Ljudmodifiera Quicksilver

Tråden skapades och har fått 1 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har börjat läsa lite tips om hur man kan få ner ljudet i en Quicksilver 867 Mhz. Det som är intressant är att man med relativt enkla medel kan få ner ljudet några dB. Men samtidigt är det ett underbetyg åt Apple som borde undvikit konstruktionsmissar. Det tröstlösa är att när man får ner ljudet på ett ställe så framhävs det på ett annat. På sätt och vis får man väl säga att Apple lyckats få en jämngod smet av oljud.

Det som väsnas mest enligt vad jag upptäckt är:

• Gallret framför fläkten i nätdelen. Tillsammans med gallret i chassit skapas det onödigt mycket luftvirvlar. Knipsar man bort gallret i nätdelen försvinner en påtaglig ljudkälla. Dessutom syns det inte utanpå att man tar bort det.

• Processorfläkten. Billig variant, men man kan få ner ljudet genom att ta bort skruvarna som fäster fläkten i gummihöljet som den är upphängd i. Fläkten sitter fast ändå, tack vare det är gummit runt omkring. Sätter man fast en gummiring/bussning mellan gummihöljet och chassit tar man bort en del resonansljud. Det bästa är nog att byta ut fläkten mot en tystare variant.

• Hårddisken. Den inbyggda Maxtor-hårddisken väsnas mycket. Metalliskt enerverande ljud. Det framhävs ännu mer när man åtgärdat det ovanstående. Byta hårddisk är en god idé. IBM-disken som jag satt in ovanpå Maxtor-disken hörs knappt, fläktljudet överröstar den. Seagate är nog ännu bättre, men påverkar nog inget. IBM duger gott.

• Utblåsfläkten (12 cm) låter en hel del.

Jag har gjort gummiupphängningar i utblåsfläkten och hårddiskvaggan, men det ger knappt någon påverkan. Har även lagt in isoleringsmatta (1 cm) i chassit, men gör inte mycket till.

De steg som jag tror gör störst påverkan är:
• Byta hårdisk
• Byta utblåsfläkt
• Byta processorsfläkt

Förmodligen kommer andra ljud att bli irriterande i stället, men då ska man veta att man samtidigt har sänkt tröskeln. Det finns nog alltid något som kan förbättras.

Apple måste skärpa sig till nästa PowerMac-generation. Annars vete katten om inte en PC står på golvet istället.:mad:

Senast redigerat 2003-05-23 10:00
1
Bevaka tråden