MacBook Air HDD vs SDD testad

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Såg detta test nyss.

Macrumors har testat de två Air varianterna mot varandra i ett intressant test. 1.6 HDD ställs mot 1.8 SDD.

Det man framförallt vill veta är hur de olika hårddiskarna presterar- styrkor och svagheter. Tre videor visar boottid och start av 17 program samtidigt.

SSD är klart snabbare på booten. Vid första programstart ser man också hur SSD:n snabbt läser in programmen och kan starta 17 program nästan på en gång! Här laggar HDD:n kraftigt.

Den sista videon är nästan den jag tycker är intressantast dock. När datorn är igång och programmen har körts en gång startar HDD:n nästan lika snabbt som SDD:n. Detta beror på cashingen av programmen i bakgrunden.

Det är också detta jag blivit positivt överraskad av på min Air. Jag stänger ju aldrig av datorn. Locket läggs på och sen är det sleep. När jag lyfter på locket är datorn igång innan locket nått sin slutgiltiga position. Alla mina program ligger cashade, eftersom de startades efter uppstart för nån dag sen. Instant access!

http://www.appleinsider.com/articles/08/02/11/macbook_air_face_off_hdd_vs_ssd_with_video.html

• Medlem
  • Uppsala
  • 2008-02-13 15:27

SSD är verkligen framtiden. Skulle vara intressant att veta när priset börjar gå ned och storlekarna upp.

Jätteintressant. Jag hade inte råd med SSD så det blev 80GB för mig - men någon gång i framtiden lär det ju bli SSD-only i alla modeller.

Jag tyckte också att det var svårt att motivera $1000 för 16GB mindre. HD:n känns ju redan så liten. Jag förstår att det finns vissa som har krav på robusthet. Om man är "på vägen" hela tiden och ofta packar upp/ner datorn kan jag tänka mig att SSD är en ren fråga om datasäkerhet.

Jag valde också 80 GB HDD med visshet om att jag bytar ut den om nån månad. Antingen till SSD om de kommit ner i pris, eller till en 120/160 GB drive kanske.

1
Bevaka tråden