Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Skärmen bara dör ibook G4

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Karlstad
  • 2008-02-29 13:30

Har ett problem med min dator, skärmen bara dör. Tänk dig att du håller ett papper i handen och släpper det, så ser det ut när skärmen dör. Den ramlar ner eller vad man ska säga. Ibland ramlar den ner följt av en liten kort stunds regnbågsfärger nederst i skärmen. Har läst att denna modell haft problem med logicboard. Kan det vara detta?

Det var iBook G3 (den vita) som hade moderkortsproblem. G4orna är inte ökända på samma sätt. Tvärtom.

Kan det vara kabeln till skärmen som blivit sliten i "gångjärnet"? Händer det när man vickar på locket?

Är det själva LCDn som dör eller "bara" lysröret bakom? I så fall skall man kunna se något mot ljuset.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2008-02-29 17:04
Ursprungligen av johan_tanying:

Det var iBook G3 (den vita) som hade moderkortsproblem. G4orna är inte ökända på samma sätt. Tvärtom.

Kan det vara kabeln till skärmen som blivit sliten i "gångjärnet"? Händer det när man vickar på locket?

Är det själva LCDn som dör eller "bara" lysröret bakom? I så fall skall man kunna se något mot ljuset.

Känns som som det skulle kunna vara lysröret, men när jag fäller ner locket så går den inte heller i viloläge. Har vickat men det händer inget då. Har tyckt att det händer när jag har haft i 3g modemet men det känns inte heller som om det är som regel.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-03-03 21:20

Hade problem med skärmen till min iBook G4 förut. Blev bara enfärgad ibland, vart värre och värre och till slut vart den jämt bara blå har jag för mig. Det låter inte riktigt som att du har samma problem, min påverkades av ifall man vickade på skärmen.

Jag lämnade in min till inLife tror jag dom hette, låg vid hötorget någonstans. Dom bytte "logikkabeln", kabeln som går från logikkortet (dvs moderkortet) till skärmen. Kostade 1795 spänn. Sved, men sen dess har den funkat klockrent (var 1,5 år sen ungefär).

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2008-03-07 08:28
Ursprungligen av DrStein:

Hade problem med skärmen till min iBook G4 förut. Blev bara enfärgad ibland, vart värre och värre och till slut vart den jämt bara blå har jag för mig. Det låter inte riktigt som att du har samma problem, min påverkades av ifall man vickade på skärmen.

Jag lämnade in min till inLife tror jag dom hette, låg vid hötorget någonstans. Dom bytte "logikkabeln", kabeln som går från logikkortet (dvs moderkortet) till skärmen. Kostade 1795 spänn. Sved, men sen dess har den funkat klockrent (var 1,5 år sen ungefär).

Nu har den varit inne på felsökning och det visade sig vara logic- kortet som det var fel på. Får förmodligen reda på om det går att reklamera i dag. Någon som vet om det varit problem med alla ibook g4. Känns ju inte så kul att få ett ruttet moderkort igen. Skulle vara bättre om man kunde få en macbook som kompensation :-).

Som sagt, det var G3orna som var ökända. Men lycka till med utbytet. Någon MB lär du inte få, dock..

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2008-03-07 13:30

Nä någn MB tror jag ju inte direkt på. Efter lite efterforskning på nätet så framkommer det ju att G4 har ett tillverkningsfel med. Danska konsumentverket verkar ha fått det verifierat genom någon undersökning.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2008-03-13 12:12

Då var det klart då, den gick som reklamation. Dock tror jag att telefonräkningen snart kommer överstiga fakturan om jag fått betala kalaset själv.ö
Bra service men ganska långsam ändå med andra ord.

1
Bevaka tråden