Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

NEC ND-1300 DVD+/-R funkar fint!

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2003-05-23 19:33

Jag köpte NECs nya, väldigt prisvärda multiformats DVD-brännare ND-1300 idag för 2.395 (bulk). Kör den monterad i ett externt FW400 kabinett med Oxford911-brygga. Fungerar klockrent med Toast 5.2.1 så här långt. Har än så länge bara bränt en näve DVD-R. Ska testa DVD+R, DVD+RW och ett par CD-R under helgen och återkomma med mer info!

Citat:

Skrevs ursprungligen av henrrrik
Jag köpte NECs nya, väldigt prisvärda multiformats DVD-brännare ND-1300 idag för 2.395 (bulk). Kör den monterad i ett externt FW400 kabinett med Oxford911-brygga. Fungerar klockrent med Toast 5.2.1 så här långt. Har än så länge bara bränt en näve DVD-R. Ska testa DVD+R, DVD+RW och ett par CD-R under helgen och återkomma med mer info!

Hur gick det?

  • Oregistrerad
  • 2003-05-27 20:59
Citat:

Skrevs ursprungligen av Saffran
Hur gick det?

Saliga äro de tålmodiga...
Mycket bra, överlag. Den fungerar inte som brännare i iTunes, men det lär väl komma med nästa version. Jag har inte testat iDVD, men det funkar säkert inte eftersom 1) jag kör den externt och 2) den inte används av Apple som "SuperDrive" i någon modell. Toast fungerar lysande däremot. Har bränt ca 30 st budget (175kr/10 st) DVD-R (2x), en TDK DVD+RW (2x) och en HP DVD+R (4x). Den är tydligen lite kinkig med vilka skivor man använder, men det är inget jag har märkt av ännu. Det finns en oberoende kompatibilitetslista här:
http://www.kastner-online.de/nd1300a.html. Det är främst Princo 4x DVD-R som strular, men det lär väl komma firmware-uppdateringar som åtgärdar det.
Slutsatsen blir att den rekommenderas varmt! Bryr man sig inte om iDVD och vill kunna bränna allt (utom DVD-RAM) så går det inte att komma undan billigare. En annan tänkbar svaghet är att den inte klarar att bränna CD-R snabbare än 16x (jämfört med Sonys dyrare DRU500A som fixar 24x), men har man som jag en extra CD-brännare så är det inget att bråka om.

1
Bevaka tråden