Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Applescript - Lista filer till fil

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej

Jag har förstått att AppleScript kan användas till det mesta men jag kan inget av det, så jag behöver lite hjälp..

Jag önskar ett script som listar filerna i en vald katalog och skickar resultatet till en dialogruta eller kanske till en fil?
(I Windows är motsvarande dir /b /ogn > lista.txt)

Googlade till mig ett exempel som delvis funkade

set listOfNames to {}
tell application "Finder"
	set filelist to every file of the desktop
	repeat with currentFile in filelist
		set currentFileName to (the name of currentFile)
		copy currentFileName to the end of listOfNames
	end repeat
end tell
choose from list listOfNames

Det väljer alla filer från Desktop och skickar ut till en dialog, men där kan man bara välja en i taget (choose from list). Jag vill ju:

1. Kunna välja vilken katalog man ska lista. I värsta fall ändra i scriptet varje gång (och hur skriver man det då) men i bästa fall kunna välja den genom någon dialogruta
2. Få ut resultatet i en ren listning, antingen till en dialogruta eller till en fil

Tack på förhand

  • Medlem
  • International user
  • 2008-02-21 09:10

Här har du lite kod som fungerar. Sedan kan man "tweeka o pilla" i det oändliga...

set mappen to choose folder with prompt "Välj en mapp som du vill lista filer i"
set mappenPOSIX to POSIX path of mappen
set filDialogen to display dialog "Vill du lista undermappar i den valda mappen?" buttons {"Ja", "Nej"} default button "Nej" with icon 1
set lsOption to ""
if button returned of filDialogen is "Ja" then set lsOption to "-R"
do shell script "ls " & lsOption & " \"" & mappenPOSIX & "\" > $HOME/Desktop/fillista.txt"

Man tackar!

Fungerade utomordentligt bra!

Tack

1
Bevaka tråden