Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hjälp! excelstrul... (pappersformat)

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2008-02-14 22:07

Hej!

Har flyttat över mitt office (2004) till ny macbook och Excel har fått spel. Alla dokument jag öppnar, nya som gamla öppnas i 20 x 20 cm format. Jag har provat att ändra i Systeminställningars utskrivsformat och i själva programmet, startat om datorn och excel... det fortsätter att öppnas i 20 x 20 och jag kan inte ens lyckas ändra formatet. Vad har skett? Går det att lösa? Hur i så fall? Snälla, har lite panik för jag måste få jobb gjort så jag är supertacksam för svar!

Tack

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2008-02-15 00:15

Hej,
Vad Excels visningsformat har med utskriftsformatet vet jag inte men de bör inte ha med varandra att göra [såvida Du inte valt Sidlayout i Visa-menyn].
Och vad menar Du exakt med 20x20 cm, finns inga rullister på höger/nedre sidan av fönstret?

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2008-02-15 17:47

Pappersformatet styrs väl av vilken skrivare du har inkopplad och vilka drivrutiner den har.

  • Medlem
  • 2008-02-16 09:03

nä, på skärmen visas förhoppningsvis det format som är inställt.

och skrivaren skriver förhoppningsvis ut i det utskriftsformat som är inställt.

nu var det så att dokumentet inte svarade på några ändringar i Utskriftsformat. Det hade helt enkelt bestämt sig för att vara 20 x 20 cm och ja det såg man också på listerna, samt att pappret var rätt så kvadratiskt... och beskars på märkligt sätt.

Men.... förvirringen var befogad. Det visade sig vara en bugg som dök upp pga en äldre version av PDF distiller som inte funkade med nya osx. Tack ändå.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2008-02-16 12:24

Med andra ord så var det ju skrivaren som styrde pappersformatet. Distillern är ju en mjukvaruskrivare.

  • Medlem
  • 2008-02-16 17:02

oj vilken konstig attityd, det har jag aldrig mött här på 99 förut...
Den här distillern har jag använt i flera år och nej den är faktiskt inte inställd på 20x20. Det var helt enkelt en bugg, distillern hängde sig och var integrerad i programmet som fick krupp, typ. Det var hur det gick till i detta fall om någon annan nånsin skulle råka ut för samma så vet ni.
Men alltså.. vanligtvis tipsar man och blir tipsad här, jag har i alla fall aldrig tidigare varit med om att det skulle handla om att ha rätt. Det är ju rätt så ointressant, bara grejer funkar är man ju glad, i alla fall jag.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2008-02-16 17:42

Attityd?

1
Bevaka tråden