Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Grön lampa men ingen uppkoppling

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har min kopplat in Ethernet-kabel in i min Airport Express, och kabeln kommer direkt från väggen, ingenting emellan. Jag har ett fast IP från BBB som jag har skrivit in i Airport-verktyg och jag väljer att dela ut IP med DHCP till min iMac och min Macbook Pro. AE:n får 10.0.1.1. iMacen tilldelas 10.0.1.2. Lampan lyser grönt och allt borde väl vara frid och fröjd, men icke. Kommer inte åt internet på någon av datorerna. Jag bifogar ett par bilder som kanske kan underlätta.

Vore tacksam för hjälp!
Hälsningar,
Fredrik

  • Medlem
  • Linköping
  • 2008-02-16 15:45

under airport -> trådlöst -> trådlöst läge: Se till att den står i "Skapa trådlöst nätverk"

Anslutningdelning borde nog stå i "Av (bryggläge)" om jag förstår det hela rätt.

Ja, jag har den inställt på "Skapa trådlöst närverkt".
När jag försöker välja Bryggläge så efterfrågar Airport-verktyget en router-adress, men jag har ingen aning vad jag ska fylla i där.

  • Medlem
  • Linköping
  • 2008-02-16 16:09

hmmm.... ja, det kanske bara ska vara så om man har det ansluten till en router... vilket jag har.

Jahapp, där vara mina kunskaper uttömda. Jag överlämnar till en expert

Tack ändå.
Efterlyser expert!:p

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-02-16 16:32

Nilbäck,

Det mesta verkar korrekt inställt…, men:

- Skall verkligen delnätsmasken vara 255.255.255.255…?

Dubbelkolla dina papper från BBB!

Lycka till,

- Torkel

Har även provat 255.255.255.0, men det funkade inte heller.

Har du fast IP på den formen borde du rimligen ha:

Delnätmask satt till 255.255.255.0
Routeradress satt till 81.26.245.1

Utan routeradress blir det ingen anslutning, eftersom du har fast-ip måste du ange den. Den kan i papper från ISP även gå under namnet Gateway, så dubbelkolla dina papper från BBB

Där satt den! Skrev in Mikaels förslag och nu fungerar det! Tusen tack!

1
Bevaka tråden