Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

ZiPhone - direkt aktivering, jailbreak av 1.1.3 + upplåsning av BL 4.6

Tråden skapades och har fått 261 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av seemon:

Sweet!! Sitter nu med min iPhone 1.1.3 OOB.

1. Tog den rätt ur kartongen och koppla ihop med en mb pro med leopard.
2. Körde ZiPhone 2.2 (GUI) med Activate, Jailbreak och Unlock.
3. Av ngn anledning stod det 1.1.2 i iTunes när allt var klart så vi uppdaterade i iTunes och körde ZiPhone igen. Klart!
4. La även in SwePhone som funkade utan problem

iTunes var igång under hela proceduren, körde ingen recoverymode eller ngt annat.

Tack för all grym hjälp här på forumet!

coolt att det funkade. Funkar YouTube och Google Maps/lokaliseringsfunktionen? Många som har haft problem med just de.

  • Medlem
  • Täby
  • 2008-02-16 20:24

Har OOB 112 som fungerat utmärkt (har Stealthkort). Skull enu uppdatera till 113 genom guide på iFun. När jag skulle köra JB kommer error script upp och går ej att fortsätta. Telefonen låst. Hur göra? (Kör Tiger)

  • Medlem
  • International user
  • 2008-02-17 05:21
Ursprungligen av McMax:

Har OOB 112 som fungerat utmärkt (har Stealthkort). Skull enu uppdatera till 113 genom guide på iFun. När jag skulle köra JB kommer error script upp och går ej att fortsätta. Telefonen låst. Hur göra? (Kör Tiger)

ZiPhone 2.3 ska fungera nu med Tiger. Prova den nyaste versionen.

//Rob

  • Medlem
  • International user
  • 2008-02-16 16:56
Ursprungligen av madi:

Nu bröt telefonen ihop fullständigt det kommer bara upp "edit home screen" och en knapp som det står dimiss och telefonen start om och så bli det samma igen och igen lite moment 22. Jag har kört ZiPhone 2.0. Telefonen är en 1.1.2. Först restorade jag sen uppdaterade till 1.1.3 och sen då ZiPhone. Det har hållt i en 20 timmar iaf.

Men är det nån som har fått samma problem nån gång? Går det göra nått åt det förutom att köra om hela proceduren igen.

Återställ till 1.1.3 och kör ziphone 2.2 igen. Undvik gamla eller konstiga programm.

//Rob

  • Medlem
  • Gislaved
  • 2008-02-16 17:04

Okej! Men var det inte lite struligt med ziphone 2.2 att det bara krashade? Vilka program ska man undvika och vilka tycker du att man bör ha?

  • Medlem
  • International user
  • 2008-02-16 17:14
Ursprungligen av madi:

Okej! Men var det inte lite struligt med ziphone 2.2 att det bara krashade? Vilka program ska man undvika och vilka tycker du att man bör ha?

Det var 2.1 som kraschade. Installera inga program i början tills du vet att allt fungerar. Efter någon dag kan du prova lägga in program som du behöver.

//Rob

  • Medlem
  • Skåneland
  • 2008-02-16 18:30

Fan jag får en känsla av att min uppdaterade iPhone (1.1.3) drar mer ström än då jag hade 1.1.1 på den. Någon annan som har samma känsla eller är jag helt ute och reser?

Jag har endast installerat Community Sources, BSD Subsystem, OpenSSH och Svenska menyer, nummer och ordlistor.

Drar några av ovanstående ström i "onödan"? Jag vet egentligen inte varför jag behöver BSD Subsystem och OpenSSH?

Det kanske är för att jag pillar extra mycket på den just nu (iPhonen alltså!!)

Gick mycket smärtfritt dethär. Återställde en 1.0.2 OOB (som även blivit uppgraderad till 1.1.1) till 1.1.3 iTunes och körde sedan igång Ziphone windows GUI och markerade jailbreak, activate och unlock och körde igång. Jag stängde inte av iTunes under tiden Ziphone kördes. Sedan tog det bara ett par minuter innan det var klart.

Under tiden när Ziphone körs så kommer iTunes att meddela att en iPhone i recovery mode har hittats, det är bara att klicka på ok och inte bry sig mer om det.

  • Medlem
  • Gislaved
  • 2008-02-17 02:44

Har precis kört med det nya ZiPhone finaly 2.3 och det verka fungera så här långt i alla fall. Jag har barainstallerat det vanliga BSD Subsystem, Open SSH och ifuns SwePhone.

Jag har 1.1.2 OOB uppgraderat till 1.1.3 BL 4.6

Natti natti

Helloo!

