Köpa macbook i sverige eller USA?

Tråden skapades och har fått 30 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Hallå ! har funderingar på en macbook nu. frågan är om åäö är ett måste ? finns det inget som fixar detta ? så man kan använda det på en usa macbook ? för det är liksom 3000 kr billigare där typ ? någon som vet ??

/ niklas

Du bör kunna ändra teckenuppsättningen så att alla knappar fungerar som på det svenska tangentbordet, men har fel skrivna tecken på sig. Bara du lär dig var allting sitter på ett svenskt tangentbord borde det inte vara några problem.

• Medlem
  • Ronneby
  • 2008-02-29 00:32

Ja du kan ändra till svenskt tangentbord, men vad du inte kan göra är att magiskt få den extra knappen som en svensk/internationell mac har. Kan inte svära på om ett brittiskt tangentbord motsvarar ett svenskt fast med andra "klistermärken".

Mao, om du vill ha den sista knappen är du rökt Och det är en jävla pina att byta tangentbord (annars hade du kunnat göra det juh).

Bättre att köpa en mac mini/mac pro i USA och importera, lättare att byta tangentbord då

• Medlem
  • Vallentuna
  • 2008-02-29 12:04

Frågan är ju bara vilken "den sista knappen" är. Jag hade lätt kunnat offra en apple-tangent för att spara 3000:-. Men det är väl kanske inte så att man själv får välja vilken av knapparna det blir som saknas?

tjena killar , 7700 tar dom för den " mittersta" macbooken .. vilket här i sverige kostar 11800.
sen är det frakt + att man kan åka på tull men det kommer ju aldrig upp i 12 endå ? jag kan välja till 4 gb ram utan att komma upp i 12. rätt nice . sen är det kanske lite kiligt att behöva skicka den om den pajjar , till usa igen och betala den frakten osv. kan bli jobbia konsekvenser... vad är det för knapp ni pratar om ? vad står på åäö knapparna på usa modellen ?

Ursprungligen av doggenikke:

tjena killar , 7700 tar dom för den " mittersta" macbooken .. vilket här i sverige kostar 11800.
sen är det frakt + att man kan åka på tull men det kommer ju aldrig upp i 12 endå ? jag kan välja till 4 gb ram utan att komma upp i 12. rätt nice . sen är det kanske lite kiligt att behöva skicka den om den pajjar , till usa igen och betala den frakten osv. kan bli jobbia konsekvenser... vad är det för knapp ni pratar om ? vad står på åäö knapparna på usa modellen ?

Det är faktiskt ännu jobbigare att folk inte har uppfattat att Apples garanti är global. Du behöver alltså inte retunera produkten till USA om det blir fel på den inom garantitiden.

Vidare är det ganska sällan som man åker på att betala tullavgiften. Ännu mer sällan blir det om man använder sig av en förmedlingstjänst där paketet skickas som "gift". Genom att skicka som "gift" så slipper du också betala svensk moms på produkten - förutsatt att försändelsen inte upptäcks och kan påvisas att den inte är en gåva.

Den som importerar från USA ska också komma ihåg att priserna på amerikanska Apple Store visas utan moms. Det gör att priserna i verkligheten blir en aning dyrare. Precis som jag skrev tidigare så kan man också åka på att få betala moms på det man importerar.

Så min brillianta ide nu när dollarn är så fruktansvärt billig, att importera en imac för 7000 mindre än i sverige är inte så brilliant?

Hur funkar det med att importera? så det är inte säkert att man måste betala skatt eller moms?

Du skall betala moms och eventuell tull på varor som överskrider 1700:- när du själv reser och inte vill medverka till olagligheter. Vid import skall man alltid betala skatt+tull (olika beroende på privat/företag och land osv). Så är reglerna....

men om vi säger den imacen för 16 , man kommer inte upp i det efter ALLA avgifter från USA ! tror fan inte det ...... vad säger ni ? någon som kan räkna ut det ?

Glöm inte av 8.5% i Sales Tax, alltså delstaten New Yorks skatt (som våran moms)...

Köper du den på ort och ställe kommer du inte undan den.

Skickar du den sedan med DHL/UPS eller liknande så samarbetar de med svenska staten så att du åker på Svensk moms, ev tull på produkten och en söt liten expeditionsavgift. Köpt objektiv några gånger från USA...

Sedan att skicka en dator som "gift" eller "no commercial value" kan bli jobbigt när den kommer bort...

