Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Checka ut mappar för temporärt arbete på annan plats...

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Vänersborg
  • 2008-02-13 07:44

Hej!

Jag har ett problem som jag inte riktigt kan sätta ett namn på. Men så här är det:

Jag arbetar med bildbehandling på två datorer. En stationär MP och en bärbar MBP. Huvudsakligen arbetar jag på MP, men det händer ganska ofta att jag tar med mig några projekt när jag är ute och reser. Rent praktiskt kopierar jag över hela projektmappen med det aktuella projektet till MBP. När jag kommer hem igen kopierar jag tillbaka det senaste materialet. Funkar helt OK, men blir snabbt rörigt och lite osäkert om jag "glömmer" mina filer på MBP och börjar arbeta på MP utan att ha fört tillbaka det senaste materialet.

Nu till min fråga: Jag behöver ett program som kan administrera detta flyttande fram och tillbaka. Det vore perfekt att t.ex "checka ut" en mapp så att jag inte kan jobba med den sålänge den befinner sig på den andra datorn. Jag ska sedan kunna "checka in" mappen igen och då ska programmet jämföra innehållet så att mappen alltid innehåller senaste data.

Nån som förstår hur jag menar, eller hur jag vill ha det??

mvh /Peter

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-02-13 09:53

grymt bra lösning om det finns - det vill jag ha med, men även så att andra ser att en mapp är utcheckad.

/Tangen

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-02-13 10:19

Din beskrivning får mig att tänka på CVS eller Subversion (SVN), där du kan hämta ut en mapp, ändra, checka in den igen etc.. du kan även markera att du ändrar i en fil etc..

Två problem med detta dock:

1. CVS & SVN etc arbetar över nätverket i en klient server struktur, vilket kan bli svårt om du inte har tillgång till nätverk där du är samt att flytta bilder fram och tillbaka kommer att ta tid.

2. CVS iaf arbetar med textfiler, allt annat ses som binära filer vilket den lagrar i sin helhet, så varje ändrning skapar en ny kopia vilket snabbt kommer att växa i storlek då den sparar all historik på ändringar.. SVN är lite bättre på det men kommer ändå ta rätt mycket plats.

Annars kan du ju alltid använda rsync eller liknande verktyg för att helt enkelt hålla mapparna synkade..

  • Medlem
  • Vänersborg
  • 2008-02-13 10:46

Att bara synka mapparna går ju att lösa med ett vanligt bra backupprogram. Det är just in/utcheckningen som jag vill åt så att jag inte av misstag börjar arbeta på samma sak två gånger...

Annars är det väl "old school" som gäller... Papper och penna och en noga iförd journal där man spaltar upp vilka arbeten som ska liggar var... Eftersom ingen av datorerna ingår i ett större nätverk med andra användare, så är det ju bara jag själv som kan börja jobba på två ställen "samtidigt"

Eftersom jag har nogrann backup så finns ju även lösningen att FLYTTA hela projektmappen till en tillfällig liten extern hårddisk som jag jobbar utifrån när jag är ute... Jag riskerar ju egentligen inte att förlora någon data eftersom det finns backup. Och det är heller ingen risk att jag gör dubbeljobb på samma projekt eftersom mappen rent fysiskt inte finns mer än på ett ställe åt gången.... (förutom på backupdiskarna, men de är ju inte inkopplade)

Kanske den bästa lösningen? Borde ju vara idiotsäker

//Peter

Om du är villig att använda någon typ av program för att hålla reda på detta så finns det ju flera lösningar.

* Applescript som tex kör terminalkommandon eller andra kommandon för att flytta filer, zippa dem, byta rättigheter på dem, ändra deras färg.
* FileMaker med plugins för att hålla reda på projekt och status på utcheckning i nätverksmiljöer
* Applescript och FileMaker tillsammans

Man kan bygga olika varianter på lösningar, tex att projekmapparna zippas när de checkats ut, eller rödmarkeras, eller byter ägare/grupp osv, detta i kombination med direkt webbpublicering i FileMaker eller lite enklare, en egen FM-databas som öppnar den centrala, och synkar incheckning, utcheckning.

I Dreamweaver finns ju även en funktion som fungerar så att när man checkar ut en fil skapas en txtfil med samma namn men med filtypen .LCK som innehåller lite info om vem som checkat ut filen och när. Möjligtvis kan scriptet/FM fungera så också.

Som sagt, det finns flera sätt att bygga detta om man vill göra det själv.

  • Medlem
  • Vänersborg
  • 2008-02-14 12:39

Det var ett intressant inlägg. Jag vill ju göra så lite som möjligt själv, men det är flera saker du talar om som är intressanta att undersöka.

Tack!

//Peter

Använd Adobe Version Cue - det är till exakt för detta och du har det antagligen redan installerat, eftersom du skriver att du jobbar med bildbehandling, vilket jag antar betyder Photoshop

  • Medlem
  • Vänersborg
  • 2008-02-15 08:01
Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Använd Adobe Version Cue - det är till exakt för detta och du har det antagligen redan installerat, eftersom du skriver att du jobbar med bildbehandling, vilket jag antar betyder Photoshop

Grymt!!

Det var ju verkligen huvudet på spiken...
Ibland har man oanade resurser närmare än vad man tror.

/PW

Adobe Version Cue borde jag också ha tänkt på, jag har det också installerat. Där ser man vad blind man kan bli ibland.

Rapportera gärna hur det fungerar.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-02-15 12:37

Typiskt, jag har aldrig använt version Cue, men man kanske borde göra det nu då - drar det mycket juice från burken?

Nja, Version Cue är egentligen en serverprogramvara som bör installeras på en dedikerad maskin i nätverket, eller i trådskaparens fall på den ena av hans datorer (lämpligtvis den stationära)

Sedan kan de olika klienterna ansluta till Version Cue via de olika Adobe-programmen.

Så farligt med kräm går inte åt i någotdera fall.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-02-15 17:11

låter kanon, ska kika lite på det

1
Bevaka tråden