Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Byta hårddisk i Macbook Air?

Tråden skapades och har fått 101 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-03-02 19:36

Jag funderar på att köpa mig en Macbook Air. Var iväg och kände på den i förra veckan och den gav ett gediget intryck. Standardhårddisken verkar dock ganska tråkig och tyvärr så kostar versionen med SSD disk en hel del. Någon som känner till om det finns några snitsiga SSD diskar på marknaden som man kan skruva i själv? Om inte annat så kanske det kommer? Borde väl inte vara några problem att slänga i en större disk på t.ex. 128 GB i framtiden när de har gått ner lite i pris?

Drivarna kommer givetvis att gå ner i pris hela tiden. Givetvis följer det lagen om att OM Jerry köpte en på MÅNDAG så halverar vi priset inom 14 DAGAR...

Köp en med hD i då, vänta sedan tills du tycker att du får pang för pengarna.

Vidare måste jag nog påpeka att om du är en "prismedveten" kund så är kanske inte MBA ngt för dig? Tycker det hela där följer Ferrari-principen.

"Den är tillräckligt snabb och måste du fråga vad den kostar har du inte råd med den"

Fast analogin haltar för MBA är ju inte spec snabb

"Several readers asked us about compatible SSDs to be installed in MacBook Air.
You will need 1.8" PATA SSDs, with a 5mm thickness and featuring a ZIF socket. As there are different sizes of ZIF, you will need the smallest version.
To our knowledge, only SSDs from Samsung or Supertalent are compatible with the MacBook Air, with storage capacity toping at 64GB."

Källa HardMac, 1 minut Google-foo

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-03-02 23:14

Grejen är den att jag behöver en MAC och MBP går tyvärr bort pga. utseendet, vanliga MB likaså. Tycker MBA har allt jag behöver och till skillnad från de andra så känns den ”rätt”. Marknaden är väl inte så bred än vad gäller SSD men det blir väl bättre förhoppningsvis. Kommer naturligtvis ha en stationär vid sidan av.

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2008-03-03 20:21

Tyvärr tror jag framtiden för större SSD till MBA är lite begränsad. MBA använder ju PATA-diskar medans allt nytt som görs verkar göras till SATA. Exakt varför de valt att göra så vet jag inte, men troligen för att 1,8"-diskar endast finns med PATA och de pallade inte göra 2 olika moderkort (egentligen 4 eftersom både 1,6 och 1,8 kan fås med antingen "vanlig" disk eller SSD)

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2008-03-03 20:48
Ursprungligen av bollman:

men troligen för att 1,8"-diskar endast finns med PATA

Samsung har både SATA och PATA

http://www.samsung.com/global/business/semiconductor/products/flash/ssd/ssd_products/solid_choice.html

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2008-03-03 23:56

SSD ja, men inte "vanliga" diskar.

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2008-03-04 08:29
Ursprungligen av bollman:

SSD ja, men inte "vanliga" diskar.

Jo, vanliga 1.8" finns med SATA. http://sdd.toshiba.com/main.aspx?Path=HardDrivesOpticalDrives/1.8-inchHardDiskDrives/MKxx16GSG

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2008-03-04 10:17

Sant, och med rätt dimension. Undras varför Apple då valde PATA?

Ursprungligen av bollman:

Sant, och med rätt dimension. Undras varför Apple då valde PATA?

Det var för klumpigt hehe, tyvärr!

Ursprungligen av AnandTech:

There is no accessible SATA interface on the motherboard, clearly for space constraints. Instead of a standard PATA connector Apple uses a 40-pin ZIF (Zero Insertion Force) connector, which Samsung offers as an option on its drives.

Hehe, tjenare, numera äger jag en första generations MacBook Air, är fortfarande sugen på en framtida uppgradering till SSD!

Däremot verkar det inte finnas en enda hårddisk att köpa förutom:
Samsung MCCOE64GEMPP-01A

Kriterierna:
1.8"
Minst 64GB
SSD
PATA
Zero Insertion Force anslutning.

Inte ens denna hittar jag att köpa i någon butik!

Är hoppet ute, lite ångest nu när man målat in sig i ett hörn... Trodde att jag skulle klara mig med att uppdatera till SSD en vacker dag.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-12-30 20:49

Hittat den här länken. http://www.runcore.com/newsshow.asp?ID=194
Tyvärr så är 128GB 8mm istället för 5mm som måste till för att den ska kunna få plats i första MacBook Air.

Fan, fan fan fan....

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-12-30 22:59

Jag har mailat dem men jag är inte hoppfull.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-02 13:41

The 128GB cannot be 5mm only 8mm. Maybe it will still fit do you know? Can you measure it?

Fick jag som svar. Har ingen MBA själv så jag kan inte kolla. Vi är 100% på att det inte finns utrymme?

  • Medlem
  • Nacka
  • 2009-01-02 16:40
Ursprungligen av acke:

The 128GB cannot be 5mm only 8mm. Maybe it will still fit do you know? Can you measure it?

Fick jag som svar. Har ingen MBA själv så jag kan inte kolla. Vi är 100% på att det inte finns utrymme?

