Airport - inte så självklart längre

Tråden skapades och har fått 1 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag läste en artikel någonstans (här, macnytt eller macworld förmodar jag) om att Airport extreme inte är så extremt och att antingen får man finna sig i en utveckling där airport extreme ligger på knappa dubla kapaciteten jämfört med orgina-airport eller att det tuffar på i 54 mbit men i såfall inte funkar med den andra snabba airportprotokollet (det där som slutar på 'b')
Skiter väl jag i tänkte jag ända tills jag läste artikeln om nya Palm Tungsten C som saknar blåtand och endast stöder det andra snabba airportprotokollet (det där som slutar på 'b')

Hur gör man nu då?

Jag har visserligen inte ens någon airport ännu så utgångsläget kanske tom kunde varit sämre. Men om man vill kunna använde airport med både powerbook och Tungsten C och så förstås nån skitfrån pryl som lanseras i höst eller så...

Finns det någon trådlös standard som är mer framtidssäker en de andra?

(nej, ingen blåtand i expansionskärlet på Tungsten, där kommer att sitta en massa andra kul prylar)

...fan...

• Medlem
  • Uppsala
  • 2003-05-26 08:17

Diskussionen är ju en storm i ett vattenglas. Vad tydligen vissa kommit på är att man i praktiken landar nånstans mellan 20-25 Mbit/s med 802.11g . Likadant är det ju med 802.11b. Beroende på vilken WEP-kryptering man kör så landar man där på cirka häften (från 11 Mbit/s). Detta är inget nytt utan allmänt känt av alla som kör trådlöst.

Sen beror det ju på vad man ska ha nätet till. 5 Mbit/s räcker ju gott för att nyttja all bandbredd som mot Internet (förutom de med BB-abonnemang möjligen). Ska man flytta Gb mellan datorer då är nog trådlöst fel val. Men att dela på e-post, för surfning, dela låtbibliotek med iTunes etc. går utmärkt med bägge standarderna.

1
Bevaka tråden