Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Airport & FTP

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2003-05-25 22:36

Hej!

Jag har två macar hemma som är kopplade till internet via airport (som fungerar som en router och delar ut 10.0-adresser till båda datorerna).

Jag tänkte lägga lite prylar i den ena datorns shared folder som folk skall komma åt via ftp. Förr var det inga problem då jag inte körde airport.

jag har två konton på min stationära som jag tänkt ha några filer i shared folder. Vi kallar dem Panaga och Melderyn. jag loggar in med Panaga men vill att folk skall logga in sig via internet till Melderyn. För jag vet inte hur man skapar en gästlogin på annat sätt.

Hur blir adressen till user Melderyn? Jag har ip nummer (påhittat) 217.217.18.8.

Den adressen som routern delar ut är 10.0.1.3.

Hur blir:
Host:
User:
password:

user och password behöver ni inte tala om, för de kan jag

Tacksam för snabbt svar.

  • Medlem
  • Hammarö
  • 2003-05-25 23:01

Melderyn får adressen 10.0.1.3. För att komma åt den från din andra dator så ansluter du till den ip-adressen. Om du vill att andra ska komma åt den via Internet så måste du i din Airport göra en koppling mellan adressen 217.217.18.8 och 10.10.1.3 så att den slussar paketen till Melderyn när någon försöker ansluta med FTP.

Nu har jag ingen Airport utan en D-link 713p. Där finns det ett DMZ-val i konfigurationen så att man gör just denna koppling. Kallas oftas för en "static name address translation". Jag antar att din Airport kan göra det. Men om den inte kan det så blir det svårt att lösa ditt problem.

  • Oregistrerad
  • 2003-05-25 23:09
Citat:

Skrevs ursprungligen av Puppet
Melderyn får adressen 10.0.1.3. För att komma åt den från din andra dator så ansluter du till den ip-adressen. Om du vill att andra ska komma åt den via Internet så måste du i din Airport göra en koppling mellan adressen 217.217.18.8 och 10.10.1.3 så att den slussar paketen till Melderyn när någon försöker ansluta med FTP.

Nu har jag ingen Airport utan en D-link 713p. Där finns det ett DMZ-val i konfigurationen så att man gör just denna koppling. Kallas oftas för en "static name address translation". Jag antar att din Airport kan göra det. Men om den inte kan det så blir det svårt att lösa ditt problem.

jag gick in i airports administrativverktyg och fann en flik som heter Portkoppling. Där fanns tre alternativ:Allmän port 0, privat adress: 10.0.1.203, Egen port 0.

Nu blir jag lite nervös här. Min privata adress är ju 10.0.1.3 så i fältet Privat adress fyller man väl i 10.0.1.3, men de övriga?

1
Bevaka tråden