Handlar du den själv, tar den i bagaget med dig hem kan du smuggla in den och då slipper du moms och tull på varan (och exp avgift)

Ursprungligen av Goflorp:

Glöm inte av 8.5% i Sales Tax, alltså delstaten New Yorks skatt (som våran moms)...

Köper du den på ort och ställe kommer du inte undan den.

Skickar du den sedan med DHL/UPS eller liknande så samarbetar de med svenska staten så att du åker på Svensk moms, ev tull på produkten och en söt liten expeditionsavgift. Köpt objektiv några gånger från USA...

Sedan att skicka en dator som "gift" eller "no commercial value" kan bli jobbigt när den kommer bort...

Handlar du den själv, tar den i bagaget med dig hem kan du smuggla in den och då slipper du moms och tull på varan (och exp avgift)

aa det hade ju varit bäst , men nu har jag nog ingen möjlighet att komma till usa , kanske kan höra med någon seriös här på 99 som vill tjäna en slant för att ta hem en mac till mig .. skulle varit sjyst men om jag köper den i usa i en apple butik , tillkommer någon moms då ? deras moms som inte står med på sidan går la in i priset när jag köper den ? har en polare som har en moster i usa .. han gick och köpte en 16 och skickade hem den hit .. allt han fick betala var runt 3200.. ! rätt billigt .. så en mac skulle gå rätt mycket billigare än priserna här i sverige !

Ursprungligen av Goflorp:

Åker du däremot fast åker du på böter eller i värsta fall fängelse.

• Medlem
  • 2008-03-24 15:44
Ursprungligen av Marcus K:

Har aldrig hört talas om någon som det blivit sådär för? Vad grundar du det på, känner du ens någon som fått det straffet?

Ursprungligen av Marcus K:

Jag har inte uppmanat någon att göra detta, konstaterade att det är en option - smuggla.

- Kan de inte ta maskinen i beslag också? Eller får man lösa ut den med Tull + moms+ Straffavgift + böter + Expeditionsavgift

Ursprungligen av Loyal:

Har aldrig hört talas om någon som det blivit sådär för? Vad grundar du det på, känner du ens någon som fått det straffet?

Lag (2000:1225) om straff för smuggling. Jag sökte och hittade en länk till Tullverket.

Förutom mac mini och mac pro så har jag svårt att se att det är värt trasslet att köpa Mac i staterna. Dels har tangentbordet annorlunda layout och så brukar andrahandsvärdet bli sämre på privatimporterade grejer.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2008-04-04 07:28

Hola!

Jag själv sitter med en macbook från staterna har haft den i ca 1 vecka. Hittills har jag inte haft några bekymmer vad gäller att hitta tangenter och tecken. Dessutom kan man ju aktivera både amerikanskt och svenskt tgb så att man med ett enkelt snabbkommado kan hitta de tecken man behöver..

kort och gott, jag tycker du ska köpa på dig en från usa, just nu är det ju bra mycket billigare..

Peace!!

• Medlem
  • Helsingborg
  • 2008-04-04 10:08

Om du ska till USA så ska du slå till. Jag köpte min MPB i julas borta i staterna och sparade in 4000:-. Tangentbordet är inga problem det lär man sig väldigt snabbt. Vad gäller tullen så kan du ju alltid ha den i en datorväska, det kan de inte säga något om.

Ursprungligen av Laleh:

<SNIP>
Vad gäller tullen så kan du ju alltid ha den i en datorväska, det kan de inte säga något om.

Nej inte så länge du har med ett utförselkvitto på datorn när du lämnade Sverige så är du säker när du reser hem igen.
Man får "ta in" varor till ett värde av 1700:- till Sverige utan att förtulla om vi nu ska följa lagar och förordningar. Hur det sedan sker i praktiken är en annan femma.

• Medlem
  • Helsingborg
  • 2008-04-12 15:40
Ursprungligen av hummel:

Nej inte så länge du har med ett utförselkvitto på datorn när du lämnade Sverige så är du säker när du reser hem igen.

Det är kanske så i teorin men i praktiken går det ju inte till så. Inte en chans i världen att tullen kollar laptops då det är så pass vanligt. Smugglar man knark däremot så kanske man ska vara lite orolig:p

Har en bekant som köper prylar i USA ofta och det man alltid gör är att helt enkelt packa upp och ta bort alla förpackning och kanske t o m använda dem en aning innan hemresan. I hans fall har tullen aldrig undrat över sådant han ser ut att ha ägt innan avresan.

