Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur länge räcker batterierna i en Apple Remote?

Tråden skapades och har fått 54 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Lund
  • 2008-03-21 11:24

Jag ignorerar all pajkastning och sandlådetjafs tidigare i tråden och fokuserar på det viktiga.

Ursprungligen av shandar:

jag gav upp och köpte nya batterier (som för övrigt kostar 5-10kr).

Var hittar man CR2032 för 5 spänn? Det låter toppen!

Jag tror jag betalade ca 30 kr sist jag köpte ett. Jag har sett på nätet för ca 20 kr, eller mindre om man köper storpack, men då tillkommer frakt. Dessutom vill man ju inte ha ett lager som ligger och blir dåligt.

Ursprungligen av panther:

Ibland kan man ju undra hur och varför en del har tid att vara spydiga och arroganta i sina svar, men uppenbarligen inte tid att svara lite vettigt på och i en del trådar. Tonen verkar ju breda ut sig på 99 och vara mer tillåten än 'dumma' frågor.
Tar det mindre tid att vara arrogant?...snarare tvärtom skulle jag misstänka.

Tänk, jag känner inte alls igen detta.

Visst, jämför man med annat forum för mac så är det här mycket oftare svar att man ska söka i tidigare trådar, ibland med länkar till dem. Det tycker jag är bra och en uppfostran/inskolning i detta forums kultur.

Har man sökt och fortfarande står villrådig har inte jag upplevt att man blir behandlad arrogant eller illa på annat sätt när man kommer med enkla/dumma frågor. Själv har jag idag postat en nya tråd om programvara för forum trots att det fanns massor på temat men ingen som riktigt kunde ge mig svaret. Har fått jättebra och utvecklade svar.

Ursprungligen av Baron:

Till sist: Jag behöver inte ens leka forumpolis. Jag är forumpolis.

Moahahahahaha!

Underbart !

Mina fem kr i den här diskussionen:

Batteriet räcker säkert i åratal. Ett nytt kostar enligt prisjakt inte många spänn.
Man byter det apalätt genom att trycka med en penna i botten.
och Baron har rätt när han säger "Hur långt är ett snöre?"

  • Medlem
  • 2008-02-17 22:23

Det är väl en väldig skillnad mellan en dator och en fjärkontroll? Det är ju enkelt att sätta upp en standard för hur man mäter en dators kapacitet, tex 5 timmar med "normalt användande" och airport påslagen.
Hur möter man tiden man har använt en fjärr? Säg att A använder den varje dag för att byta låt 20 gånger i iTunes men B använder den flitigt i tre timmar långa Keynotepresentationer en gång i veckan. Vem klarar sig längst? Vilket värde är intressant?

Jag köpte min macbook i november 2007. Använder fjärren i mina mått mätt ganska lite (2-5 tryck/dag). Batterierna mår bra fortfarande.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-02-20 09:24

visste inte denna tråden levde vidare efter som den inte passade in på "viktig och vettig tråd" Men fick halvt svar, så nu vet jag vad jag ska göra när den dagen kommer.
tack för dem vettiga svaren.

snart startar man en onödig tråd igen kanske.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-02-20 10:15
Ursprungligen av fudge:

snart startar man en onödig tråd igen kanske.

Gör det det här var ju roligt

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-02-20 23:33

Jag har också funderat på hur länge batterierna räcker... Kanske mest med tanke på att de ändå en dag tar slut. Frågan är hur många som kommer att orka byta batteriet?
Dessutom börjar man ju få en hel samling med 'fjärrisar'; för varje 'remote product' så följer det ju med en ny fjärr (själv har jag sex stycken vid det här laget)... De funkar ju alla på samma våglängd, så jag använder bara en åt gången - vilket förlänger batteritiden avsevärt!

Övrig kommentar: jag är en smula förvånad (som f.d. moderator) att ni 'forumpoliser' inte kan använda er 'auktoritet' bättre än till att kommentera ev. inläggs berättigande eller ej - med tanke på att detta ändå handlar om grundläggande användarsupport! Ni borde veta bättre och använda ert omdöme! Ingen fråga är för dum att ställas - en grundläggande regel i ett levande och berikande forum! Däremot kan vi övriga gärna och ofta kritisera er själva för 'maktmissbruk', om så är fallet. Ge oss medlemmar (och andra) den support vi efterfrågar och tänk på att hålla god ton mot alla, så förblir detta forum en av de bästa!

