Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

AppleScript: Förnya DHCP-tilldelning?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Lite bakgrund:
För tillfället bor jag på obestämd tid hemma hos mina föräldrar, vilket har både sina för- och nackdelar. Till de värsta nackdelarna hör absolut farsans machatande Zyxxel-router som hela tiden envisas med att slänga ut min MBP från Internet via det trådlösa nätverket. Det har alltid förhållit sig på detta viset med den här routern. Före Leopard, efter Leopard, före och efter ändlöst experimenterande med inställningar osv. Som tur är kan man gå in i Nätverksinställningar och klicka på "Förnya DHCP-tilldelning" för att på så sätt ge routern en spark i röven så man åter kan surfa på nätet igen.

Problemet:
Eftersom man blir utkickad från nätet ungefär var 10-15:e minut blir det lätt ganska tradigt att ständigt klicka sig fram till "DHCP-knappen" och jag slipper helst ha fönstret med nätverksinställningar framme hela tiden. Finns det således nåt sätt man kan göra en fil med ett AppleScript-kommando som jag kan ha nere i dockan? Kommandot skulle i så fall helt enkelt göra precis samma sak som "DHCP-knappen", dvs förnya DHCP-tilldelningen i det trådlösa nätverk som datorn för närvarande är ansluten till.

Jag hoppas på positivt svar och kanske någon välgörare vill fixa lite pluspoäng inför skärselden och posta koden här på forumet!

Tack på förhand!

(Vilka jäkla i-landsproblem man kan ha egentligen... )

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-03-03 12:50

Sök på google på: applescript renew dhcp

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-03-03 13:22

Fredrik,

Tråkigt med Er strulande Zyxel-router…

Men,

Lättast vore väl att ge din MBP en fast IP-adress…!!

Lycka till,

- Torkel

Creops:
Har sökt runt en del men inte hittat nåt tillfredställande. Eller hade du gjort en sökning och hittat nåt speciellt script?

Torkel:
Har provat detta, men av någon anledning struntar routern fullständigt i om jag har fast IP eller inte...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-03-03 19:08

Du kan göra ett applescript eller en automator funktion som kör dessa två kommandon i terminalen, då kommer den att uppdatera IP adressen:

ipconfig set en1 NONE
ipconfig set en1 DCHP

Hur man kör kommandon i applescript/automator hittar du här på forumet, det är inte spec svårt alls.

Ursprungligen av ntity:

Du kan göra ett applescript eller en automator funktion som kör dessa två kommandon i terminalen, då kommer den att uppdatera IP adressen:

ipconfig set en1 NONE
ipconfig set en1 DCHP

Hur man kör kommandon i applescript/automator hittar du här på forumet, det är inte spec svårt alls.

Tack för tipset! Har lyckats få scriptet att köras genom Automator, men av någon skum anledning så har routern skärpt till sig och jag har inte fått tillfälle att testa om det funkar än. Återkommer så snart jag kunnat testa!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-03-03 23:15
Ursprungligen av Fredrik_s:

Tack för tipset! Har lyckats få scriptet att köras genom Automator, men av någon skum anledning så har routern skärpt till sig och jag har inte fått tillfälle att testa om det funkar än. Återkommer så snart jag kunnat testa!

Den känner sig hotad, så är det alltid med datorer, bara hota med lite våld så brukar de skärpa sig lite

Ursprungligen av ntity:

Den känner sig hotad, så är det alltid med datorer, bara hota med lite våld så brukar de skärpa sig lite

Det ligger onekligen nåt i det du säger!

För 5 minuter sen kunde routern dock inte hålla sig längre utan gav vika för sitt sabotagebegär. Tur i oturen - jag testade skriptet och det funkar alldeles galant!
Gött med ett snabbt klick nere i dockan och vips så är problemet löst!

1
Bevaka tråden