• Medlem
  • Skanör med Falsterbo
  • 2008-04-14 23:04
Ursprungligen av ejoakim:

Har en bekant som köper prylar i USA ofta och det man alltid gör är att helt enkelt packa upp och ta bort alla förpackning och kanske t o m använda dem en aning innan hemresan. I hans fall har tullen aldrig undrat över sådant han ser ut att ha ägt innan avresan.

Precis ... Händer varje dag världen över..

hade en god vän som mailade en applestore i staterna några veckor innan han reste över om dom kunde ordna en datorn med sv tagentbord och i det fallet gick det utmärkt.

• Medlem
  • Örebro
  • 2008-05-16 14:12
Ursprungligen av Cristoffer:

hade en god vän som mailade en applestore i staterna några veckor innan han reste över om dom kunde ordna en datorn med sv tagentbord och i det fallet gick det utmärkt.

Det där låter väldigt intressant om man ändå vet var man ska åka i USA, ex. Florida, Orlando.
Är det någon mer som har erfarenhet av det här scenariot, att kunna beställa en SV MacBook Pro innan vi ens kommer till USA?

Om det nu är möjligt, några tips om hur man går tillväga, emaila Applestore i Orlando?

ex. Detta email till en applestore i USA dit man ska?

Hello

Is it possible for me to preorder a MacBook Pro with a Swedish keyboard layout?

With the following specifications:

2.6GHz Intel Core Duo
4GB 667MHz DDR SDRAM
200GB Seriel ATA Drive
MacBook Pro 17-inch Hi-Resolution Glossy LED Widescreen Display
Backlit Keyboard (Swedish) / User's Guide

Tror ni dettas skulle fungera? inte allt för ovanligt ifall svenskar som är bosatta i USA vill ha ett svensk tangentbord?

Jag ringde och snackade med apple verkstaden i göteborg angående hur mycket det skulle kosta om man ville byta tangetbord på en macbook och macbook pro. Det skulle kosta runt 1400 exklusive moms för macbooken och 100-200 kronor dyrare för pro:n.

• Medlem
  • Örebro
  • 2008-05-19 14:53
Ursprungligen av _alfred:

skulle kosta runt 1400 exklusive moms för macbooken och 100-200 kronor dyrare för pro:n.

Trevligt 1750-2000kr inklusive moms, men du tjänar fortfarande på det.

Det jag funderar på är hur mycket påslag på priset Apple kör med i butiker, jämfört med via Applestore Online, jag vet dom har 7-8% Tax på priset, men tillkommer det mer?

Jag räknade på en fullt utrustad MacBook Pro med 7% salestax skulle kosta cirka 3637$ omräknad till svenska via Forex, ungefär 22393kr.

Någon som vet ifall Applebutiker kör med lite dyrare priser och om i så fall ja, hur mycket lägger dom på?

• Medlem
  • International user
  • 2008-05-19 15:11
Ursprungligen av Caemon:

Trevligt 1750-2000kr inklusive moms, men du tjänar fortfarande på det.

Det jag funderar på är hur mycket påslag på priset Apple kör med i butiker, jämfört med via Applestore Online, jag vet dom har 7-8% Tax på priset, men tillkommer det mer?

Jag räknade på en fullt utrustad MacBook Pro med 7% salestax skulle kosta cirka 3637$ omräknad till svenska via Forex, ungefär 22393kr.

Någon som vet ifall Applebutiker kör med lite dyrare priser och om i så fall ja, hur mycket lägger dom på?

Varför skulle dom ta högre priser i Apple Store? Det är samma priser som gäller i både Online som i vanliga Apple Store. Det enda som skiljer från online store är skatten på 0-12% beroende på i vilken delstat du köper den.

Du kan prova att ta kontakt med en Apple Store där du kommer att vara och fråga om dom kan skaffa en Mac med ett svenskt tangentbord. Du kanske får ange ditt VISA kort och betala en "deposit" på 10% för att dom ska vara säkra på att du verkligen hämtar den också.

//Rob

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-02 13:52

Ska till NYC snart och tänkte köpa en MBP. Ringde två apple stores på manhattan och frågade om de kunde ordna en MBP med svenskt tangentbord, men de hänvisade till att det endast gick att beställa online och att man inte kunde hämta upp i butik.

Någon annan som lyckats med detta eller hört annorlunda? Åker snart så är mkt intresserad av info...

Enkelt!

Enkelt beställ den innan till ditt hotell, har gjort det förut fungerar utmärkt.

Bevaka tråden