  • Medlem
  • 2008-02-20 23:54

du har nog missförstått idén med 99.se om du förväntar dig att moderatorerna ska förse medlemmarna med "service". Vilken service är det du vill ha? (Och hur mycket är du beredd att betala?)

Ingen fråga är för dum, jag håller med, men ingen vill ha ett forum där enkla frågor återkommer ofta bara pga frågeställarnas lättja. Det står till och med ireglerna att man ska söka först.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-02-23 11:31

Jag tror jag får förtydliga mig en gång till; som moderator skall du egentligen synas så lite som möjligt - du skall finnas där och övervaka att inte forumtrådar spårar ur eller hamnar i fel ämneskategori. Att lägga sig i och kommentera ev. 'intelligensnivå' på en enkelt ställd supportfråga är i sig lite av ett lågvattenmärke på modereringen - det ingår i uppdraget att vissa (och kanske just därför) enkla grundläggande frågor återkommer då forumet ständigt fylls på med nya medlemmar. Du kan inte begära att alla skall söka ordentligt först eller, för den delen, leta upp informationen någon annanstans - hur skulle annars just informationen finnas i forumet från första början ?? Kunskapsbasen i 99mac fylls ju på hela tiden; antingen med helt ny information och fakta eller med små nya nyansskillnader... Alltså: jag vill som medlem ha 'service' från alla samlade medlemmar och 'support' (läs: kloka stöd vid behov) från ev. moderatorer.

Fudge verkar ändå ha fått flera tillfredställande svar från forummedlemmarna på sin fråga om battrerilängden och är därför nöjd. Jag och andra har också säkert lärt sig lite nytt. Däremot är nog de flesta lite förvånade över moderatorns kommentarer - men, hey, du gör givetvis som du vill och har befogenhet till... Mitt tips förblir ändå i ditt fall - ligg lågt!

  • Medlem
  • 2008-02-23 12:05

Det ingår i uppdraget att få medlemmarna att göra en sökning innan de postar, eftersom det är en del av forumreglerna.
Dessutom gör det forumet bättre att ha 10 trådar om samma sak i stället för 100.

Jag ska väl inte tolka dig som att du menar att man inte får hänvisa till andra siter med utförliga svar? Tex docs.info.apple.com.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2008-02-23 13:09

Här lite om hur man ska uppföra sig
(om ni hinner höra vad killen säger, han pratar himla fort)
http://www.videojug.com/film/how-to-behave-on-an-internet-forum

Håller med, provade just och batteriluckan är bara sååå snyggt konstruerad. Apples ingenjörer är helt underbara!

Clavius: Du har fel och sluta tjafsa om hur moderatorerna sköter sitt jobb. Det är verkligen helt ointressant att läsa om, det är deras forum och de kan göra som de vill.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-03-21 02:37

TAZ: Jo, det har du rätt i på ett sätt - fast fel har jag nog inte i sak; du får läsa det jag skrivit en gång till...noga! Å du behöver inte kommentera det igen - tack!

Till er övriga ('Baron', Eva' m.fl.): men snälla nå'n - ni kan väl inte begära att en besökare har full koll på vad som skrivits och vilka regler som gäller 'från dag ett'... verkligheten ser ut som den gör och bara tolerans kan ge alla en vettig chans! Jag tycker 99mac är generellt en mycket tolerant och generös sajt; 'problemet' med ev. amatörers återkommande 'dumma' frågor är bara ett hjärnspöke hos dom som inte är toleranta och vidsynta. 99mac får aldrig bli ett 'elitforum' för 'besserwizzers'. Jag har rätt många bekanta som har 99mac som 1:a 'support' - låt det få vara så!

Hursomhelst (för att återvända till ämnet) - troligtvis har få av oss ens bytt batteri, än mindre tänkt tanken. Plötsligt ställs vi inför faktum: batteriet håller på att ta slut! Kanske vi är för bekväma generellt för att inse att vi också måste ta hand om våra maskiner! Många av oss skaffar nya maskiner så ofta att vi inte ens hinner byta batteri... Kanske säger det en del om vår samtid. Livslängden på vår utrustning är kortare än batteritiden (den meningen gav nästan huvudvärk ...)!

