Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tråden för er som beställt nya MacBook Pro (Feb '08)

Tråden skapades och har fått 268 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-03-01 17:18
Ursprungligen av dayweed:

iBear: Maxad hårddisk? Hm.. Då får du alltså 300 GB med 4200 rpm.. Inte så bra kanske, men vad vet jag.. Okej, det är ju en märkbar skillnad faktiskt. Byggtiden på min stod det 4 dagar, från när jag beställde den i tisdags.

300 finns bara till 17"... 250 med 5400 blev det. Känner mer behov av 50 gb extra än 7200 varv.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2008-03-01 17:32

iBear: Ok, det tänkte jag inte på faktiskt. Jo vissa kanske gör det mer än andra som sagt

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-03-01 20:24
Ursprungligen av dayweed:

iBear: Ok, det tänkte jag inte på faktiskt. Jo vissa kanske gör det mer än andra som sagt

Egentligen skulle jag nog kunnat tänka mig en 300 också, tror inte jag skulle märka någon skillnad i praktiken på 5400 och 4200... Men varför finns den bara i 17"? Är den större rent fysiskt?

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2008-03-01 21:42

Hm.. Jag skulle aldrig ta en 4200 rpm-disk i dagsläget med tanke på att hårddisken är den som jobbar mest antar jag..
Större är den säkert, jag har inte haft möjlighet att jämföra 17" mot 15" men vad jag vet så är 17" rent fysiskt större, i alla fall på utsidan, eller så.

Det du kan göra är ju att köpa en disk själv och sätta i, det är väl lite pillrigt men det går ju som sagt att göra om du vill ha en disk som snurrar i mer än 4200 rpm.

Edit: 1000 inlägg!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-03-01 21:46
Ursprungligen av dayweed:

Hm.. Jag skulle aldrig ta en 4200 rpm-disk i dagsläget med tanke på att hårddisken är den som jobbar mest antar jag..
Större är den säkert, jag har inte kunnat jämföra 17" mot 15" men vad jag vet så är 17" rent fysiskt större, i alla fall på utsidan, eller så.

Det du kan göra är ju att köpa en disk själv och sätta i, det är väl lite pillrigt men det går ju som sagt att göra om du vill ha en disk som snurrar i mer än 4200 rpm.

Edit: 1000 inlägg!

Ja, att datorn är större känner jag till. Men jag syftade på hårddsiken, i och med att 300 bara går att få inbyggd i 17", så funderade jag på om det berodde på att 300 gbs-disken är större rent fysiskt, och därför inte får plats i en 15".

Men men. Jag har 5400 nu och vet inte om jag vill byta ner mig, även om jag inte känner något behov av att gå upp till 7200... Men men.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-03-01 21:51

någon här som har / haft en tidigare MBP? enligt vissa källor skall denna version vara lite kallare än den förra. dock så är väl den största nackdelen med MBP att den går så HOT..

om du har /haft MBP tidigare, hur är det med värme / fläktljud ?
blir den för varm vid vanligt arbete med mail, safari, office eller måste man köra tunga apps om FINAL CUT etc för att få den att bli varm ?

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2008-03-01 23:34

iBear: Aha, då missförstod jag det du skrev. Jo det kan du ju ha rätt i ,att disken i sig är större än de övriga diskarna.. Det vet jag inte så mycket om, men det kan ju vara så. Inte tänkt på det tidigare faktiskt..

Jo men om man inte har behov av att ha en snabbare disk så ska man ju inte känna sig tvungen att uppgradera bara för det.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-03-02 11:41
Ursprungligen av dayweed:

iBear: Aha, då missförstod jag det du skrev. Jo det kan du ju ha rätt i ,att disken i sig är större än de övriga diskarna.. Det vet jag inte så mycket om, men det kan ju vara så. Inte tänkt på det tidigare faktiskt..

Det måste ju nästan vara så, för det finns ju ingen direkt koppling mellan många gb och stor skärm... Så det måste ju finnas en anledning till att bara ha den största i den stora datorn.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-03-02 12:49
Ursprungligen av iBear:

Det måste ju nästan vara så, för det finns ju ingen direkt koppling mellan många gb och stor skärm... Så det måste ju finnas en anledning till att bara ha den största i den stora datorn.

