Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tråden för er som beställt nya MacBook Pro (Feb '08)

Tråden skapades och har fått 268 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Huddinge
  • 2008-02-26 15:11

Adrian får gärna ändra rubriken om han tycker det

Själv har jag precis beställt en 17" MacBook Pro, 2,5 GHz, 200 GB 7200 rpm hårddisk, 1920x1200 upplösning och en svart axelremsväska till den.

Två månaders väntan är över för min del och det känns så himla bra!

Beräknad avsändning: 03 Mar, 2008
Beräknad leverans: 12 Mar, 2008 - 13 Mar, 2008

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-02-26 15:19
Ursprungligen av dayweed:

Adrian får gärna ändra rubriken om han tycker det

Själv har jag precis beställt en 17" MacBook Pro, 2,5 GHz, 200 GB 7200 rpm hårddisk, 1920x1200 upplösning och en svart axelremsväska till den.

Två månaders väntan är över för min del och det känns så himla bra!

Beräknad avsändning: 03 Mar, 2008
Beräknad leverans: 12 Mar, 2008 - 13 Mar, 2008

jag har också beställt EXAKT samma konf som du har gjort, kalaset landade på 23200 kr, vilket jag tycker är ett bra pris.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2008-02-26 15:43

vamk: Trevligt! Hoppas bara jag får den nya nu, på amerikanska storen står det 8600 512 mb på 17"aren, men svenska bara 256 mb.. Lite scary.. Men kul att du köpte en precis likadan konf som jag!

Edit: Ringde precis och hörde med svenska Applestore om varför det bara är 256 vram på grafikkortet och 512 mb vram på amerikanska, men han gav mig ingen direkt större förklaring till varför..

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-02-26 15:48

Beställde precis efter lanseringen 2,4-standardmodellen. Först valde jag större HD m.m. men det ökade leveranstiden från 3 till 8 dagar vilket var för mycket för att vara acceptabelt

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2008-02-26 16:00

Wire: Skriver väl här också.. Jo, det är det kanske.. men jag har ju 14 dagars ångerrätt i så fall.. Ringde och bekräftade min order också och han bekräftade den och sa att det stod 256.. Hm :/

Ursprungligen av dayweed:

Wire: Skriver väl här också.. Jo, det är det kanske.. men jag har ju 14 dagars ångerrätt i så fall.. Ringde och bekräftade min order också och han bekräftade den och sa att det stod 256.. Hm :/

Kan tyckas lite omständigt att isåfall ångra sitt köp och sen vänta några dagar till innan den nya man beställt (om så blir fallet) kommer hem.
I slutändan har väntan varit lika lång ändå.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2008-02-26 16:19

Haha, det är sant.. Men ändå, lite illa om jag verkligen får med 256 mb vram istället för 512 mb vram..

  • Medlem
  • Karlskrona
  • 2008-02-26 16:51

Är det någon som har koll på huruvida leveranstiden blir längre om man beställer med studentrabatt genom Mecenat?

  • Medlem
  • 2008-02-26 20:23

Det står under teknisk info på den svenska Apple-siten att det är 256 Mb resp. 512 Mb VRAM. Så det är nog lugnt...
http://store.apple.com/Apple/WebObjects/swedenstore.woa/wa/RSLID?nnmm=browse&mco=7B72367C&node=home/shop_mac/family/macbook_pro

Beställde en med 256 Mb VRAM.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-02-27 12:51
Ursprungligen av Frohike:

Är det någon som har koll på huruvida leveranstiden blir längre om man beställer med studentrabatt genom Mecenat?

Att göra ändringar förlänger byggtiden, men i och med att du beställer direkt från Apple store är det ingen skillnad mot butiken för vanliga dödliga utan rabatt.

Edit: Ändrade quoten till rätt person...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-02-26 21:22

Vad är det för (faktisk) leveranstid på den lägsta modellen i standardutförande?

  • Medlem
  • 2008-02-26 21:38

På min är det beräknad leverans 17-18 mars, men då gjorde jag lite anpassningar; en större hårddisk och en "glossy" skärm.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-02-26 23:20
Ursprungligen av arc:

På min är det beräknad leverans 17-18 mars, men då gjorde jag lite anpassningar; en större hårddisk och en "glossy" skärm.