Hur vet man om man har BL 4.6 eller 3.9? Jag köpte min iPhone på blocket men hittar inte i inställningarna eller någon annanstans. Kan man köra ZiPhone 2.3 på BL 3.9? eller måste jag använda anysim efter.
http://www.iclarified.com/entry/comments.php?enid=664#commentsanchor står det i introtexten att man kan köra på både BL 4.6 och 3.9 men vid "Step six" står det bara 4.6, de nämner inte 3.9.

Tacksam för svar.
Tack för all annan bra info som finns här.

/Amador

  • Medlem
  • Skåneland
  • 2008-02-17 09:52
Ursprungligen av Amador:

Helloo!

Hur vet man om man har BL 4.6 eller 3.9? Jag köpte min iPhone på blocket men hittar inte i inställningarna eller någon annanstans. Kan man köra ZiPhone 2.3 på BL 3.9? eller måste jag använda anysim efter.
http://www.iclarified.com/entry/comments.php?enid=664#commentsanchor står det i introtexten att man kan köra på både BL 4.6 och 3.9 men vid "Step six" står det bara 4.6, de nämner inte 3.9.

Tacksam för svar.
Tack för all annan bra info som finns här.

/Amador

Jag körde ZiPhone 2.2 på min iPhone 1.1.1 med BL 3.9, och det funkade utmärkt.

ZiPhone 2.3 borde gå lika smärtfritt!

  • Medlem
  • International user
  • 2008-02-17 10:20
Ursprungligen av Amador:

Helloo!

Hur vet man om man har BL 4.6 eller 3.9? Jag köpte min iPhone på blocket men hittar inte i inställningarna eller någon annanstans. Kan man köra ZiPhone 2.3 på BL 3.9? eller måste jag använda anysim efter.
http://www.iclarified.com/entry/comments.php?enid=664#commentsanchor står det i introtexten att man kan köra på både BL 4.6 och 3.9 men vid "Step six" står det bara 4.6, de nämner inte 3.9.

Tacksam för svar.
Tack för all annan bra info som finns här.

/Amador

Det enklaste är väl att kolla serie numret. T ex. xx745xxxx = 7 står för år, 45 för vecka.
Är din telefon gjord före v45 så är det 3.9 efter v45 är det med största sannolikhet 4.6.

Från Read Me filen:
Ziphone -j = Jailbreak
Ziphone -a = Activate
Ziphone -u = Unlock (Works on both BL3.9 and BL4.6)
Ziphone -e = Erase Baseband (BL 3.9 only)
Ziphone -b = Downgrade Bootloader from 4.6 to 3.9, update baseband to 4.03.13 and patch the unlock.

Ziphone -D: Enter DFU Mode.
Ziphone -R: Enter Recovery Mode.
Ziphone -N: Exit Recovery Mode (normal boot).
Ziphone -C: Make coffee.

//Rob

  • Medlem
  • International user
  • 2008-02-17 10:47

Funkar Ziphone 2,3 både med Windows och Appel operativsystem`?
OSX, Vad betyder det?

  • Medlem
  • International user
  • 2008-02-17 10:53
Ursprungligen av Auto:

Funkar Ziphone 2,3 både med Windows och Appel operativsystem`?
OSX, Vad betyder det?

Har du provat använda google?
Ja ziphone är för både Mac och PC.

//Rob

  • Medlem
  • International user
  • 2008-02-17 11:02

Ursäkta att jag är så trög....
Kollade nu.

Jag körde nu Ziphone 2.3 på min iPhone med BL 3.9 på Mac OS 10.4 efter att ha uppgraderat till 1.1.3 via iTunes. Ziphone låste upp den perfekt men på nåt sätt så kan kag nu inte lägga in musik, bilder eller filmer. I iTunes står det att den är helt fylld med Other och det är orange längs hela linjen nere i iTunesfönstret.

Är det någon som vet hur man formaterar eller något liknande för att kunna föra in det man vill. Har försökt att klicka restore men det funkade inte. Vet inte om det berodde på upplåsningen.

Svar till Auto: Mac OSX betyder Apple operativsystem 10. 10.4 betyder fjärde uppdateringen (kallas Tiger).
Ziphone finns i versioner både för Mac OS och Windows på www.ziphone.org

/Amador

  • Medlem
  • International user
  • 2008-02-17 12:06
Ursprungligen av Amador:

Jag körde nu Ziphone 2.3 på min iPhone med BL 3.9 på Mac OS 10.4 efter att ha uppgraderat till 1.1.3 via iTunes. Ziphone låste upp den perfekt men på nåt sätt så kan kag nu inte lägga in musik, bilder eller filmer. I iTunes står det att den är helt fylld med Other och det är orange längs hela linjen nere i iTunesfönstret.

