Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Formatera extern hårddisk som primary?

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har precis köpt en Philips DVD (DVP5980) och den har en USB-ingång som jag tänkt använda en extern hårddisk till (Western Digital Passport 250GB).

Problemet är nu att DVDn inte hittar hårddisken, jag har läst att den ska vara FAT32-formaterad, vilket jag lyckats med, men den ska också vara formaterad som "primary", hur gör man det i skivverktyg?

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-02-15 17:10

Jag tror att Skivverktyg formaterar automatiskt som primary.
Kan inte DVDn formatera den då?

Jag kommer inte åt den alls faktiskt, jag har testat att koppla in en USB-stocka, det funkade perfekt, men när jag kopplar in den externa funkar det inte, DVD reagerar som inget var inkopplat.

MS-DOS formatering i skivverktyget är FAT32 va?

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-02-15 17:30
Ursprungligen av alomolife:

MS-DOS formatering i skivverktyget är FAT32 va?

Jo. I värsta fall får du leta reda på en peze och göra det där.

Är inte "Primary" samma sak som att den vill ha ett master boot record att kunna starta från ? MBR

Om du rotar reda på "Alternativ..." när du är inne på "Radera" i skivverktyg och har valt PC-formatet. Där skall du kunna välja ex GUID (Apple Bootbar), MBR (Dos Bootbar) etc.
Skadar ju inte att kolla innan man förnedrar sig med att gå till en PC

Varför kan jag bara välja NTSC när jag ska formatera den med PC? (Högerklicka -> Formatera)

Ursprungligen av Goflorp:

Är inte "Primary" samma sak som att den vill ha ett master boot record att kunna starta från ? MBR

Om du rotar reda på "Alternativ..." när du är inne på "Radera" i skivverktyg och har valt PC-formatet. Där skall du kunna välja ex GUID (Apple Bootbar), MBR (Dos Bootbar) etc.
Skadar ju inte att kolla innan man förnedrar sig med att gå till en PC

Jag hittar inte några sådana alternativ, GUID (Apple Bootbar), MBR (Dos Bootbar) alltså?

Jag har Säkerhetsalternativ, men där kan jag inte välja något sånt? (Kör Tiger)

Jag gav upp, verkar inte funka att koppla en sådan hårddisk till den DVDn, måste nog vara en strömförsörjd hårddisk, synd!!

Edit: Jag kom på att jag gärna vill få svar på en fråga: Varför kunde jag inte formatera som FAT32 när jag valde formatera i PCn? Fanns bara NTFS som val?

Förresten! Tack Creops och Goflorp för att ni tog er tid!

Edit#2: Ursäkta mig, jag blandar ihop videostandarder med formateringsstandarder

Senast redigerat 2008-02-16 12:09
  • Medlem
  • Norrköping
  • 2008-02-16 12:32
Ursprungligen av alomolife:

Edit: Jag kom på att jag gärna vill få svar på en fråga: Varför kunde jag inte formatera som FAT32 när jag valde formatera i PCn? Fanns bara NTFS som val?

PC:en körde förmodligen Windows Vista,

Nej, faktiskt inte.

Men jag har fått följande tips:

"Liten omväg, men du kan göra det från ett cmd-fönster (start->kör->cmd)
format enhetsbokstaven-för-disken: /fs:FAT32
enhetsbokstaven-för-disken är mao D, E, F .... glöm inte kolonet efter. "

Kan det funka?

1
Bevaka tråden