Digital Kamera

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Malmö, Sweden, Sweden
  • 2003-05-24 15:20

Jag ämnar köpa en kamera som jag kan använda i journalistisktbruk, (både papper och webb) man skall kunna använda teleobjektiv till den, då undrar jag, vad skall jag titta på, maxpris (utan teleobjektivet) bör vara 25 000. Ge mig lite förslag och rekomendationer.. de enda digitalkamerorna jag har erfarenhet av är kassa hemma kameror med 3 stegs zoom och väldigt få megapixlar.

Kör vidare på det system du har idag. (Antar kallt att du kör Nikon eller Canon)

Båda har systemkameror i den prisklassen. Ska du köpa allt nytt rekommenderar nog de flesta Canon D60.

Ja, just det. Kolla www.cyberphoto.se om du inte redan gjort det.

• Medlem
  • Malmö, Sweden, Sweden
  • 2003-05-24 15:32

Just nu har jag ingenting, projektet har inte börjat ännu. Man tack för tipset!

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-05-24 15:42

Canon D10 va? Men en G3 är ju rätt behändig också.

Citat:

Skrevs ursprungligen av David Molarin
Kör vidare på det system du har idag. (Antar kallt att du kör Nikon eller Canon)

Båda har systemkameror i den prisklassen. Ska du köpa allt nytt rekommenderar nog de flesta Canon D60.

Ja, EOS D60 finns ju inte längre, den är ersatt av EOS 10D som varmt rekommenderas.

• Medlem
  • 2003-05-28 18:21

Köp Canon 10D om du vill köra Canon, Nikon D100 eller Fuji S2 Pro om du är sugen på Nikon. Canonen är billigast (18995 har jag för mig) med Nikonen en tusing dyrare och Fujin några lappar till. Alla tre har fått mycket bra kritik och är fullt jämförbara.

Parentes bara: Canon har haft en del problem med felfokusering (skärpan ligger framför motivet) hos 10D så en bra grej är att testa kameran innan om väljer en sådan.

Här kan du läsa tester av alla tre:
www.dpreview.com

Citat:

Skrevs ursprungligen av Felix
Köp Canon 10D om du vill köra Canon, Nikon D100 eller Fuji S2 Pro om du är sugen på Nikon. Canonen är billigast (18995 har jag för mig) med Nikonen en tusing dyrare och Fujin några lappar till. Alla tre har fått mycket bra kritik och är fullt jämförbara.

Parentes bara: Canon har haft en del problem med felfokusering (skärpan ligger framför motivet) hos 10D så en bra grej är att testa kameran innan om väljer en sådan.

Här kan du läsa tester av alla tre:
www.dpreview.com

Var har läst det där om felfokusering?

• Medlem
  • 2003-06-01 17:40
Citat:

Skrevs ursprungligen av Nurell
Var har läst det där om felfokusering?

Läs diskussionen här:
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=10128&highlight=felfokusering

Det finns även på forumet på www.dpreview.com

Verkar vara något fel som vissa exemplar är behäftade med.
Jag har inte sett något liknande på min.

• Medlem
  • 2003-06-01 22:33

Nej nej, det är säkert ett fåtal som är drabbade och säkert procentuellt fler i USA än i Sverige eftersom de fick den första leveransen som det stod någonstans. Men det kan ju vara bra att kolla upp ändå.

Många småfel brukar kunna rättas till med olika "hard ware updates" som kameratillverkaren lägger ut på nätet. Canon gör det och säkert de andra också.
Ännu har det inte kommit någon till EOS 10D, vad jag vet.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-06-01 22:44

Intressant besök hos Canon i Japan

Nästan bara kvinnor i produktionen...

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-06-01 22:56
Citat:

Skrevs ursprungligen av mondo65
Intressant besök hos Canon i Japan

Nästan bara kvinnor i produktionen...

Inte undra på att det blir fel ibland då.

Citat:

Canons kameramuseum

Jag har kollat den länken förut. Intressant att se att det var Leica man vill plagiera från början egentligen. Samma sak var det med Nikon.
Piratkopiering var det frågan om.
Nu är det andra bullar.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-06-01 23:01
Citat:

Inte undra på att det blir fel ibland då.

Oj oj, Nurell, akta dig så inte Gambit kommer tillbaka och slår dig i skallen!

Trevligt med söta japanskor tycker jag...

Citat:

Oj oj, Nurell, akta dig så inte Gambit kommer tillbaka och slår dig i skallen!

Trevligt med söta japanskor tycker jag...

Häpp, jag tänkte mig inte för...hon läser säkert vad vi skriver. Nu lever man farligt, bäst att låsa dörren med dubbelslag i kväll.

• Medlem
  • Malmö, Sweden, Sweden
  • 2003-06-02 00:33

Mansgrisar.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-06-02 01:55

Åja, det finns gott om kvinnogrisar också.

1
Bevaka tråden