Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Maxad, MacBook eller MacBook Air?

Tråden skapades och har fått 54 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Höll i en MacBook Air för första gången i dag. Den kändes lite plastig ärligt talat, grymt tunn och cool och så, men plastig.

Ursprungligen av Stefan Swales:

Höll i en MacBook Air för första gången i dag. Den kändes lite plastig ärligt talat, grymt tunn och cool och så, men plastig.

Plastig? Har du rökt nåt olämpligt eller?

Ursprungligen av akerstrom:

Plastig? Har du rökt nåt olämpligt eller?

Nejdå, jag är emot rökning av alla de slag, men det var nåt med finishen på ytan, i kombination med den "vassa" formgivningen som gav mig känslan av att hålla i en fönsterskrapa eller nåt. Typ.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2008-03-28 21:44
Ursprungligen av akerstrom:

Plastig? Har du rökt nåt olämpligt eller?

Right on! Har klämt på den flera gånger, inget plastig alls på den. Jag tyckte den kändes väldigt gedigen trots den lilla storleken.

Imponerande!

Ursprungligen av Laleh:

Right on! Har klämt på den flera gånger, inget plastig alls på den. Jag tyckte den kändes väldigt gedigen trots den lilla storleken.

Imponerande!

+1

Och heja Helsingborg!

Tunnare kan ingen var, än Guds lilla...Air !

Jag har jämfört min Air med en bekants MacBook och visst sjutton är det skillnad !!
Förstår inte varför folk säger att de är lika stora ? Air är ju mer än hälften så tunn som MacBook även om längd och bredd är samma.
Sedan är det ju en helt annan sak om man behöver massor med finesser och mycket
"klös" i sin dator eller om man prioriterar en dator som man kan ta med sig i bakfickan !!

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2008-03-28 21:10

En Air är ju rena drömmen så tvivlar inte att du blir missnöjd med den. Om du däremot inte har en stationär eller bärbar med lite mer kräm i så hade jag kört på Macbooken eller varför inte en Pro?

Hade man haft ekonomin hade man haft en Air med antingen en iMac eller Mac Pro hemma. Fina tanke:p

Men bara du väljer Mac så kommer du bli sjukt nöjd.

Det är väl footprint de tänker på. Men den är härligt tunn och fruktansvärt sexig. Jag hade alla dagar om året kunna byta min MacBook mot en iMac och en Air. Inga problem!

Mkt nöjd

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-03-29 10:27
Ursprungligen av motif:

Mkt nöjd

HEhehe....vi har exakt samma uppsättning!

Ursprungligen av atomlab:

HEhehe....vi har exakt samma uppsättning!

Förutom att jag har 2,8

Hoppas det kommer nya nu på Tisdag är sugen på en uphottad iMac med iPhonekromad kant

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-03-29 11:43
Ursprungligen av motif:

Förutom att jag har 2,8

Hoppas det kommer nya nu på Tisdag är sugen på en uphottad iMac med iPhonekromad kant

Hehehe ja det såklart...Var enda sättet att få den först!

Ja det vore fint. Men man bör ju inte hoppas för mycket på ett designbyte!

Ursprungligen av motif:

Mkt nöjd

Jag är avundsjuk

Vad är det för skärmsläckare på iMacen förresten?

Vilken skärmsläckare, det beror väl på vilken du väljer?

Clocksaver

okej grabbar, har fått min AIR nu, spenderat någon tima, ruskigt mycket kvar att setta up och ställa in.. Spontant så känns den tillräckligt hastighetsmässigt! Någon badboll här eller där, men de är väl något man kommer fixa om några månader med en SSD Bara batteritide som oroar lite ibland... Tummen upp, nu saknas bara en iMac !

jockeleu: "Bara batteritiden som oroar lite ibland..."
Ja, den oroar mig också eftersom den ökar under tiden jag arbetar med den !
Jag använder bara trådlöst både hemma och på andra ställen.
Jag har suttit vid min MBP nu i minst 1 1/2 timme och när jag kollar står det är 2:30 kvar.

På min nya MBA står det....ett ögonblick måste gå iväg och kolla...........................3:50 men igår stod den på ca 4:30. Har inte gjort några ändringar eller inställningar förutom att markera Längre batteritid.
Så, ska jag oroa mig eller bara vara glad ? För mig känns ca 4 tim helt OK.

Nåja, nu har man spenderat lite längre tid med den!

Batterimässigt är det helt okej, minskar man på ljusstyrkan och inte lyssnar för mycket musik så... suttit 2 timmar nu och har en indikation på 3 kvar... gissar väl på att det hamnar på 4 tillslut. (edit: blev 4:20)

Prestandan mötte iaf mina förväntningar... mer än väl! Efter alla skräckhistorier började jag tvivla på om den skulle räcka... Använder datorn som sekundär men ser inga problem med att jobba @ photoshop som jag pillat lite med nyss. De enda program jag har stött på som startar en längre tid än på min PC (C2D 2,4ghz 500gb WD, 2GB) är MS Office applikationerna och Dreamweaver, förvånandsvärt bara de sålänge.. och beror väl kanske på en sämre OSX-anpassning...

