Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur skapar man regler i brandväggen i Leopard?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har problem med att förstå hur man skapar regler för brandväggen i Leopard. Det enda jag hittar ligger i Systeminställningar/Säkerhet/Brandvägg och där kan man ju knappt göra någonting.
Det enda som verkar skapa upp någonting är om man lägger till någon form av delningstjänst t ex Fildelning, Fjärrinloggning e d.
Har lyckats hitta info som säger att filen ipfw innhehåller reglerna för brandväggen i MacOs. Jag har kollat i den och där finns det en enda rad "allow ip from any to any", vad innebär detta? Ingen brandvägg alls eller?
Vad jag skulle vilja är att kunna t ex säga att datorn är öppen för ftp på port 21.

//Larionov

Hm. brandväggen är ju programspecifik/tjänstspecifik.
Om ett program vill ta emot data så frågar leopard om du skall tillåta det.
Iaf om man har brandväggen inställd på "Ställ in åtkomst för specifika tjänster och program"

  • Medlem
  • Kalmar
  • 2008-02-18 14:14
Ursprungligen av Larionov:

Jag har problem med att förstå hur man skapar regler för brandväggen i Leopard. Det enda jag hittar ligger i Systeminställningar/Säkerhet/Brandvägg och där kan man ju knappt göra någonting.
Det enda som verkar skapa upp någonting är om man lägger till någon form av delningstjänst t ex Fildelning, Fjärrinloggning e d.
Har lyckats hitta info som säger att filen ipfw innhehåller reglerna för brandväggen i MacOs. Jag har kollat i den och där finns det en enda rad "allow ip from any to any", vad innebär detta? Ingen brandvägg alls eller?
Vad jag skulle vilja är att kunna t ex säga att datorn är öppen för ftp på port 21.

//Larionov

Du får helt enkelt leka med kommandot ipfw och köra script vid boot. I tiger kunde man lätt ställa in det mesta men det tog dom bort i leopard

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-02-18 14:47

Brandväggsprogrammet WaterRoof fungerar utmärkt i Leopard för att ställa in brandväggen.

  • Medlem
  • 2008-04-27 17:57
Ursprungligen av berdan:

Brandväggsprogrammet WaterRoof fungerar utmärkt i Leopard för att ställa in brandväggen.

Måste man helt ersätta den inbyggda brandväggen eller kan man använda detta för att tex bara lägga till en regel?

  • Medlem
  • Växjö
  • 2008-06-28 16:44

Brandvägg ???

Hur är brandväggen som finns med i tiger och leopard fungerar dom bra och hindrar intrång??
Eller är det lika bra att slå till med Waterroof 2.1?
Eller vad finns det för andra brandväggar som är fria och bra eller mycket bra??
Undrar en som vill starta brandvägen men är osäker på´t.

MVH Janne 56

  • Medlem
  • Skellefteå
  • 2008-06-29 13:49
Ursprungligen av Janne56:

Hur är brandväggen som finns med i tiger och leopard fungerar dom bra och hindrar intrång??
Eller är det lika bra att slå till med Waterroof 2.1?
Eller vad finns det för andra brandväggar som är fria och bra eller mycket bra??
Undrar en som vill starta brandvägen men är osäker på´t.

MVH Janne 56

Mjukvarubrandväggar - alltså av den typ som finns inbyggd i Leopard och Tiger (exempelvis) är utmärkta komplement och i de lägen där det inte finns något annat skydd men jag skulle inte rekommendera att ha dem som det enda, och det primära skyddet då du surfar.

Det finns en brandvägg i de flesta routers/switchar som säljs idag och de ger ett betydligt bättre skydd - om du konfigurerar dem rätt. På köpet får du en lösning som du enkelt kan ansluta fler datorer/enheter till om du har behov av det.

Waterroof är ett bra program för att snabbt ställa in de olika val som finns - annars är det rätt enkelt om du inte har speciella krav. Slå på brandväggen, sätt den att bara tillåta viss trafik (sista valet av de tre) - klicka i båda valen under Advanced - om du vill logga trafiken och om du vill se till att din dator inte svarar på anrop utifrån.

Du kommer sedan att få ge programmen accessrättigheter ett kort tag innan alla program ligger inlagda. Alltså svara ja på om du ska ge ett program rättigheter att skicka och ta emot trafik.

Ok tack för alla tips, ska kolla upp WaterRoof och testa:D

1
Bevaka tråden