Hjälp mig köpa platt skärm

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-05-26 19:27

Min katodstråleskärm sa Krrrrkkk sprkrrrrk splutt *POFF!* och dog. Så nu behöver jag en ny skärm. Vad ska jag köpa? Har inte råd med en särskilt dyr skärm dock.

Är LG L1510S (15") kass eller är den OK? Jag kan få den för 3 595 sverigepesetas inklusive moms.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-05-26 19:45

Jag har kollat olika tester och LG-skärmen verkar vara helt OK, men det kanske är värt att lägga en tusing till och få en riktigt bra skärm? Eller två och få en större?

• Medlem
  • 2003-05-26 19:46

Men du kan ju inte läsa våra svar utan bildskärm.

Starkt jobbat dock att surfa hit i blindo och skapa en tråd, men du kan väl göra det i sömnen...

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-05-26 19:49

Äh, jag är van. Det går fin-fint utan skärm också. Jag har givetvis en Firewire-ansluten remsskrivare som skriver ut braille (blindskrift). Men hjälp mig nu köpa en ny ruta vettja!

• Oregistrerad
  • 2003-05-26 19:49

Kolla så du kan använda digitalsignal (DVI/ADC) - Samtron är oxå billiga (kolla inetdata.se ex.v.)

• Avstängd
  • 2003-05-26 20:49

> Mondo Du bor ju på söder

Gå in på skattehuset å Hämta en skärm du är väl medborgare.
När folket där byter rum så tippar de friska skärmar i Containern.
Alla ITbolagskonkurser ??

På Söder har ju en massa designers , konsulter m.fl flyttat in.
Häng vid bardisken när de är på fyllan så kanske de skänker dig en frisk skärm.:)

• Avstängd
  • 2003-05-26 20:52
Citat:

Skrevs ursprungligen av mondo65
Äh, jag är van. Det går fin-fint utan skärm också. Jag har givetvis en Firewire-ansluten remsskrivare som skriver ut braille (blindskrift). Men hjälp mig nu köpa en ny ruta vettja!

Braille intressant.

Vi ( Markurells på Vasagatan 1975 ) var de första som hade matsedel i blindskrift.

Jag känner en tjej som har en sån där LG-skärm, den är helt OK kan jag lova. Fast det finns ju bättre...
Men om man inte kan hosta upp tillräckligt med deg för bättre alternativ så är den kalasbra. Den duger bra till det du håller på med.

Jag har iofs en Apple Studio Display 21" CRT, grå med G4-stuk som jag inte behöver. Kan sälja den för vettiga pengar.
Men den är ju inte platt.
Den är som en Volvo-Kombi på skrivbordet. Bra, men klantig.

• Medlem
  • Hammarö
  • 2003-05-26 21:13

Dell har en 18"-skärm som är mycket bra. Den har DVI och VGA med en upplösning på 1280x1024 och mycket bra vidvinkel. Kostar inte så mycket heller. Men den är inte så speciellt mycket billigare än en 17" Studio Display. Och den är snyggare tycker jag.

Fördelen med Dell är att du kan koppla in en iBook, PB12" eller annan Appleburk som endast har VGA som utgång.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-05-26 22:10

Nurells bauta-CRT kan vara intressant om priset är rätt. Jag är på biafrabudget just nu så det kan inte bli fråga om några excesser inte.

Köpte två blaskor och kollade skärmtester idag. Datormagazins test av 15-tummare var kanon! Det lutar åt en Sony SDM-X52. Den är rätt dyr men den är bäst!

Jag föll pladask för den här formuleringen:

"Bildkvaliteten är lysande. Bilden är lika skön som en nybäddad säng en lång söndagsmorgon när ungarna sover och man bara kan ligga och dra sig fram till lunch, minst."

Helskönt!

Ö h t måste man säga att Datormagazin bara blir bättre och bättre.

Sen läste jag MikroDatorns test av 17" LCD-skärmar också. Inte lika kul dock, men gott betyg åt Apples skärm. Där lutar jag mest åt Samsung Flexscan 172T eller NEC 1760NX.

Eizo FlexScan L557 vann testet men den är SKITFUL! Och jag kommer aldrig att köpa en skärm som det står Dell på.

http://www.inetdata.se/tillbehor/product.dip?p=23632

denna ska du ju så klart ha....
eller 2 såna....

mmmm......

Citat:

Skrevs ursprungligen av 12moons

eller 2 såna....

mmmm......

Jag gillar Samsung, men inte dras DVD-spelare (som dör för en)...

Och den var ju faktiskt snygg att titta på med...

• Avstängd
  • 2003-05-27 19:56

Om alla på forumet riktar sina positiva
vibrationer söderut och på mitt Kenospel
Skulle det gå in vilket betyder 150.000 spänn så köper jag en platt skärm till Mondo.
En stor fetskärm.

Hercules Prophetview är bland det snyggaste man kan hitta i skärmväg, även om komponenterna inte är top-notch..

Men Mondo sitter ju ändå bara och postar här så...

Köp en Eizo-skärm! Jag tycker det är värt att lägga några kronor extra och få en skärm med riktigt bra bildkvalitet. Själv så stör jag mig VÄLDIGT på skärmar med dålig bild....

Citat:

Skrevs ursprungligen av 12moons

eller 2 såna....

mmmm......

Jag har denna modell fast 19" och jag kan intyga om att den faktiskt är kanon...

J.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-05-28 15:04

Har nu beställt en Sony SDM-S71 R/W för 4 495 kr plus moms (5 618 kr) från Dustin.

1
Bevaka tråden