Var är mitt skrivbord?

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Något märkligt (?) har inträffat på min Powermac G5 med senaste Leopard, dokument lösa filer eller mappar syns inte på skrivbordet. ( I ett öppnat Finderfönster så ser jag att jag har saker på skrivbordet ). Det är även så märkligt att det inte fungerar att släppa något som skulle kunna få ligga synliga på skrivbordet. Ett tag trodde jag att Spaces var boven men det känns inte riktigt så. Jag har kryssat för att dokument, mappar, hårddiskar och cd-skivor ska visas men inte heller det funkar. Jodå, jag har reparerat behörigheterna. Höger musknapp på Logitechmusen ger inget vettigt resultat, typ contextruellt... men ok jag har undvikit deras programvara sedan Leopard kom.

Några briljanta tips som löser detta ???

• Medlem
  • 2008-02-22 22:07

Testa att slänga "com.apple.finder.plist" (användarnamn/Bibliotek/preferences) och "com.apple.windowserver.plist" (Bibliotek/Preferences). Starta om. Det borde räcka.

Tack men löste plötsligt problemet efter att ha läst:

http://discussions.apple.com/thread.jspa?threadID=1306577&tstart=15

Jag använde Cocktail och noterade att jag hade 2 förkryssade alternativ för "Finder" som jag bockade av, se bilden - problemet löst på detta sättet, hoppas att det efter omstart fungerar. "Hide the desktop" var nog problemet.

• Medlem
  • 2008-02-22 22:35

Aha, Cocktail. Tja, se det var ju en helt annan historia.

1
Bevaka tråden