Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tråden för er som beställt nya MacBook Pro (Feb '08)

Tråden skapades och har fått 268 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av Pettson00:

Någon som vet vad det skulle kosta ifall man ringde till stället där datorn skulle hämtas och bad dem köra ut det IGEN (då man tyvärr missade första utkörningstillfälllet) ?

och sedan när brukar post åkeri stänga som imorgon dan före röd dag ?

Det är som vilken dag som helst och dem kör som vanligt tills posten tar "slut".

Ta o ring och fråga ups eller vilket bolag som kör posten om dem tar extra betalt för önskad körning ^^

Hej alla!

Fick idag min MacBook Pro en hel vecka för tidigt beställde i torsdags och fick den idag med glossy och 250 gb hd.

Men har kommit fram till att det är väldigt lite glossy och inte alls mycket reflektioner har tagit upp detta i en annan tråd hur upplever ni glossyn på Pro. Jämfört med min gamla MacBook är det ljusår ifrån känns mer åt matt hållet någon som upplever samma sak?

Inte alls lika mycket som MB Air eller liknande såg en 17" glossy dock ej LED den var ju helt enormt mycket mer glossy. Kan ju knappast ha fått fel skärm.

Enda är en mycket liten utbuckning av metallen precis över dvd läsaren. Själva kanten går inte jämt om man kollar rakt över. Ingen större grej så...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-03-22 01:08
Ursprungligen av Pettson00:

Någon som vet vad det skulle kosta ifall man ringde till stället där datorn skulle hämtas och bad dem köra ut det IGEN (då man tyvärr missade första utkörningstillfälllet) ?

och sedan när brukar post åkeri stänga som imorgon dan före röd dag ?

Tror inte du ska behöva varken betala eller ringa, normalt sett så gör de nya försök om du inte är hemma på första. I och med att det inte finns någon exakt tid för leveransen så är det lite transportbolagets ansvar att gentemot apple se till att du får ditt paket.

tackar för svaret iBear men jag sitter och använder den just nu så det löste sig !

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-03-22 10:36
Ursprungligen av Pettson00:

tackar för svaret iBear men jag sitter och använder den just nu så det löste sig !

Då gick det rätt bra då?

Jag råkar ha två identiska 15-tummare hemma nu över påsk, på grund av min utbytesprocess på grund av skavanken på b-tangenten på min första, känns spex.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2008-03-21 18:14

Nu vet jag inte om jag har fått någon bildskärmsproblem, men såhär ser det ut när jag ska markera en fil i Finder.

http://leftroom.likgiltighet.org/screenshots/screenfailure.png
http://leftroom.likgiltighet.org/screenshots/screenfailure2.png

Jag vill inte lämna in datorn, för det har jag inte tid med. Alltid är det något som ska uppkomma efter någon veckas användande. Helt otroligt.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-03-24 11:13
Ursprungligen av dayweed:

Nu vet jag inte om jag har fått någon bildskärmsproblem, men såhär ser det ut när jag ska markera en fil i Finder.

http://leftroom.likgiltighet.org/screenshots/screenfailure.png
http://leftroom.likgiltighet.org/screenshots/screenfailure2.png

Jag vill inte lämna in datorn, för det har jag inte tid med. Alltid är det något som ska uppkomma efter någon veckas användande. Helt otroligt.

Ring Apple, det där ser väl inte riktigt friskt ut. Klarar du dig inte utan din ska du kunna få hem en ny utan att först skicka iväg din gamla.

Behöver lite hjälp från er MAC kunniga:

Jag har "lyckats" få bild till både extern och intern skärm men jag undrar hur man gör som i Win går in och ändrar mer avancerat permanent primär/klonar bilden.... frågan är då hur man gör det till Mac:en ?

Just nu har jag gått in via sök bildskärmar och det funkar men när jag startar om datorn blir det konstigt på den externa skärmen.

  • Medlem
  • Karlskrona
  • 2008-03-24 00:51

OffT: Multi touch är sjukt ägigt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-03-24 02:53

Sjukt nöjd med min knappt en vecka gammal.

