Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

US-tangentbord?

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Är i köptankar och skall till US/kanada om ett par veckor. Skillnaderna i pris är ju sjuk på MB o MBA, som jag sneglat lite extra på. Enda kruxet för mig är US-tangentbord, vilket jag iförsig provat lite, då en polare har köpt i staterna. Man är väll vaneskadad, men jag tyckte det kändes lite drygt att behöva köra kombinationer för å,ä,ö. Att byta tangentbord i sverige är inte aktuellt, då prisskillnaden då inte blir betydande. Frågan är alltså om den stora prisskillnaden är värt det, vilket det lutar åt. Man måste väll kunna ändra på sina vanor, eller?

Nån som har erfarenhet av US-tbord?

Jag har ett us-tangentbort och tycker det är kanon.

Jag kör mycket i Adobes program och har vant mig vid deras shortcut keys enligt US layout. Det är framförallt på högra sidan där det skiljer sig en del. Att skriva på svenska är inget problem alls! Du ändrar bara layouten med t ex ctrl+cmd+space (min kombo) så kan du toggla mellan US och SE.

Det eventuella omaket blir ju då att "å" blir en bracket key eller nåt, men jag tittar ändå på skärmen när jag skriver, så jag märker inte vad det står på tangenterna jag knappar på! Att hålla på med tangentkombinationer för att få prickar och ringar känns inte aktuellt.

Om du är på "pekfingervalsstadiet" och tittar på knapparna när du skriver så är det ju ännu bättre! Med en US-layout så tvingas du höja blicken, så är du snart av med det oeffektiva sättet att skriva

No worries alltså!!

Lycka till,

a

Aha, visste inte att man kunde ändra till SE. Då är de ju en helt annan grej.
Haha, måste erkänna att man inte är den bästa skrivarn, men det går sakta framåt..., så detta kanske bumpar upp en lite då.

Tack för tipset!

1
Bevaka tråden