Macbook - nu eller sommaren?

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-02-29 14:02

Har länge varit sugen på att skaffa en bärbar, då en Macbook. Och jag blev ännu mer sugen iochmed senaste uppdateringen + att en fet summa pengar föll i knät.

Nu till min fråga ... det pratas ju om en ny uppdatering tidigast i juni. Vad tror ni kommer skilja från den modell som finns nu och den som ev. kommer ploppa upp till sommaren? Hur blir den stora skillnaden på Santa Rosa vs. Montevina-processorn? Blir det en så fet uppdatering att jag lär ångra att jag köper en nu?

• Medlem
  • Malmö
  • 2008-02-29 14:36

Fick den inte Penryn nu sist?

Ursprungligen av fredHo:

Fick den inte Penryn nu sist?

Jo, det är Penryn-processor.

Namnen Santa Rosa och Montevina syftar på mer än processorn, det är hela chip-setet.

Standard-svaret :
- Om du behöver dator nu: Köp!
- Om behovet inte är så stort: Vänta! Nästa generation är alltid bättre (mer eller mindre).
- Och tänk på att om du köper nu så blir den datorn inte sämre i juni bara för att det kommer en ny generation - det är fortfarande en bra dator.

Bara ett tips: det kommer hela tiden nya rykten om "bättre" datorer den gamla blir ju liksom inte "dålig" även fast det kommer en ny dator
om man hela tiden ska vänta till nästa "bättre" dator kommer, kommer man nog aldrig att få tummen ur arslet om du förstår vad jag menar
Jag tycker att du ska köpa den NU!

//Svante

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-02-29 15:51

Ja, det blir lite som den där historien med bockarna Bruse. Jag skulle nöja mig med den modell som finns redan nu.

Kör på den modellen som finns nu. Jag har den som kom i höstas och jag är mycket nöjd. Montevina kommer antagligen till MBP först och till MB senare, precis som när Santa Rosa kom.

Bara det faktum att du funderar på nästa uppdatering bara några dagar efter den senaste talar väl för att du kan vänta, eller?

OT: Köpte min MB i nov 2006 (första uppdateringen), är fortfarande svinigt nöjd! Den funkar fortfarande hur bra som helst till allt som jag lyckas företa mig i ettornas och nollornas värld.

• Medlem
  • Malmö
  • 2008-02-29 21:14

Tack för svar. Jag beställer en Macbook om några dagar

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-03-01 20:47

denna är en Gen 4, nästa uppdatering måste nästan vara en ny MBP vilket kommer bli en GEN.1 .. vilket innebär ungefär vad det innebär att köpa en Macbook Air, du får en dator med en massa barnsjukdommar. Detta är alltså den MBP som kommer ha högst (kvalité) på ganska länge.

Men visst vore det nice med en ny design, blueray och inbyggd turbo-3g

Ursprungligen av johan_F:

denna är en Gen 4, nästa uppdatering måste nästan vara en ny MBP vilket kommer bli en GEN.1 .. vilket innebär ungefär vad det innebär att köpa en Macbook Air, du får en dator med en massa barnsjukdommar. Detta är alltså den MBP som kommer ha högst (kvalité) på ganska länge.

Men visst vore det nice med en ny design, blueray och inbyggd turbo-3g

Diskussionen gäller iofs MacBook.

Sedan så är det knappast belagt att vissa (och speciellt senare) revisioner skulle vara mer driftsäkra än andra.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-03-02 10:25
Ursprungligen av Redglittercoffin:

Diskussionen gäller iofs MacBook.

Sedan så är det knappast belagt att vissa (och speciellt senare) revisioner skulle vara mer driftsäkra än andra.

hehe, missa det.. är helt inställd på allt om MBP nu..

Nej, jag har inga belägg för att gen fyra ska vara av en högre kvalité än tex gen 3. MEN, det är ett allmänt känt att Apples Gen 1 brukar drabbas av en del problem, och för produkter i allmänhet så brukar den sista versionen vara den som är mest förfinad.. De har ju haft lite tid på sig att komma till rätta med de vanligaste problemen. Te.x så sak den nya inte producera lika mkt värme som gen 3

håller med de som skriver att om man väntar blir det ju aldrig något köp
kommer ALLTID bättre saker och det vet alla. gäller att kunna nöjja sig med sin maskin ett tag.. (dock kan inte jag det) men det är ju olika. nu tycker jag endå macbooken är bra... med nya processorn å de .. så köp nu !

1
Bevaka tråden