Allt har inte en teknisk förklaring, d.v.s Apples marknadsförare kan helt enkelt bestämma att endast 17" ska ha 300GB. En rimlig teknisk förklaring är att 300GB är fysiskt större av någon anledning, kanske annat kontrollerkort etc.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-03-02 12:50

[quote="johan_F;1473017"]Allt har inte en teknisk förklaring, d.v.s Apples marknadsförare kan helt enkelt bestämma att endast 17" ska ha 300GB. En rimlig teknisk förklaring är att 300GB är fysiskt större av någon anledning, även om alla MBP diskar är 2,5 tums

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-03-02 14:32
Ursprungligen av johan_F:

Allt har inte en teknisk förklaring, d.v.s Apples marknadsförare kan helt enkelt bestämma att endast 17" ska ha 300GB. En rimlig teknisk förklaring är att 300GB är fysiskt större av någon anledning, kanske annat kontrollerkort etc.

Ja, det vore en annan sak om 300 bara fanns i pro, för då är det mer logiskt att inte kunna välja till "det värsta". Men i och med att både 15" och 17" är pro känns det som att det måste finnas någon teknisk fysisk förklaring, som troligen har med platsbrist att göra... Men men. Känns inte som att vi kommer så mycket längre än så här, om vi inte får med någon som vet något.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-03-02 16:46
Ursprungligen av iBear:

Ja, det vore en annan sak om 300 bara fanns i pro, för då är det mer logiskt att inte kunna välja till "det värsta". Men i och med att både 15" och 17" är pro känns det som att det måste finnas någon teknisk fysisk förklaring, som troligen har med platsbrist att göra... Men men. Känns inte som att vi kommer så mycket längre än så här, om vi inte får med någon som vet något.

Känns som om man seriöst behöver mkt lagringsutrymmme bör man satsa på en externa firewire800 disk istället, eller kanske en NAT disk om hastighet är av mindre betydelse. Skulle aldrig få för mig att "dräpa" min MBP med en 4200 disk...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-03-03 21:33
Ursprungligen av johan_F:

Känns som om man seriöst behöver mkt lagringsutrymmme bör man satsa på en externa firewire800 disk istället, eller kanske en NAT disk om hastighet är av mindre betydelse. Skulle aldrig få för mig att "dräpa" min MBP med en 4200 disk...

Mjo, kanske. Men jag spenderar en hel del veckor boendes i en lastbil, och har begränsad tillgång till 230 volt, så då vill jag helst slippa släpa med mig en extra disk.

Hemma har jag dock en extern disk kopplad till min server som jag tankar filer från trådlöst via extremen med n-nätverk. Upplever inget problem med farten. Dock halveras den, farten, (!) om jag istället för att koppla in disken i en dator (som sitter i extremen via trådbundet nätverk) kopplar in den direkt i extremen och kör den som airportdisk... Tycker jag inte om, den funktionen som verkade så sexig.

  • Medlem
  • 2008-03-04 15:36

Jag har inte fått något riktigt trackingnummer på min beställning. Det står att den är skickad och så finns det ett nummer under som ser ut ungefär så här:

27132xxxxxx

Hur ser det ut för er andra? Är det här ett nummer man kan spåra någonstans?

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2008-03-04 17:16
Ursprungligen av arc:

Jag har inte fått något riktigt trackingnummer på min beställning. Det står att den är skickad och så finns det ett nummer under som ser ut ungefär så här:

27132xxxxxx

Hur ser det ut för er andra? Är det här ett nummer man kan spåra någonstans?

Det numret är väl ett säljreferensnummer bara? Så har jag det på min beställning i alla fall. Du måste vänta tills du får ett nummer som börjar på 80xxxxx osv.. Då kan du börja spåra din leverans med hjälp av http://apecode.com/ , TNT eller UPS hemsida tror jag.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-03-04 17:28
Ursprungligen av arc:

Jag har inte fått något riktigt trackingnummer på min beställning. Det står att den är skickad och så finns det ett nummer under som ser ut ungefär så här:

27132xxxxxx

Hur ser det ut för er andra? Är det här ett nummer man kan spåra någonstans?

Samma här. Macbook PRO skickades igår, och jag har fortfarande inget nummer som jag kan söka på. Vart kommer nummer finnas på sidan då det är tillgängligt, och hur länge dröjer det från dess att den är skickad tills nummer finns ONLINE på beställningssida för sökning?