Min beräknas levereras 10-11 mars. Jag lade inte ens till fjärr för att snabba upp processen

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-02-26 22:24

Okej, arc: Vilken skillnad gör en glossy skärm? Är det värt att skaffa sig en sådan?

Jag beställde, genom Mecenat, en 15", 2,5GHz, 200 Gb 7200 rpm. - leverans runt den 11-12 mars. Kommer bli en underbar maskin att jobba med grafik på. Längtar längtar längtar... .. .. . . . . .

Vet någon hur mycket 7200 rpm påverkar hastigheten över lag?

Beställde nyss, efter en väldans massa velande. Har väntat ett tag men hela grejen med 3mb cache vs 6mb gjorde mig osäker som attan.
Blev tillslut en 15", 2,5GHz, 200 Gb 7200 rpm med glänsande skärm (genom mecenat). Hoppas det är värt pengarna!
Får så dåligt samvete när jag köper så dyra saker... Well

  • Medlem
  • 2008-02-27 06:13

simonn:
Glossy skärm: Det är en skärm som har en rätt blank yta som gör att färgerna upplevs som djupare men samtidigt kan man få problem med reflexer. Det normala är en antireflexbehandlad skärm som har en ganska matt yta.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-02-27 06:46

Tack för denna information arc. Det får nog bli en vanlig skärm för mig ändå. Undrar dock om en 7200 varvare till hårddisk är värd sin penning...? Det känns ju på ett sätt klockrent eftersom jag jobbar i Logic och ju bättre hårddisk desto bättre - men för 7200varvaren mer oväsen / har lättare att krascha eller någon annan bitter baksida...? (förutom prislappen för mig som student?)

Hur är det annars med en 7200 varvare i? Blir datorn varmare, drar mer ström osv...?

Senast redigerat 2008-02-27 07:29
  • Medlem
  • Huddinge
  • 2008-02-27 11:21

Nu ringde jag AppleSupport och det verkar ju som att jag också får 512 mb vram.. Först trodde jag (och säkert även många andra) att det var 256 mb vram på 17"aren men som sagt nu verkar de ha uppdaterat även Sveriges Applestore och där står det 512.. Så nu är det ingen fara

Det här med att min dator skickas efter 4 dagar stämmer verkligen.. På måndag ska den skickas sägs det

  • Medlem
  • Växjö
  • 2008-02-27 11:30

Jag är på gång att beställa en ny 15" MBP men undrar lite över processorerna. I 2,4-modellen är det 3MB L2 cache och i 2,5-modellen är det 6MB L2-cache. Innebär detta att det inte sitter den nya Penryn-processorn i den långsammare modellen? Jag har letat på Apples webb men hittar ingen information om detta. Någon som vet?

Ursprungligen av Leif_O:

Jag är på gång att beställa en ny 15" MBP men undrar lite över processorerna. I 2,4-modellen är det 3MB L2 cache och i 2,5-modellen är det 6MB L2-cache. Innebär detta att det inte sitter den nya Penryn-processorn i den långsammare modellen? Jag har letat på Apples webb men hittar ingen information om detta. Någon som vet?

Jo det är Penryn om jag förstått det rätt.

Kolla länken: http://www.notebookcheck.net/Review-Intel-Core-2-Duo-Penryn-CPUs.7876.0.html

saxat från macrumors

"Penryn Advantages

Overall, the high end Penryn's may have marginal improvements in performance due to higher L2 cache (6MB vs 4MB), though the low-end Penryns (2.1GHz and 2.4GHz) actually have less L2 cache (3MB vs 4MB) than their Merom counterparts. Whether this results in any real world difference is unclear. Early benchmarks of the new Penryn 2.4GHz MacBook Pro reveals a comparable GeekBench score (3086) to the older Merom 2.4GHz MacBook Pro (3094) despite this L2 cache difference.

One new feature all Penryn processors share is the SSE4 instruction set. Similar to the PowerPC's Altivec instruction set, SSE4 can provide dramatic speed increases (40% faster) for applications specifically written for it."

  • Medlem
  • Växjö
  • 2008-02-27 17:06

Tack för all information angående processorn. Penryn är det visst även i den "billiga" MBP'n.

Efter mycket beslutsångest har jag nu beställt "budgetvarianten" av MBP 15" men jag slänger i 4 GB RAM i den. Jag tycker nog inte, trots allt, att det är värt 4.500:- för 0,1 GHz, 3 MB L2 extra, lite större hårddisk och mer minne till grafikkortet (speciellt inte som jag inte spelar några spel).

