Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Leopard blir segt efter ett par timmar

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej,

Har nyss uppgraderat till Leopard.

Har två mac mini 1,66 med 1 GB i ram.

När Leopard har varit igång ett tag så blir det jättesegt.
Ibland slutar det om jag startar om ett par program.

Jag förmodar att det beror på minnet, att man bör uppgradera till 2GB.

Nån annan som har det här problemet ?

edit: I Tiger flöt allting hur bra som helst. Har haft photoshop, webbserver, ftp server, itunes dvd spelare och andra program igång till fullo utan att det en enda gång kännts segt.

Jag har fått tag i två stycken 1GB = 2 gb minne.

Nån som vet om det hjälper. Det är liksom lite segt att installera om till tiger igen om det inte fungerar.

Vad jag fått erfara är att det är alltid värt med mycket minne.. Se det inte som bortkastade pengar hur som helst..

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-28 14:59

1 GB är väldigt snålt för att köra Leopard. Safari, iTunes, Mail och andra program sväljer en stor bit minne om man kör dessa parallellt, så det blir inte mycket över. 2 GB kommer bli betydligt bättre.

  • Medlem
  • Skellefteå
  • 2008-06-28 15:40

Jag har 2 GB i min MacBook, 4 GB i min iMac och det är inge problem med den förstnämda. Mycket internminne är, enkelt uttryckt, aldrig fel.

Jag köpte en iMac 2,66 och köpte 4gb i ram. då blev orginal minnena kvar.

då satsar jag på att det blir bättre

Har bara 1gig i min iMac för tillfället. Funkar okej här, blir inte segt eller så. Tänker dock uppgradera med mer minne nu i sommar.

  • Medlem
  • Skövde
  • 2008-06-29 12:34
Ursprungligen av Ipod_Lover:

Har bara 1gig i min iMac för tillfället. Funkar okej här, blir inte segt eller så. Tänker dock uppgradera med mer minne nu i sommar.

Jag uppgraderade från 2 till 3 Gb och tro det eller ej så känns det som om datorn blivit lite segare.

Jag har 4Gb in min MBP och den käkar minne som aldrig förr!

Köpte iFreeMem för att hålla koll på "förbrukningen" och frigör minne manuellt ett par gånger om dagen nu.

Safari har fått ge vika för Erdräv 3, som inte käkar lika mycket minne ochh som dessutom inte LÄCKER minne.

VMWare Fusion har 1Gb för XP, det räcker.

Min erfarenhet säger mig att ju mer minne du utrustar din dator med, desto mer minne behöver (läs "käkar") den.

  • Medlem
  • 2008-06-29 13:04

Kör du Backup så kan det förklara saken. Jag fattade inte varför min maskin segade innan jag insåg att Backup drog igång varje timme och sökte igenom hela disken efter ändrade word-dokument, och jag har några stycken...

1
Bevaka tråden