Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Raidkort med nya MacPro.

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-02-13 09:57

Efter tagit en titt i nya MacPro så såg jag att de fyra disk-vaggorna satte disken direkt in i moderkortet. Om man nu vill använda ett raidkort, hur får man då diskarna kopplat med det?

Hur smutt den än må vara att bara trycka in diskarna, så måste det vara otroligt korkat om man inte kan använda sig av raidkort?

Köra raid0/1 känns inte optimalt, då jag hellre vill köra Raid5 med fyra diskar, och det stödjs ju inte av mjukvaran (inget man vill köra ändå).

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2008-02-13 10:07
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-02-13 13:52

Hm, tack! Verkar inte som så många kort förutom apples egna har stöd för just den där ipass-lösningen dock, så det kanske slutar med att man får införskaffa ett applekort istället.

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2008-02-13 14:18
Ursprungligen av drohr:

Verkar inte som så många kort förutom apples egna har stöd för just den där ipass-lösningen dock

Nästan alla RAID-kort för SAS-diskar (och en hel del för SATA) kör med IPAS. Men det finns inte drivrutiner för OSX annat än för 3ware 9650 vad jag vet.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-02-13 15:17

http://www.hptmac.com/US/product.php?_index=42

Det kortet hade jag köpt (inte fått än). Så drivisar finns. Hittar inget om ipas dock, men det kanske kallas något annat? Så skulle jag få igång allt med det vore det ju finnemang. Känns sådan waste att köpa apples kort om man inte ska köra SAS.

7000kr för möjligheten till Raid5 i stort sett.

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2008-02-13 15:35
Ursprungligen av drohr:

Hittar inget om ipas dock, men det kanske kallas något annat?

IPAS anslutningen heter även SFF-8087, som ditt kort på länken har.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-02-13 15:52

Sedär, verkar som de även kallar den iSAS ibland? Kom dock på ett annat problem om man använder ett annat kort än just apples kort, och det är om kortet kräver en specifik drivrutin för att fungera, så kanske det då inte går att boota från kortet?

Sätter jag i raidkortet (highpoint), och använder iPass connector till diskarna, då kommer väl alla fyra drivebaysen sitta på raidkortet? Och går det då inte att boota på kortet så är man väl rätt rökt?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-02-13 16:01

Boot to Mac OS X?

Can I install Mac OS X to an array on the RocketRAID controller?
No - Mac systems will not recognize our host adapters as bootable devices.

Sedär. Vet inte hur jag missade den frågan, men jag hade inte tänkt mig för ang. deras iPass-lösning ens från början. Lutar åt Apples egna kort då istället.

1
Bevaka tråden