Det är lite svårt att mäta då man skruvar på hela bottom case, man kan inte se hur mycket plats det är kvar när bottom case är på.
Hmm...
Jag har för mig att den är ganska kinkig att saker ska ligga rätt.. Jag tar fram en och tittar lite.
Återkommer!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-02 16:59
Ursprungligen av nllub:

Det är lite svårt att mäta då man skruvar på hela bottom case, man kan inte se hur mycket plats det är kvar när bottom case är på.
Hmm...
Jag har för mig att den är ganska kinkig att saker ska ligga rätt.. Jag tar fram en och tittar lite.
Återkommer!

Vore grymt!
Antar att 3mm är ganska mycket i en MBA.

  • Medlem
  • Nacka
  • 2009-01-02 17:25
Ursprungligen av acke:

Vore grymt!
Antar att 3mm är ganska mycket i en MBA.

Ja det är ganska mycket. Det går inte att klämma i 3mm till i den. Jämförde med höjden på kontaktdockan, hopfälld, och hårddisken utan bottom case på. Det skiljer ungefär 1mm, och hårddisken har skumgummiduttar på sig, som lär behövas.
Med bottom case fastskruvat så ligger kontaktdockan jäms i samma höjd som bottom case så det finns ingen plats ledig alls.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-02 17:30

Fan också. Hur tänkte Apple när de använde ZIF-anslutning egentligen.

Precis, har någon en aning om de har SATA på de nya?

Ursprungligen av jockeleu:

Precis, har någon en aning om de har SATA på de nya?

Ja det ska det vara, från http://www.apple.com/macbookair/specs.html "120GB 4200-rpm Serial ATA hard disk drive or 128GB solid-state drive"

/Adam

Senast redigerat 2009-01-06 16:22

haha blev lite rädd när du tappade bort 1an där :P. Aja då blev man så jävla sugen på den nya Airen, vid köp var jag övertygad om att jag skulle kunna uppgradera min till SSD...

Hell yeah! Det finns hopp! Dock bara 64gb men mer än tillräckligt för mig, Sjukt bra priser blir det!
Äntligen någon som har sett den stora luckan i marknaden med ZIF PATA!

http://www.runcore.com/newsshow.asp?ID=194

Citat:

This low cost upgrade promises to boost computer performance vs. the traditional 1.8” HDD by more than 400% with read/write speeds up to 75/40MB/sec. This will prove to be a life/computer saver for the hundreds of thousands of people who have bought computers running on a 1.8” HDD. "

läckert, hittat nånstans man kan köpa disken?

Ursprungligen av Speedingguy:

läckert, hittat nånstans man kan köpa disken?

Hittade ett ställe:
MyDigitalDiscounts.com

Notera att de inte kommer till lager förrän februari! Dock undrar jag över en sak, jag plockade ut min hårddisk och såg att det var en skummatta. Hade en 8mm disk inte fått plats om man tog av denna?!

Senast redigerat 2009-02-04 23:13
Ursprungligen av jockeleu:

Notera att de inte kommer till lager förrän februari! Dock undrar jag över en sak, jag plockade ut min hårddisk och såg att det var en skummatta. Hade en 8mm disk inte fått plats om man tog av denna?!

Mät och kolla kanske kan lägga i nånting annat med liknande mått och på så sett se om det går?
Med lite mindre skumgummi eller bara "klämma" ihop den så borde väl dom där sista 3 mm gå?

  • Medlem
  • City
  • 2009-02-04 16:29

Det är fler än jag alltså som vill uppgradera disken till en SSD
Jag som är tvungen att köra windows med WMware tappar så mycket disk att jag snarare behöver 128GB SSD. Finns det något på marknaden eller planerad för 5mm?

Eller om någon vet hur man kan spara utrymme om man ändå måste kunna köra accessdatabaser på mac? Eventuellt skulle det funka med 64GB...

  • Medlem
  • Nacka
  • 2009-02-10 19:27

Fast skummattan är ju där av en anledning, den enkla att disken inte ska ligga och nöta emot bottom case. Sen tror jag även den i viss mån skyddar disken..

Ursprungligen av nllub:

Fast skummattan är ju där av en anledning, den enkla att disken inte ska ligga och nöta emot bottom case. Sen tror jag även den i viss mån skyddar disken..

Mattan är där för att dämpa ljud vid sökning och dylikt,ta upp stötar och för att kompensera det lilla glappen som finns där. Med SSD har du ju varken ljud eller problem med stötupptagning, dessutom skulle väl 8mm disken fylla ut utrymmet ändå.

Ursprungligen av Speedingguy:

Har hitta lite annan jobbig information från trådar där folk försökt uppgradera sina MBA maskiner utan lycka, ett problem som kanske även kan visa sig vid en SSD installation?

Det verkar vara relaterat och knutet till 80gb storlek, så 64 gb ssd verkar fortfarande vara enda alternativet. OK för min del. Lite halvbittert att man inte sitter med 2 generationen MBA nu

Har hitta lite annan jobbig information från trådar där folk försökt uppgradera sina MBA maskiner utan lycka, ett problem som kanske även kan visa sig vid en SSD installation?

http://forums.macosxhints.com/archive/index.php/t-94968.html

http://forums.macrumors.com/archive/index.php/t-586854.html

Bevaka tråden