Det som glädjer mig dock är ju att det är just denna punkt som man kan eliminerar helt med en SSD i framtiden Värt att notera är dock att jag inte suttit vid en nyare iMac en längre tid, men jämfört med Vista-PC'n så UPPLEVS airen för det mesta likvärdig. Kanske ett testamente för OSX förmåga att kräma ut de mesta ur hårdvaran?

Skärmen är bättre än macbookens på många plan, men på ett är den sämre... Responstid/uppdatering... När man drar runt med rutor så rycker det lite mer än på en vanlig macbook. Något som inte beror på själva datorns prestanda då jag provat på en extern skärm. Men inget som sticker i ögonen direkt, speciellt med tanke på hur mycket finare bilden är. Största problemet med MB är att man är att bilden blir katastrofal så fort man rör huvudet 1cm, vilket inte är fallet med airen.

Måste även kommentera de utökade möjligheterna för fingergester; det är för första gången någonsin som jag använder en styrplatta hellre än en vanlig mus! Kanske inte en dealbraker när man funderar på en macbook, men något jag tror är väldigt jobbigt att leva utan när man väl vant sig...

Jag har endast 1,6 och 80gb modellen, trots detta ser jag inget hinder för att man inte skulle använda den som sekundär dator. Faktum är att jag endast suttit vid denna dator under hela veckan. Skulle den kunna funka som primär? I mitt fall JA... Om man har en extern disk/nat att hålla sina större filer på... Alla ens program får ju ganska lugnt plats på 64-80gb (har 45gb ledigt med alla program inne) men imagefiler/filmer och musik har jag delat via nätverk samt itunes från PC'n... Disk Inventory X och lite andra kan dock komma till användning lite senare.

Varför köpte jag Air istället för MBP/MB ?.. Ptja, jag är väl en av de personerna som värdesätter "finess och finurlighet" framför prestanda. Gillar en kompakt lättviktsbil med bra köregenskaper mot en merca som är raketfort rakt fram. Har egentligen inget behov av intern skivläsare då jag har tillgång till stationär dator om jag hade behövt bränna något. Något som för mig även var väldigt betydande var designen, en macbook känns som en plastig leksak efter man fått använda en AIR och PRO'n känns för mig numera som om den är ett sekel gammal.

Apple har gjort datorn som jag saknat, datorn som inte funnits på marknaden... Tunna PC-laptops har enligt mig fokuserat på fel bantningsmetoder, samt ofta slutat upp med en prislapp på bra mycket mer än 16.500kr...

Air är en dator som är före sin tid, men en som snabbspolar oss till den tiden... Jag tror att de flesta av oss som köpt datorn hittills känner detsamma... För mig datorn med de perfekta fördelarna samt "kompromisserna"..

Senast redigerat 2008-04-06 16:08

Din stackare, har du också en W660i i väntan på iPhone?

Äntligen någon som likt jag älskar att posta bilder på sina prylar

Ursprungligen av henkebarn:

Din stackare, har du också en W660i i väntan på iPhone?

Äntligen någon som likt jag älskar att posta bilder på sina prylar

Hehe ja tyvärr hoppar väl på iPhone tåget vid 3G/Sverige introduktionen! Och ja, mer prylbilder till folket

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-04-06 16:26

Får väl jag också lägga in en bild på mitt bord....
Skrivbord

Fyfan, frågan är om de e tillåtet att ladda upp sånna bilder, de är ju porr!

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2008-06-26 20:09

Sitter och tänker på att inhandla en MBA...men skulle vilja höra lite från er som har en själv.
Det som jag funderar mest på är hastighten, alltså för basic användning som jag skall använda min MBA till.
Hur lång tid tar det att öppna applikationer, hackar datorn när man använder den, kan man köra flera applikationer samtidigt utan att den hackar osv?
Hur upplevs den av er?

Batteritid och portar osv är inte viktigt, jag vill abar inte ha en dator som känns som min gamla pc.

Tacksam för svar.

Troix, MBA är kanon! Inget av det du nämner känner jag igen så det är lugnt, handla!

Såhär 1.5 år senare vill jag bara meddela att jag fortfarande är supernöjd med min Air, trots att detta är en Revision A, samt snikmodell

Detta säger jag trots att vanliga MacBooken är såpass lik så når den absolut inte samma "bärbarhetsnivå" som jag har med min Air, vikt och storleksskillnaden spelar så stor roll att jag hellre tar med mig min Air än mitt Kollegieblock till föreläsningarna. Vilket är syftet med den!

Stort tack Apple för att ha gjort den datorn som just JAG behöver

Bevaka tråden