Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Extern disk med OS extended (journaled) och fat32

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-02-20 23:50

Hej!
Har en billig router som jag handlat på MediaMarkt här i Berlin som heter FritzBox (jag vet, jag vet), det är en rätt billig variant med USB 1.1-stöd och inbyggt cabelmodem. Dock funkar den bra för de behov vi i lägenheten har, nästan. Jag har nämligen en extern disk som jag använder ihop med min MacBook och skulle vilja dela ut trådlöst för att slippa ha den stående på skrivbordet bredvid datorn. Problemet är att jag har OS extended på disken och 100 gb data som jag inte kan flytta på eftersom jag inte har någon annan disk för mellanlagring. Och det verkar som om FritzBoxen bara tar fat32. Så hur skall jag göra? Går det? Jag kan inte kopiera över sakerna och formatera om eftersom jag bara har en disk och inte plats på datorn, jag vill helst inte använda fat32 eftersom OS extended är snabbare och dessutom stöder filer på mer än 4 gb. Så vad jag vill göra är att lura Fritz. Med något program. Eller hacka mjukvaran i routern kanske? Vad tror ni?

  • Medlem
  • 2008-02-21 01:05

Detta borde gå, förutsatt att den externa disken har firewire: Du klonar ditt OS X till den externa disken (med Carbon Copy Cloner ex.vis). Sedan startar du upp MacBooken med den externa disken som startdisk. Sedan öppnar du Boot Camp-assistenten i Verktygsprogram och gör en Windowspartition på den externa disken (som ju nu är startdisk). Följ Boot Camp-instruktionerna (skriv ut handboken först) tills du har formatterat den till FAT 32, sedan kan du avbryta (eller lägga på Windows för all del om du så önskar). Men observera att detta är något som jag inte har testat.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-02-21 01:39

Tack för tipset, skulle det funka även med USB 2.0? Disken har inte firewire nämligen.

  • Medlem
  • 2008-02-21 02:15

Nja, jag vet inte om en USB 2.0-disk kan vara startskiva, jag har inte testat det. Jag vet att det går med firewire (som ju är Apples egen konstruktion) för det har jag testat. I Apples Hjälp-avsnitt nämns inget om att USB 2.0-diskar inte skulle fungera

1
Bevaka tråden