Ergonomisk fråga om gamla PowerBooks/iBooks

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag jagar en halvgammal powerbook/ibook åt min mormor. Kan hamna var som helst från wall street eller dasslock till powerbook eller ibook G4.

En mycket viktig fråga - hon behöver kunna öppna locket med en hand utan större ansträngning. (högerhänt, högerhand)

Ta min macbook pro, knappen är smal och svåråtkommlig och locket poppar knappt upp alls och slår gärna igen, igen. Hon skulle ha stora problem att öppna locket!

Kan ni som har någon av dessa gamla bärbara kommentera hur det är att öppna locket med en hand utan att hålla i datorn med andra handen? Några problem med det?

Behöver man trycka på knappen med ett finger och lyfta locket med ett annat?

Eller kan man först trycka på knappen och sedan lyfta locket?

Behöver man trycka med tummen eller går det bra med t ex pekfingret?

Vore mycket tacksam för hjälp med att besvara dessa frågor!

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-02-16 17:27

Ibook var väl magnet så den är i så fall kanon

Har en iBook G4 och tycker inte att det är några problem att öppna locket med en hand. Efter knapptrycket så poppar locket upp så att det blir en springa på ungefär 1 cm. Ett finger räcker i mitt tycke bra till, vilket finger det är kvittar. Gångjärnen kan kanske betraktas som lite styva, men en hand räcker till för att öppna locket. Allt det här förutsätter förstås att din mormor har någotsånär normala handkrafter.

Tack bob - precis den sortens svar jag söker!

Tangen - precis vad jag också grunnat på, visst fanns det modeller som hade magnet. Nån som vet vilka detta var?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-02-16 19:32

iBook G3 har jag för mig, men kommer inte ihåg, min sista började lukta svett och fick kastas??

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-02-16 19:33

kan hon inte använda något verktyg, typ en penna eller nåt?

• Medlem
  • 2008-02-16 21:20

Vilken omtänksam fråga! Själv är jag reumatiker och uppskattar att min gamla iBook G4 är lättöppnad, precis som beskrevs ovan. Tryck på knappen med valfri hand eller finger. Locket poppar upp och är lätt att öppna.
Lycka till!
Häls Nocke/anneli/

iBook G3 fanns i två varianter: Dasslocket (300-466 MHz) och IceBook (500-900 MHz). Dasslocket/Snäckskalet hade något slags fjäderbelastning, inte magneter för att hålla locket stängt. Jag tycker att locket på mitt snäckskal är lite knöligt att öppna med en hand. IceBook G3 är på det stora identisk med iBook G4 och kan öppnas med en hand med rätt teknik (som beskrivits ovan).

Vad jag minns så är Lombard/Pismo ganska lätta att öppna. Men en IceBook G3 är säkert en perfekt mormorsdator. Med maxat RAM (640 om jag inte minns fel) så snurrar 10.4.11 överraskande bra.

Har en g4 titanium som har en smal infälld knapp. Den måste hållas intryckt när jag öppnar locket. Detta är inte så svårt med pekfingret, om jag står bakom datorn och öppnar locket uppåt mot mig. Om jag sitter måste jag däremot använda tummen och öppna uppåt från mig. Detta är svårare, och inte speciellt lätt med stora eller stela/styva fingrar. Har öppnat den ett par gånger med stelfrusna fingrar, och det var inte speciellt lätt.

Man lär sig tekniken. Öppnar alltid MBPn med en hand.

Tack för alla bra svar! Känner mig lite klokare. Har just börjat fokusera på iBook G3/G4 eller möjligen Lombard/Wall Street/Pismo. Det jag grunnar på med de datorerna är att skärmarna kanske är för mörka och suddiga.. Har en iBook G3 500hz här (tyvärr trasig trackpad, annars hade den varit tänkbar) och skärmen är inte speciellt bra.

Vågar inte svara på hur mörk/suddig en Lombard verkligen är - jag minns den extremt ljusstark och skarp. Nej, det är inte bara minnet utan jag kom från en betydligt sämre skärm.

En av läckerheterna med Lombarden (min RIP) var det bronsfärgade, lite genomskinliga tangentbordet men jag tror att det kan vara svårt att verkligen se de ljusa tecknen på tangenterna om man börjat få lite nedsatt syn. Har den sedan använts så kanske de även blivit lite slitna.

Problemet med tangetbordsfärgen blev jag uppmärksammad när jag lämnade en mac med det gamla svarta tangentbordet (de som kom med pucken) till en äldre faster. Det gick inte utan det blev att köpa ett nytt vitt. Något som ju är svårare på en bärbar

• Medlem
  • Helsingborg
  • 2008-02-18 12:01

Har en iBook G4 och kan utan några som helst problem öppna locket med högerhanden. När man trycker på knappen poppar skärmen upp ca1cm och kan utan problem med tummen lyfta på locket.

Mer och mer lutar åt en iBook G4. Helst skulle man vilja hitta en 14". Dags att sätta in nya köpes-annonser!

Lombard/Pismo har en rejäl öppningsknapp, lätt att hitta och trycka in. Dock kan jag inte rekommendera Lombard. Deras CPUer har en tendens att dö, ofta med cachefel, och det gäller nog speciellt den snabbare modellen. Pismo håller bättre.

iBook G3/G4 har jag inga erfarenheter av, men är de någorlunda i klass med MacBook så är de vettiga. Jag gillar MacBookens öppning, utan några krokar.

Powerbook G4/MacBook Pro har, som sagt, en smal knapp som inte är något vidare. Nog går det att öppna, men för den som är osäker så är det nog inte så kul.

1
Bevaka tråden