Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur använda mac som mediaspelare över nätverk?

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-02-11 21:21

Hej alla macdiggare nu har ni chansen att övertyga en tvivlare!

Jag har precis köpt en macbookpro i förhoppningen att mina prylar skall bli mindre tidstjuvar än tidigare. Det har dock inte börjat så bra, kvällarna passerar förbi utan att jag får saker att fungera som jag tänkt. Min ambition är att jag skall kunna ha all min media (film+musik) i en extern hårddisk kopplad till nätverket och spela musik (och filmljud) trådlöst till min/mina högtalare och ljudanläggning, samt köra filmer på diskarna i datorn eller tv kopplad till datorn.

För ändamålet har jag följande utrustning: Ny airport extreme + airport express + MacBookPro+ Qnap TS100 NAS (nätverksdisk) + vanlig extern USB disk

Följande problem/frågor har dykt upp

* Quicktime kan inte spela filmfilerna på nätverksdisken utan hänger sig ganska omgående, filerna fungerar när jag flyttar dem till datorns disk. Förvånansvärt att det inte går att spela upp film över nätet då det bara tar ett par minuter att flytta filerna till datorn. Finns någon inställning i Quicktime som gör att det kan fungera? Buffring kanske krävs?

* Airport express tycks bara kunna spela ljud i min stereoanläggning som kommer från itunes. Dvs, internetradio, quicktimeljud och andra ljudkällor går ej att spela upp. Skall det vara såhär eller har jag missuppfattat?

* Jag har försökt få Itunes att använda min externa disk som är kopplad till airport extreme som musikbibliotek, men utan framgång. Går det att få itunes att använda en nätverksdisk? Den kommer upp utan problem i finder.

* Jag trodde itunes kunde spela video men har inte lyckats med mina videofiler (AVI). Klarar programmet bara musik? Går det möjligen att uppgradera för film (för att kunna köra ljudet via airportexpress?

Det känns som att jag är väldigt långt ifrån den okomplicerade värld som jag trodde jag klivit in i. :-(. Är macen inte gjord för att hantera nätverk och media tro?

Tacksam för alla råd kring hur jag skall lösa mina små bekymmer som går att få.

Mvh,
Samuel

Ursprungligen av SamJan:

* Quicktime kan inte spela filmfilerna på nätverksdisken utan hänger sig ganska omgående, filerna fungerar när jag flyttar dem till datorns disk. Förvånansvärt att det inte går att spela upp film över nätet då det bara tar ett par minuter att flytta filerna till datorn. Finns någon inställning i Quicktime som gör att det kan fungera? Buffring kanske krävs?

* Airport express tycks bara kunna spela ljud i min stereoanläggning som kommer från itunes. Dvs, internetradio, quicktimeljud och andra ljudkällor går ej att spela upp. Skall det vara såhär eller har jag missuppfattat?

* Jag har försökt få Itunes att använda min externa disk som är kopplad till airport extreme som musikbibliotek, men utan framgång. Går det att få itunes att använda en nätverksdisk? Den kommer upp utan problem i finder.

Detta bör funka vad jag vet. Quicktime ska kunna köra filmer från externa platser. Kan du testa att köra filmerna från QNapen med hjälp av VLC player? I så fall vet vi att det är fel på Quicktime och inte något annat. Quicktime stöder inte särskilt många format utan plugins. Pröva till exempel Perian och Flip4Mac (googla på dessa).

Ursprungligen av SamJan:

* Jag trodde itunes kunde spela video men har inte lyckats med mina videofiler (AVI). Klarar programmet bara musik? Går det möjligen att uppgradera för film (för att kunna köra ljudet via airportexpress?

Du har något konstigt problem med airportexpress tror jag, men jag kan inte så mycket om Airport Express tyvärr. iTunes har inte stöd för så många format, precis som QuickTime. Men lägger du till plugins till QuickTime bör det funka med iTunes också. (iTunes använder QuickTime för att spela filmer).

Mvh Anton

iTunes har inte stöd för .avi, utan det är endast .mpg4 som fungerar, om jag inte minns fel.

Man kan inte heller se på film i iTunes och ha ljudet via Airtunes. Dock så finns programet AirFoil som löser detta. Finns även en tillhörande filmspelare som ordnar så att filmen och ljudet är synkat (det är en fördröjning på någon sekund när man använder Airtunes). Har dock inte testat den själv.

Läs mer om senaste versionen av AirFoil här. http://www.99.se/vrig-programvara/233385-version-airfoil-nu-beh-vs-airport-express.html

  • Medlem
  • 2008-02-11 22:07

Hej och välkommen till 99.se!

Det är jättebra att du är så tydligt i din fråga, men det skulle vara ännu bättre om du delade upp frågan i delar med en fråga per tråd om inte frågorna är relaterade. Det blir lättare att följa respektive fråga och lättare att söka för den som behöver specifika svar.

Försök också att beskriva frågan redan i rubriken

Admin

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-02-13 20:45

Tack för tipsen. Skall se ifall jag kan få lite ordning på saker och ting

Mvh,
Samuel

1
Bevaka tråden