Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Klassisk animation med datorprogram?

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag undrar om det finns nån som pysslar nåt med klassisk animation (även kallad stop motion, typ leranimation) genom datorn och kan rekommendera nåt bra och enkelt program till detta. klippa kan jag göra i iMovie, men själva processen då man fångar in animationen.
Jag har testat Stop motion studio (www.loudmotion.com) men det buggar som bara den.
Kan det tänkas att det finns nån sån funktion i nåt vanligt klipprogram, typ iMovie?
Jag använder en eMac 700 Mhz och en vanlig webkamera.

klicka på följande länk så laddar du ner ett experiment jag gjorde med Loudmotion:
http://www.angelfire.com/indie/laseranders/starwars.mov

  • Medlem
  • 2003-05-26 17:06

Jag vill minnas att de testade ett sånt program i Macworld för något nummer sedan, men jag har inte tidningen. Men det kanske kan vara något att kolla upp. Jag vill minnas att det fick ett bra betyg. Det kan ha varit detta http://www.bensoftware.com/ men jag minns inte säkert.

Det verkar ganska sjysst faktiskt! Tack för tipset, ska se om jag kan få tag på det…

  • Medlem
  • 2003-05-26 17:27

Det går ju att testa i 15 dagar och att ladda ner på sidan. Det skall jag göra så fort jag får tag på någonslags kamera.

mm… Pysslar du med animation eller är det mer på kul? Jag var tidigare med i en studiecirkel som höll på och en massa sjuka humorfilmer, men när jag flyttade från strängnäs till Eskilstuna sumpade jag den chansen och försöker bygga upp en liten animationsstudio här hemma istället…

  • Medlem
  • 2003-05-26 17:49

Mest på kul. Fast jag har läst 10p 3D-animering på högskolan här. Stop motion har jag inte sysslat med sen mellanstadiet även om jag alltid har varit intresserad av det. Det har inte blivit av bara.

Btw, jag får inte din film att fungera, blir bara ett felmeddelande om att det är en fil som qt inte känner igen. Men felet kan förvisso ligga på hos mig, datorn har varit lite knasig den senaste tiden.

  • Medlem
  • 2003-05-26 18:04

Näe, jag får tyvärr samma fel och kan inte heller se på din film

Skit! Det ska ju vara en Quicktime-fil!
Jag får kolla det där… kan det vara angelfire det är fel på?

  • Oregistrerad
  • 2003-05-26 20:51
Citat:

Skrevs ursprungligen av Laseranders
Kan det tänkas att det finns nån sån funktion i nåt vanligt klipprogram, typ iMovie?

Adobe Premiere har en stop motion funktion jag har använt. Den fungerar, men har inga direkta finesser.

Jag tror den var standard i Premiere men jag ska inte svära på att det inte var en plug-in.

Jag behöver inte så mycket finesser. Det allra mest grundläggande att man kan se vad som synd för kameran att man kan se sista bilden (gärna onionskin) och att man kan spela upp när man vill… och det måste funka med en vanlig webkamera, men jag ska kika på Adobes hemsida och se om jag blir klokare! Tack för tipset!

Apu
jag ska läsa 3D-modellering i höst (om jag inte hittar på nåt annat än att plugga) men det blir nog inte så mycket animation…

Jag behöver också ett sånt här program... Det enda som behövs är att kunna ta bilder från en DV-kamera från datorn samt så vore det smidigt att kunna se den föregående bilden (onion skin) och kunna spela upp vad man har tagit än så länge.

iStopmotion är ett underbart program som tyvärr kostar pengar, vilket känns lite onödigt eftersom det har andra funktioner som jag inte riktigt behöver.

Sen har jag även prövat gratisprogrammet CamGrabber vilket bara tar bilder och sparar dem som .jpg i en mapp på skrivbordet... Funkar väl okej men det är väldigt osmidigt i och med att man sen måste hitta nåt annat program för att lägga ihop bilderna (Flash eller QuickTime funkar bra).

Men man tycker att ett program som tar bilder från en extern kamera, sparar dem i nån sorts tidslinje och har en funktion som låter en se alla bilder man hittills tagit inte borde vara så svårt att skapa. Det borde definitivt inte kosta pengar!

Är det ingen som har något fiffigt förslag? Min lerfilmsproduktion har totalt stannat upp efter att min trial på iStopmotion gick ut!

1
Bevaka tråden