ner sidan i från iWebb så ska du lägga upp de filerna som finns där precis som det är, då har du en index.html fil där och om du öppnar webbplatsmappen så ska det ligga en index.html fil även där. Som sagt, lägg upp allt som det ligger, från mappen du sparat sidan i så blir allt bra.
/Roffe

nja det beror på. Jag har 3 olika hemsidor, alltså måste jag markera de filerna jag behöver i den specifika mappen och dra över dem.

Försökte bara lite lätt förklara för B-A så det blir enkelt.

/Roffe

hehe okej. jo om man har en sida funkar det ju utmärkt.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-03-06 11:23

Kanonbra!

Nu funkar det, hemsidan ligger där på rätt adress!

Tack Tangen, Roffe Dugse, Ipod_Lover och Amel, för att ni engagerade er i detta, det var en stor hjälp och avgörande!

Ibland hamnar man i onödiga krångligheter när man inte kan en sak och/eller det är första gången och då är det bra med konkreta tips från någon som gjort det förr. Här på slutet som det du skrev Roffe Dugse.

Jag gjorde om det från början – öppnade iWeb, (där jag lät hemsidan heta "Webbplats"), valde "Publicera till en mapp...", valde att publicera mappen på mitt skrivbord.
Där fick jag då två objekt, en som heter "index.html" och en mapp som heter "Webbplats".

Sedan öppnade jag Cyberduck, där jag tidigare lyckats spara ett "bokmärke" med rätt adress till mitt ftp-utrymme på comhems server, så jag då hamnar automatiskt där när jag öppnar Cyberduck.

I Cyberduck raderade jag för säkerhets skull alla mina filer så det blev helt tomt.

Valde "Åtgärd" i menyraden i Cyberduck. Då öppnas en rulllist. Jag valde "Radera". Cyberduck frågar då om jag verkligen vill radera filerna. Det valde jag att göra. Det tog kanske en minut, sedan blev det tomt i rutan, dvs i mitt utrymme hos Comhems server.

Sedan drog jag de två objekten "index.html" och mappen "Webbplats" från mitt skrivbord till rutan i Cyberduck.

Sedan "Åtgärd" i menyraden i Cyberduck. Jag valde "Skicka". Det tog någon minut när filerna överfördes. Man får besked om att det är klart.

Sedan avslutade jag Cyberduck.

Öpnnade Safari för att kolla – skrev in adressen till min hemsida. Och där är den nu alltså, på rätt adress.

Det är fortfarande så att det tar någon bråkdels sekund för bilderna att hamna rätt och då skymtar man kort de bilder som fanns innan i iWebb-mallen som jag använt. Men det är en bagatell och märks knappt. Jag antar att det får man leva med när man gör hemsidan i iWeb.

Så nu är adressen den rätta http://web.comhem.se/lundvang

Kanonbra!

Sedan blir det en annan fråga hur man ska få andra att hitta till sidan, dvs att man kan söka på Google med bara mitt namn och hamna där. Men det är som sagt en annan fråga än det denna tråd gäller.

Jag ska lite senare i dag, avslutningsvis skriva en lista med det jag lärt mig här, svar på frågan i rubriken: "Hur lägga ut hemsida (iWeb) med Cyberduck?" Steg för steg.

Stort tack för hjälpen!

Anders

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-03-06 15:13

kul att det funkade till slut

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-03-06 15:23
Ursprungligen av Tangen:

kul att det funkade till slut

jepp, väldigt bra, tack igen.

Anders

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-03-06 15:22

"Hur lägga ut hemsida (iWeb) med Cyberduck?"

Det här kom jag fram till:

1. Gör hemsidan i iWeb. Välj "Arkiv"> "Publicera till en mapp..." . Fyll i rutan: "Ange Internetadressen till din webbplats". Jag fyllde i namnet på hemsidan, som jag fått på papper från Comhem tidigare. Valde att spara på "Skrivbord". På skrivbordet sparas då två objekt – "index.html" och en mapp som heter "Webbplats".

2. Avsluta iWeb.
Hemsidan ska nu till en server, i mitt fall till Comhems server. För det behövs ett hjälpprogram, en FTP-klient (ftp = file transfer protocol). Cyberduck är ett sådant program.

3. Gå ut på nätet. Ladda hem Cyberduck.
http://www.macupdate.com/info.php/id/8392/cyberduck.

4. Avsluta Safari.
Safari används inte när man ansluter till en ftp server, det sköter ftp-klienten (om jag förstått saken rätt).