Beställningen fick MacSupport i Växjö. Man måste ju stödja den lokala Mac-butiken... Hoppas bara inte att det tar mycket längre tid för dem att få hem den än det tar att få direkt från Apple Store.

Ser nu fram emot en riktig wow-upplevelse då det är en 1,66 GHz Mini som skall pensioneras (skall ge bort den till farsan som är pensionär utan dator, hur konstigt det än kan låta).

[QUOTE="Leif_O;1470300"]Tack för all information angående processorn. Penryn är det visst även i den "billiga" MBP'n.

Efter mycket beslutsångest har jag nu beställt "budgetvarianten" av MBP 15" men jag slänger i 4 GB RAM i den. Jag tycker nog inte, trots allt, att det är värt 4.500:- för 0,1 GHz, 3 MB L2 extra, lite större hårddisk och mer minne till grafikkortet (speciellt inte som jag inte spelar några spel).

Nu är det väl kanske lite sent att säga det här nu men ram kan du ju köpa billigt från Dustin eller något och stoppa i själv...
Det blir en jäkla prisskillnad och det är lika lätt som att byta glödlampa.. Typ..

Sådär ja. Då har även jag beställt en MBP

Den billigaste 2,4 blev det med 7200rpm 200Gb. Och sen kommer jag byta ut minnet mot 2x2Gb RAM.

Funderade länge över om 4500kr extra var värt för att få mellan modellen men det är helt klart för mycket pengar.

Min 1,5 GHz 12" PB kommer gå i pension. Kommer nog vara till salu när jag vet att allt funkar. Kommer nog sakna det smidiga 12" formatet men det finns ju inget riktigt alternativ längre.

Edit: Beräknat avsändningsdatum: 03 Mar, 2008.
Beräknad leverans: 12 Mar, 2008 - 13 Mar, 2008.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2008-02-27 20:58

Skärm?

Tjabba!

Ska snart beställa en ny MBP, men funderar lite på vilken skärm man ska ta.

En glansig eller en vanlig?

Jag pysslar inte speciellt mycket med avancerad grafisk design så att säga.

Vilken ska man välja?

Ursprungligen av stolle:

Tjabba!

Ska snart beställa en ny MBP, men funderar lite på vilken skärm man ska ta.

En glansig eller en vanlig?

Jag pysslar inte speciellt mycket med avancerad grafisk design så att säga.

Vilken ska man välja?

Jag har haft båda sorterna och min högst personliga uppfattning är att den matta är bättre 95% av tiden om inte mer. Glossy skärmen är bara störig faktiskt, det blir reflexer konstant tycker jag. Man har hört en del när en glossy ska vara bättre men jag har då aldrig upplevt detta. Möjligtvis om man arbetar med vissa saker som tex där färgåtergivelsen ska vara snäppet bättre att glossy är skärmen att ha men jag vet inte. Vissa har sagt att skärmen fungerar bra i mörker men inte ens då lyckades jag komma undan reflexerna utan såg mitt eget bleka skinn reflektera rätt i skärmen när man tex kollade på en rulle.
Om du har möjlighet så gå in och testa i någon butik.

Äntligen......
Beställde en 17" 2.6Ghz med 4Gb och 7200 disken. Valde den "vanliga" matta skärmen. Funderade lite kring upplösningen på den. Högre i normalläge än min nuvarande PB G4 17". Kör 1440x900 nu.

Sitter enbart med den skärmen och vill inte ha det för smått.

Spännande, leverans utlovad 13-14 mars.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2008-02-27 22:45

peacerich: Din MacBook Pro och min kommer skickas och levereras samma dag! Det blir intressant, undra om den åker med samma båt/flyg/tåg också?

Ursprungligen av dayweed:

peacerich: Din MacBook Pro och min kommer skickas och levereras samma dag! Det blir intressant, undra om den åker med samma båt/flyg/tåg också?

Jag tror det blir flyg. Kollade nyss min bank och inget har dragits ännu.

Dessutom funderar jag igen om man ska lägga till de 4100kr som behövs för att få mellanmodellen + 7200rpm hårddisk.

Man köper ju inte dator så ofta, och eftersom man har eget företag så blir ju inte kostnaden lika stor som för en privatperson. hmm..

Kan någon tala mig till rätta

Bevaka tråden