Lösenordsskydd till USB-minnet?

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2008-03-03 11:15

Hej!
Hur kan man skydda informationen på sitt USB-minne? Glömde nästan mitt på tåget en gång - blev snällt uppmärksammad om det av en kille som satt mittemot, men uscht... tänkte jag.

Jag har lite "gott & blandat" på USB-minnet som är både till jobbet och till eget företag, plus en del egenkomponerad musik som man inte har skyddat än och så, vill inte gärna att någon - vem som helst bara stoppar det i sin burk och vipps kommer allt upp i Finder eller WinExplorer.

Jag kollade lite i Tillbehörsmappen i min Tiger, öppnade Disk Utility, tittade i Directory access men blev inte mycket klokare. Har ingen kunskap om detta och försökte söka på 99mac men fick inte fram något vettigt. Kanske dåliga keywords jag använde?

Tack på förhand

Lättast är att göra en krypterad skivavbild.

Kolla denna tråd: http://www.99.se/mac-os-x/109258-hur-skapar-krypterad-skivavbild-med-l-senord.html

• Medlem
  • Helsingborg
  • 2008-03-03 16:04

Tack Johan S

Nu är det inte så att jag bara frågar utan att göra någon insats, he he.... jag har försökt att skapa image av en folder på minneskortet och valt olika inställningar - ville först skapa dmg-n på själva minneskortet (har ca 70% ledigt) men det gick inte:

"Unable to create "Backup-1"-internal error". Detta fick jag oavsett om jag ville skapa denna dmg på själva USB-minnet eller på den interna hårddisken.

Till slut så skapade jag en blank image, mountade den, kopierade alla filer från minneskortet, unmountade dmg-n, flyttade hela imagefilen till minneskortet, raderade alla originalfiler och nu var det bara själva dmg-n som låg på kortet.

Dubbelklick mountade imagefilen som en enhet där jag kunde flytta och spara alla nya filer. Visst, nu förstår jag, men jag lyckades inte med det du rekommenderade, är ändå lite nyfiken varför det inte gick från början?

Jag hade uppskattat en steg-för-stegs lathund med hur man gör. Är _jättetacksam_

Gör det med programmet truecrypt så kan du öppna det på andra datorer o plattformar. Truecrypt är även gratis.

• Medlem
  • Helsingborg
  • 2008-03-03 16:05
Ursprungligen av Code Red:

Gör det med programmet truecrypt så kan du öppna det på andra datorer o plattformar. Truecrypt är även gratis.

Oj, det ser man, kanon! Tack, surfar genast dit och kollar, tack!

Hej,
USB-minnet Ironkey kommer snart att komma till mac. Kolla in och anmäl ditt intresse på:
https://www.ironkey.com/
Säkert både ur fysisk och krypterings-synpunkt.

1
Bevaka tråden