5. Öppna Cyberduck
Klicka på ikonen, sedan på "Cyberduck.app" (den med ankan på). Nu är man inne i Cyberduck. Man får först en fråga: "Vill du använda Cyberduck som förvalt program för FTP- and SFTP-anslutningar?". Jag valde "Avbryt" och det gick bra.

6. I Cyberduck finns en meny-rad, där finns bl a en hjälp-meny (på engelska) som är till hjälp, även om den inte är glasklar.
Under menyraden finns en stor tom ruta med streck i, det är dit man ska dra sina filer så småningom.

7. Välj "Ny anslutning" i menyraden.
Nu ska man ansluta till sin server.

8. En ruta kommer upp. Den måste fyllas i.
Det här krävde många försök innan jag lyckades fylla i rätt. Så här ungefär:

a) Protokoll: FTP(filöverföring) – Detta är redan ifyllt, låt det stå.

b) Server: här hade jag många försök, jag tror jag skrev – ftp.comhem.se – till slut, det kan också ha varit – ftp://ftp.comhem.se . Här kanske någon annan som är säker kan ge det rätta svaret, annars får man testa sig fram.

c) Port: 21 – detta är redan ifyllt och det ska man låta stå. 21 är nån slags standard.

d) Användarnamn: här var mitt namn redan ifyllt, men det var fel! Jag skrev istället dit användarnamnet som jag fått från Comhem, för min hemsida.

e) Lösenord: - jag skrev dit lösenordet som jag fått från Comhem för hemsidan

Beroende på vad man skriver i b) och d) skapas så automatiskt en URL = webbadress.

9. När man hamnat rätt, ansluts man till servern, tyvärr minns jag inte riktigt hur, men antagligen tryckta jag på någon knapp med "verkställ" eller så.
Jag upplevde det som mycket otydligt att jag faktiskt då redan var inne på comhems server, inte mycket tydde på det.

10. Okej. Jag drog de två objekten "index.html" och mappen "Webbplats" från mitt skrivbord till den tomma stora streckade rutan i Cyberduck.

11. Valde "Åtgärd" i menyraden i Cyberduck, från rull-listen valde jag "Skicka". Filerna överfördes, det tog någon minut . Man får besked om att överföringen är klar.

12. Jag lyckades också spara ett "Bokmärke" för denna server-anslutning, minns inte riktigt hur, men det var inte så svårt. I bokmärket mitt står: ftp.comhem.se(FTP), mitt användarnamn och sedan ftp://ftp.comhem.se

13. Avsluta Cyberduck.

14. Starta Safari, knappa in namnet på hemsidan och kolla om den finns där. Det ska den göra direkt, i alla fall på comhem. Om inte, felsök och försök igen.

---------

Tillägg: När hemsidan nu är igång är allt mycket enklare. När jag öppnar Cyberduck hamnar jag direkt i mitt utrymme på comhem-servern, antagligen tack vara att jag lyckats spara bokmärke med lösenord och allt i Cyberduck för anslutningen. Jag kan nu lätt ta bort eller lägga till filer i servern.

Hoppas denna tråd hjälper någon annan i samma situation som jag var.

Anders

Senast redigerat 2008-03-07 16:25

Har tänkt testa lägga upp en hemsida med hjälp av iWeb och Cyberduck. (så rubriken var klockren) Blev gör glad när jag hittade denna tråd, så nu kommer väl ett par timmar susa iväg. Så tack på förhand till alla i tråden.

// Conny

Nu har jag testat lite och jag fick det inte att fungera med Cyberduck. Så jag laddade ner Fetch för att se om det fungerade bättre. Inte. Fick felmeddelande om att något i OSX brandvägg blockerade Fetch. Testade då att stänga av brandväggen i OSX och då fungerade det. Försöker öppna FTP portar och liknande i Systeminställningar men jag får det inte att fungera med brandväggen på. Cyberduck fungerar inte oavsett brandvägg på eller av.

Några tips på vad det kan vara?

// Conny

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2008-08-05 14:52

Jag har ett "problem".
Jag har ganska mycket saker på min hemsida, ca 400mb.
Och om jag bara vill uppdatera tex. ETT ända blogg inlägg, måste jag då ladda upp HELA min hemsidemapp till min server? Likadant om jag har lagt till ETT till album och vill lägga till det, måste jag då ersätta ALLTING på min server:S?
Känns som en onödig sak att göra, någon som vet?
Borde finnas, "lägg till" i Cyberduck? Inte bara ersätt...

Bevaka tråden