Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Airport express som brygga till en ethernet-enhet.

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-02-27 01:41

Hej!
Har precis i dagarna skaffat mobilt bredband, då jag ofta har kompisar med dator över på besök så vill de gärna kunna surfa de med, så jag kommer dela ut mitt mobila internet med min macbook (internet sharing..).

Min fråga är dock om jag kan konfigurera en airport express att koppla upp till min dator och skicka vidare denna signal till en ip-telefoni-dosa som jag har från tele2?

dvs

dator (med mobilt internet) -> trådlöst -> airport express -> kabel -> ip-telefonidosa.

Någon som har erfarenheter av liknande?

ska inte vara några problem alls

först ställ in airport express till att ta emot internet över ethernet porten med airport administratörsverktyget som du hittar under verktygsprogram. du kopplar helt enkelt bara in expressen i väggen o ansluter till den dom brukar heta lite konstigt tex a2db86

med airport administratörsverktyg kan du sen ställa in namn o trådlös säkerhet ...

sen anslut till interenet med din mobilt internet mojäng

sen system instillningar inställningar

sen delning

sen starta internetdelning

då tar du via den port du ansluter till din tele 2 dosa (gissar usb) o dela sedan ut antingen via ethernet port o då sladd till airport express.

alternativt direkt via din dators airport. detta e långsammare

presto

m

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-02-27 11:38

Tänkte bara förtydliga lite, jag har en ip-telefoni-dosa som endast går att ansluta via ethernet-kabel. Då jag numera har mobilt internet (via expresscard i datorn) och vill hålla sladdar som går ut och in från datorn till minimum, undrar jag om jag delar ut mitt internet via airport på datorn, kan få en airport express att ansluta till datorns airport och koppla min ip-telefoni-dosa till airport expressen.

1
Bevaka tråden