Nån som fått info om vem som transporterar era paket?
Jag vet inte vilket företag jag ska söka infon hos.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2008-03-02 17:15

peacerich: Prova TNT eller UPS ..

För min del har det alltid varit TNT.. Och jag bor i södra Stockholm..

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-03-02 17:28

Fråga jag har fått för mig att man kan stoppa in Apple remote i Express 34 porten och förvara den där.. Sämmer det ?

Jag har inte beställt min än då jag fortfarande väntar på försäkringspengarna från min förra dator (MBP 17", 2.4GHz - Tappade en rakapparat på den och skärm, hassi, hårddisk, moderkort pajade så det skulle kosta 31'038:- att reparera den. Jag får pengar till en ny nu istället).

Har tänkt mig en 17-tummare igen, jag älskar verkligen HD-skärmen så otroligt mycket. Nu med CSN-rabatt tänkte jag även slå på stort och uppgradera processorn, men 0,1 GHz extra (sammma L2 Cache och allting) för 2190:- ?! I think not!
HD-skärm (glossy) är givet däremot.
Likaså fjärrkontroll, tycker den borde ingå men vafan... väldigt skönt att ha då jag ofta tittat på film på min dator.
Sen byter jag ut tangentbord och OS till internationell engelska, föredrar det så.
AppleCare för jag över från min gamla, tappar bara ett drygt halvår men slipper lägga ut nånting extra.

Sen är frågan vilken hårddisk jag borde ta?
I min förra hade jag en 250GB 4500rpm, vilket fortfarande kändes väldigt snabbt. Dock så laggade det ibland nu på slutet då jag spelade Guitar Hero 3 på den, vet dock inte om det hade med hårddisken att göra. Skulle jag köra standardinställningarna skulle jag ju få samma storlek på hårddisken fast en lite snabbare.
Väljer jag 300GB kommer jag ju inte märka någon som helst prestandaskillnad från tidigare, men jag kommer ha 50GB extra utrymme.
200GB känns nästan lite litet (speciellt om man installerar Windows- även fast jag bara använde 32GB till det förra gången). Är det verkligen värt hastigheten?
Allt snack om snabba externa hårddiskar är väldigt intressant. Tyvärr ligger jag oftast i sängen eller soffan med datorn vilket gör att en extern hårddisk skulle vara ganska otympligt. Har en LaCie 500GB USB2.0 till back-up just nu, men den använder jag som sagt endast som back-up.

Som mest kommer datorn kosta 26'204:- (om jag beställer med 300GB) vilket med CSN-rabatt blir 23584:-
Jag kommer få 25'800 av försäkringsbolaget i handen (självrisken borträknad) vilket gör att jag kommer få lite mer än 2k över. Detta räcker gott och väl till nya RAM-minnen från något annat ställe än Apple.
Borde man skaffa PC5300 eller PC6400 ? Med tanke på att den nya FSBn är på 800MHz borde den väl kunna utnyttja PC6400's fulla kapacitet?

Det är väl mina tankar och funderingar över den nya datorn just nu... Råd och förslag tas väldigt gärna emot

Ursprungligen av johan_F:

Fråga jag har fått för mig att man kan stoppa in Apple remote i Express 34 porten och förvara den där.. Sämmer det ?

Det kunde man i alla fall inte i versionen innan denna uppdatering, vilket jag stört mig lite på. Det är ju så perfekt verkligen om man skulle knna göra det.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2008-03-03 17:53

Tjena!
Efter 18års PC användande och efter 1,5års spanande och funderande har jag nu äntligen slagit till och införskaffat mig en Macintosh. Blev 15" 2.4 med 7200rpm + fjärkontroll. Efter leverans kommer jag givetvis att maxa internminnet. ca 2 veckors leveranstid.
Ska bli otroligt skönt att äntligen lägga vantarna på den!

Yay, skickad
Din beställning skickades iväg 03.03.2008 och vi räknar med att den ska levereras till din leveransadress senast 11.03.2008. Dagarna är arbetsdagar och tiderna är ungefärliga.

2,5 Ghz med 7200 rpm

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2008-03-03 18:07

Andreas Th: 15" misstänker jag? (som alla andra) Det är ju så typiskt! Min order då?! Den ska också skickas den 3 mars, inte tusan har den gjort det!

Edit: AHMEN DET ÄR JU HELT OTROLIGT! Nu är min MacBook Pro försenad!!!!! Åh vad trött jag blir..