Jag tänkte fråga ni som kanske kan det med mac:
Tar datorn någon skada om man använder en extern skärm och sen stänger man igen locket på MBP och kör ändå eller ska man alltid ha locket upp som den förmodlingen är byggd för att använda ?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-03-24 18:46
Ursprungligen av Pettson00:

Jag tänkte fråga ni som kanske kan det med mac:
Tar datorn någon skada om man använder en extern skärm och sen stänger man igen locket på MBP och kör ändå eller ska man alltid ha locket upp som den förmodlingen är byggd för att använda ?

Jag har själv ingen erfarenhet av att köra datorn med stängt lock. Men skulle man skada datorn om man gör det så borde de väl rimligtvis inte bygga den för att det ska gå... Bara en tanke.

Ursprungligen av Pettson00:

Jag tänkte fråga ni som kanske kan det med mac:
Tar datorn någon skada om man använder en extern skärm och sen stänger man igen locket på MBP och kör ändå eller ska man alltid ha locket upp som den förmodlingen är byggd för att använda ?

det är 100% safe, eftersom meny raddan hamnar på den externa skärmen. har även testat det på macoteket och fungerade fin fint;)

Nu har TNT äntligen varit och hämtat min två och halvt år gamla PowerBook G4 som efter ett par turer till och från ett serviceställe äntligen ska bli utbytt mot en ny MacBook Pro.
AppleCare är verkligen värt det den kostar

Lite irriterande att min gamla dator måste anlända till deras lager innan dem skickar den nya. Kan kanske inte klaga, men nya grejer vill man ju alltid ha så snabbt som möjligt

Jag har hört att man ska ladda ur batteriet på sin nya macbook pro "ett par gånger" de första dagarna för att batteriet ska optimeras.
1. stämmer det?
2. hur långt ned ska man köra batteriet i sådana fall: ned till 5% ?
mvh Jonas

  • Medlem
  • Tranemo
  • 2008-03-25 20:50

Tvärt om, man skall hellst inte ladda ut det någongång. Folk är för insnöade i hur man gjorde med NICD eller vad dom hette, den batteritypen är 4-5 generationer sen, mycket har hänt sen dess.

Kort och gott, inget som är Li-Po skall någonsin laddas ur helt, det kan tom förstöra batteriet.

Ursprungligen av x-per:

Kort och gott, inget som är Li-Po skall någonsin laddas ur helt, det kan tom förstöra batteriet.

Är väl så att man kan göra det, men om man verkligen tömmer batteriet varje gång man närmar sig botten av batteriet så försvinner nån 1/10% av batteriets totala kapacitet?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-03-26 01:36
Ursprungligen av x-per:

Tvärt om, man skall hellst inte ladda ut det någongång. Folk är för insnöade i hur man gjorde med NICD eller vad dom hette, den batteritypen är 4-5 generationer sen, mycket har hänt sen dess.

Kort och gott, inget som är Li-Po skall någonsin laddas ur helt, det kan tom förstöra batteriet.

Batteriet behöver inte laddas ur helt innan man laddar det, det är bara onödigt med nya sortens batterier.

Däremot bör man kalibrera sitt nya batteri på en bärbar för att få längsta möjliga driftstid. Detta gör man lämpligtvis första veckan med ny dator eller nytt batteri genom att ladda batteriet fullt, och sedan köra datorn ända till att den går i vila av sig själv (macar dör ju inte när batteriet tar slut, de sparar alltid en slurk ström så att de orkar sova till du kommer hem och matar dem...). Efter detta laddar man upp sitt batteri så att det blir helt fullt igen. Batteriet är då kalibrerat.

Källa: http://docs.info.apple.com/article.html?path=Mac/10.4/sv/mh1959.html

Mer fakta: http://www.apple.com/se/batteries/

Förut (för ett par år sedan) läste jag att man kunde göra detta med jämna mellanrum för att datorn skulle kunna uppskatta statusen på batteriet bättre, så att man på ett bättre sätt kunde få nytta av informationen om hur mycket användningstid som återstår och så. Detta stod det inget om på ovan angivna sida, men jag antar att det fortfarande inte är helt fel.