Senast redigerat 2008-03-21 02:50
  • Medlem
  • Lidingö
  • 2008-08-03 15:15

Min remote har faktiskt slutat fungera! Har ägt min MacBook i prick ett år (på dagen faktiskt), har inte använt remoten alls särskilt mycket. Bläddrat igenom FrontRow några gånger är i princip allt.
Igår skulle jag då använda den för att navigera i ett bildspel, men den var tvärdöd. Den har legat helt oanvänd i säkert ett halvår, kan det på något sätt ha sugit musten ur batteriet?
Och att det är aplätt att byta håller jag inte med om, har provat det mesta utan att lyckas. och JA, jag har läst Apples egna tutorial.
Så någon som har några tips?

En annan sak, köpte min MacBook på Macoteket i Sundbyberg, och garantin går ut idag (men macoteket är ju stängt, och jag har varit bortrest en månad).
Min "pil-upp"-knapp har den senaste tiden betätt sig väldigt märkligt, det räcker att man bara nuddar/snuddar den för att det ska registreras som en knapptryckning.. Otroligt irriterande om man sitter och bläddrar och letar efter något i listor, och plötsligt far sidan iväg uppåt.

Täcks sådant (knappen samt Remoten) av garantin, trots att jag är en dag sen?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-08-03 15:32
Ursprungligen av Hoffie:

Min remote har faktiskt slutat fungera! Har ägt min MacBook i prick ett år (på dagen faktiskt), har inte använt remoten alls särskilt mycket. Bläddrat igenom FrontRow några gånger är i princip allt.
Igår skulle jag då använda den för att navigera i ett bildspel, men den var tvärdöd. Den har legat helt oanvänd i säkert ett halvår, kan det på något sätt ha sugit musten ur batteriet?
Och att det är aplätt att byta håller jag inte med om, har provat det mesta utan att lyckas. och JA, jag har läst Apples egna tutorial.
Så någon som har några tips?

En annan sak, köpte min MacBook på Macoteket i Sundbyberg, och garantin går ut idag (men macoteket är ju stängt, och jag har varit bortrest en månad).
Min "pil-upp"-knapp har den senaste tiden betätt sig väldigt märkligt, det räcker att man bara nuddar/snuddar den för att det ska registreras som en knapptryckning.. Otroligt irriterande om man sitter och bläddrar och letar efter något i listor, och plötsligt far sidan iväg uppåt.

Täcks sådant (knappen samt Remoten) av garantin, trots att jag är en dag sen?

Om du ringer ditt idag från mobilen och går ditt imorgon säger att din garanti gick ut igår och du ringde men ni hade inte öppet då. vet kan funka.

annars mail idag som frazze skrev.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2008-08-03 15:26

Vad händer om du mailar in felet idag? Borde inte poststämpel (så att säga) gälla?

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2008-08-03 15:38

Macoteket har tre söndagsöppna butiker Macoteket Store - Premium Reseller

Jag förstår inte hur du inte lyckas med byta batteriet? Får du inte upp den? Passar inte nya batteriet? Vad?

Du har sett instruktionerna i inlägg 38 och 39?

  • Medlem
  • Lidingö
  • 2008-08-03 16:09

Nu lyckas jag tillslut få upp batteriluckan, jag har använt för breda/tjocka pennor innan. Tyckte konstruktionen var värdelös innan, men nu när jag förstår den är det ju genialiskt!

Jag har haft min remote sen slutet av 2005, fortfarande samma batteri..

Sweet Hoffie!

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2008-08-03 19:04

När man köper iPhone 3G får man med ett verktyg för att byta simkort, det fungerar även ypperligt att använda för att öppna betteriluckan på remoten också

Ursprungligen av MatsOlov:

När man köper iPhone 3G får man med ett verktyg för att byta simkort, det fungerar även ypperligt att använda för att öppna betteriluckan på remoten också

Yep! Ett Apple MultiTool....*

* Ett Apple Multi Tool är egentligen ett uträtat gem, man använde det för att peta ut disketter, senare CD-släden...
Numera SIM-kortet i iPhone då och byta batteri i Apple Remote...

Det går framåt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-03 22:12

Saknar det inplastade gemet

Bevaka tråden