Flytt från tiger till leopard, vad tänka på

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Farsan ska flytta från en mac mini G4 (tiger) till en ny iMac (leopard)

Jag undrar hur man enklast för över så att alla inställningar och innehåll vad gäller inställningar iphoto pch itunes etc. Alltså hela hans hemkonto till hans nya dator

Enklast är och använda sig av programmet Flyttassistent. Koppla ihop datorerna med hjälp av en Firewire kabel, programmet sköter det mesta och placerar filerna rätt.

Orkar nog inte köpa en firewirekabel bara för det ändamålet tyvärr. HAr en extern HD, finns det inget program/backup som man kan spara till och sen köra på den nya datorn för att få alla inställningar och filer som på den gamla.

Jo, det finns andra sätt, via andra program och med hjälp av extern hd, men de är krångligare och förutsätter en firewirekabel.
Du kan kopiera G4ans system, men inte köra intelmacen på det. Det bästa (enda) sättet är att koppla ihop datorerna med en firewirekabel och med flyttassistenten flytta kontona, inget annat.
Lycka till
Lennart

1. Koppla in den externa disken på den gamla datorn.
2. Använd ett kloningsprogram (t.ex Carbon Copy Cloner eller SuperDuper) för att klona den gamla datorns system till den externa hårddisken.
3. Flytta den externa disken till den nya datorn.
4. Installera Leopard.
5. I slutet av installationen, välj alternativet att kopiera program och användare från en annan volym, och välj då den externa disken.

Om Leopard redan är installerat på den nya datorn, så kan du byta ut steg 4 och 5 mot: Starta flyttassistenten och välj att hämta från den externa disken.

MEN vad gör man när flyttasistenten kraschar?
Jag har tagit en kopia med SuperDuper till en extern HD. Blåst min interna Samsung 250 GB i MacBook Pro 1,1 Intel Core Duo 2GHz.

jag startar flyttassistenten och väljer vilket tidigare system som jag ska hämta information ifrån och när den börjar räkna så kraschar den. Jag har försökt med 10.5 och med 10.5.2

HELP!

1
Bevaka tråden