Hur som helst rekommenderar Apple fortfarande att man ska dra ur ca 1 laddningscykel per månad för att batteriet ska må bra och leva ett långt och lyckligt liv. Apples bärbara sköter väl dock det delvis själv genom att pendla mellan typ 95 och 100 procents laddning när man har adaptern i. Dock är det ju inte bra att alltid ha nätadapter ansluten till en bärbar.

  • Medlem
  • 2008-03-28 12:22

Leveransrapport

Beställde en MBP, enklaste modellen, från Apple Store 24/3 (annandag påsk) levererades på morgonen 28/3 av UPS. Det var snabbt!

Bosse

  • Medlem
  • Tranemo
  • 2008-03-28 16:40
Ursprungligen av Bosse:

Beställde en MBP, enklaste modellen, från Apple Store 24/3 (annandag påsk) levererades på morgonen 28/3 av UPS. Det var snabbt!

Bosse

Beställde den 25:e, fast från en Apple återförsäljare, hoppas på liknande hastighet

  • Medlem
  • Tranemo
  • 2008-03-31 18:12

Datorn skeppades från "fabriken" innan idag, hur lång tid brukar det ta till återförsäljaren då tro?

Skulle ha beställt en macbook pro i canada men köpte en istället här,på blocket.
köpte den i torsdags och är min första mac, är överlycklig och farsinerad hur lätt använd den är !

spec:
17" 2.5 ghz
250 gb
2gb ram (som kan bytas ut till 4gb)

Har precis beställt en macbook pro 17 tum, 2.6 Ghz, 4 Gb ram med glossy 1920x1200 skärm. Ser verkligen fram emot att få fingra på den. Tar väl en stund innan den kommer men den som väntar...

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2008-05-14 13:12

Jag köpte en 17" MacBook Pro med matt 1920x1200-skärm och 4 gig i RAM för ett par veckor sedan. Min första Mac och jag är hittills grymt nöjd! Ett minimalt smolk i bägaren dock för att locket är aningen skevt, men blir det inte värre överlever jag. Skärmen på Macen får min bärbara HP:s skärm att verka som rena rama skämtet!

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2008-05-15 10:09
Ursprungligen av lastrand:

Jag köpte en 17" MacBook Pro med matt 1920x1200-skärm och 4 gig i RAM för ett par veckor sedan. Min första Mac och jag är hittills grymt nöjd! Ett minimalt smolk i bägaren dock för att locket är aningen skevt, men blir det inte värre överlever jag. Skärmen på Macen får min bärbara HP:s skärm att verka som rena rama skämtet!

Du menar att det är som en glipa på vänster sida av skärmen, när locket är stängt? Så är det för mig och många andra också, inte direkt någon problem anser jag

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2008-05-15 13:02
Ursprungligen av dayweed:

Du menar att det är som en glipa på vänster sida av skärmen, när locket är stängt? Så är det för mig och många andra också, inte direkt någon problem anser jag

Precis. En glappmån på kanske ett par millimeter, men eftersom det inte tycks påverka skärmåtergivningen på något sätt är det okej. Fast i ärlighetens namn känns det som en ganska "billig" detalj på en så pass kostsam dator.
Datorbutiken medgav (i efterhand) att det tydligen är väldigt vanligt.

Man måste älska den nya Multitouchfunktionen, Synd bara att det inte funkar till Firefox 2

Kör med en USimporterad MBP 15" 08

/J

Jo, det är vanligt, min har också en glipa på vardera sida om låset. Ett magnetlås hade löst problemet, förstår inte varför apples dyraste laptop inte har det, när macbooken har begåvats med det.

Fick min monstermaskin i fredags och måste säga att det verkligen är en trevlig maskin.

Har levt på Windows några år, bytte till Ubuntu och har sedan dess inte tittat tillbaka. Jag ser verkligen fram emot att få testa Mac os X på riktigt nu.

Med tanke på hur bra allt flutit på i helgen så känns det som en underbar uppdatering.

Bevaka tråden