"Efterfrågan på den produkt du beställt har varit högre än väntat. Vi kommer att leverera så fort det bara är möjligt, men vi kommer tyvärr inte att kunna möta det uppskattade leveransdatum som vi gav dig tidigare. Vi uppskattar nu att vi kommer att skicka din beställning den 07.03.2008."

Jaha... Misstänkte väl det eftersom de inte kunnat skicka iväg den idag som de skulle..

Edit: Alltså, ursäkta men vad fan håller de på med?

Nu när jag går in på Applestore och tittar under mitt konto står det

Beräknad avsändning: 17 Mar, 2008
Beräknad leverans: 28 Mar, 2008

Så fan heller att de skickar datorn den 7:e mars då?

Senast redigerat 2008-03-03 18:31
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-03-05 00:37

jag kan ju meddela för er som har fått reda på att datorn har skickats iväg, men ännu inte fått något tracking # tilldelat att gå in på Mina beställningar och sedan trycka på Skirv ut faktura. Längst ner i rutan som dyker finns det ett nummer som du sedermera kan söka med på antingen UPS eller TNT. Gick alldeles utmärkt för mig att söka på TNT, dock var det någon jäkla truck-incident som har försenat leveransen någon dag eller så, men bra att jag fick något livstecken.

Ursprungligen av vamk:

jag kan ju meddela för er som har fått reda på att datorn har skickats iväg, men ännu inte fått något tracking # tilldelat att gå in på Mina beställningar och sedan trycka på Skirv ut faktura. Längst ner i rutan som dyker finns det ett nummer som du sedermera kan söka med på antingen UPS eller TNT. Gick alldeles utmärkt för mig att söka på TNT, dock var det någon jäkla truck-incident som har försenat leveransen någon dag eller så, men bra att jag fick något livstecken.

04 mar 2008 16:40 Pudong International Airport Truck Involved In Accident Or Delayed In A Traffic Jam

Våra datorer är alltså resekompanjoner... Hoppas de mår bra

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-03-05 11:19
Ursprungligen av Andreas Th:

04 mar 2008 16:40 Pudong International Airport Truck Involved In Accident Or Delayed In A Traffic Jam

Våra datorer är alltså resekompanjoner... Hoppas de mår bra

Det vore ju så typiskt. Men jag hoppas att datorn har rört sig några meter mer när man kollar senare ikväll, annars är risken för försening stor. Vore också kul och veta hur många datorer det går på en pall som truckarna kör därborta på andra sidan jordklotet. Det kanske rentav var en stor seriekrock, eller något sådant.

simonn: jag använder också referens # och fick upp info på en gång.

Ursprungligen av vamk:

Det vore ju så typiskt. Men jag hoppas att datorn har rört sig några meter mer när man kollar senare ikväll, annars är risken för försening stor. Vore också kul och veta hur många datorer det går på en pall som truckarna kör därborta på andra sidan jordklotet. Det kanske rentav var en stor seriekrock, eller något sådant.

simonn: jag använder också referens # och fick upp info på en gång.

En finne i macrumors forum hade exakt samma som oss..

"I have the exact same times. I guess our babies are on the same truck!

I asked TNT, and they assured me its not a crash - just a slight delay - delivery should be on tuesday."

Låter bra

Vilket datum skickades era maccar? min skickades den 3:e men kan fortfarande inte spåra paketet via TNT

Ursprungligen av majood:

Vilket datum skickades era maccar? min skickades den 3:e men kan fortfarande inte spåra paketet via TNT

Min skickades den 1:a men ser inget ännu på TNT eller UPS.

Har du ett 80xxxxxxxx nr så kan du kolla mot ref. där. Enligt Apple dock så syns det inget förens datorn kommit till Holland. Beror nog på vilken firma de skickar med mellan Kina och Holland. Många här får ju upp info från Kina redan.

Ursprungligen av peacerich:

Min skickades den 1:a men ser inget ännu på TNT eller UPS.

Har du ett 80xxxxxxxx nr så kan du kolla mot ref. där. Enligt Apple dock så syns det inget förens datorn kommit till Holland. Beror nog på vilken firma de skickar med mellan Kina och Holland. Många här får ju upp info från Kina redan.

Då har min antagligen inte kommit fram till Holland, för jag har ett 80xxxxxxxx nr.

Bevaka tråden