Är det någon som vet hur man formaterar eller något liknande för att kunna föra in det man vill. Har försökt att klicka restore men det funkade inte. Vet inte om det berodde på upplåsningen.

Svar till Auto: Mac OSX betyder Apple operativsystem 10. 10.4 betyder fjärde uppdateringen (kallas Tiger).
Ziphone finns i versioner både för Mac OS och Windows på www.ziphone.org

/Amador

Starta din telefon i recovery läge. Sen gör du en återställning av din telefon med iTunes. Efter att du har gjort det kan använda ziphone igen för att aktivera, jailbreaka och låsa upp den. Du kan använda den här guiden.

//Rob

Det löste sig. När jag klickade restore i Itunes en andra gång fungerade det och sedan kördet jag bara Ziphone 2.3 igen (klickade i Jailbreak, Activate och Unlock). När densedan var klar valde jag "set up as new phone" (eller vad det nu stod) i Itunes. Sen får man bara lägga in all musik, bilder och video igen. Funkade perfekt.

/Amador

  • Medlem
  • Skåneland
  • 2008-02-17 16:51
Ursprungligen av Amador:

Det löste sig. När jag klickade restore i Itunes en andra gång fungerade det och sedan kördet jag bara Ziphone 2.3 igen (klickade i Jailbreak, Activate och Unlock). När densedan var klar valde jag "set up as new phone" (eller vad det nu stod) i Itunes. Sen får man bara lägga in all musik, bilder och video igen. Funkade perfekt.

/Amador

Jag valde det under "set up as new phone" - jag tror där stod Restore + "mitt tidigare iphonenamn". Då ställde iTunes in min nyuppdaterade iPhone som den var före uppdateringen. Jäkligt smidigt!

Såg ditt inlägg nu Rob.
Tack ändå.

/Amador

  • Medlem
  • International user
  • 2008-02-17 15:15

Kör man ZiPhone 2.3 i terminal med Mac Tiger eller hur göra??? Guide somewhere???

  • Medlem
  • Skåneland
  • 2008-02-17 16:53
Ursprungligen av matz:

Kör man ZiPhone 2.3 i terminal med Mac Tiger eller hur göra??? Guide somewhere???

Nej, ZiPhone 2.3 ska ha ett eget GUI

  • Medlem
  • International user
  • 2008-02-18 16:48
Ursprungligen av Jedih:

Nej, ZiPhone 2.3 ska ha ett eget GUI

GUI är det lika med ett program eller?
Jag får bara ner en mapp med filer när jag tankar ner t.ex 2.3 och 2.4!!??
Ursäkta en ynglings ödmjuka fråga!

  • Medlem
  • Skåneland
  • 2008-02-19 13:37
Ursprungligen av matz:

GUI är det lika med ett program eller?
Jag får bara ner en mapp med filer när jag tankar ner t.ex 2.3 och 2.4!!??
Ursäkta en ynglings ödmjuka fråga!

GUI = Graphical User Interface

M.a.o. så kan man nog säga att GUI är det skal du som användare ser på din skärm och interagerar med för att styra programkoden.

Mer om GUI på Wikipedia

  • Medlem
  • Lidingö
  • 2008-02-17 17:28

om jag har förståttde rätt, behöver jag fortfarande turbosim, etc eller kan jag bara stoppa in mitt sim efter att ha använt mig av ziphone emd en 1.1.3 ootb. Är detta en sotware unlock eller?

  • Medlem
  • International user
  • 2008-02-17 17:36
Ursprungligen av joonis:

Är detta en sotware unlock eller?

Ja.

//Rob

  • Medlem
  • International user
  • 2008-02-17 18:23

Från Read Me filen:

Ziphone -D: Enter DFU Mode.
Ziphone -R: Enter Recovery Mode.
Ziphone -N: Exit Recovery Mode (normal boot).

Dessa commandon kan inte köras i GUI?
Måste köras i commando tolk?

  • Medlem
  • International user
  • 2008-02-17 19:36
Ursprungligen av Auto:

Från Read Me filen:

Ziphone -D: Enter DFU Mode.
Ziphone -R: Enter Recovery Mode.
Ziphone -N: Exit Recovery Mode (normal boot).

Dessa commandon kan inte köras i GUI?
Måste köras i commando tolk?

Nej det finns oxå i GUIn för Mac OS X.

//Rob

  • Medlem
  • International user
  • 2008-02-17 19:46

Ok för de är inte med i min windows 2,3:a

Jag tyckte mig läst någon stans att Ziphone ändrar imei nummret på telefonen.
Kommentarer till detta?

Bevaka tråden