Idé att köpa dator och iPhone på USA-resa?

Tråden skapades och har fått 24 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Mora
  • 2008-02-11 09:32

Skall snart resa till USA.
Två frågor med tanke på den gynnsamma dollarkursen;
-är det idé att köpa dator där? Går det att utan problem byta teckenuppsättning i Sverige?
-Kan man köpa en Iphone på plats i väntan på operatör och lansering i Sverige?

• Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2008-02-11 09:40

Är det bärbart så är det inte så lätt att byta tangentbord. Att köra på svenska i systemet är inga problem.

Du kan köpa iPhone i USA och hacka den enligt de instruktioner som finns på internet.

Jag vet flera personer som köpt ett par macbook pro's i staterna för att betala resan med när de kommer tillbaka...

har samma fråga .. är svensk garanti + kvitto + svenskt tanketbord värt så mkt ? skilljer som fan i pris !

• Medlem
  • Huddinge
  • 2008-03-22 14:23
Ursprungligen av doggenikke:

har samma fråga .. är svensk garanti + kvitto + svenskt tanketbord värt så mkt ? skilljer som fan i pris !

Garanti och kvitto spelar ingen roll, det gäller i hela världen. Jag ser inte varför du skulle vilja ha ett svenskt tangentbord heller, det är ju bara tre bokstäver som skiljer och du vet ju var dessa sitter.

Täk på att momsen tillkommer vid införsel i Sverige om du inte ska smuggla.
Hur stor blir prisskillnaden?

och att sales tax inte ingår i de amerikanska priserna och således tillkommer (t ex ca 8,5% i NY)

etfer apples moms i usa , blir det lika dyrt som här endå då ?

Efter amerikansk mervärdesskatt och europeisk tull är du uppe i ungefär samma pris som om du köpt här i Sverige. Många brukar missa det när de jämför de amerikanska och svenska priserna.

Macbook air;

Pris i Sverige: 16 495:-

Pris på Apple store New York: $ 1799. 11 695:- SEK (1799+8,35 % sales tax*6=11 695:-)

Sen blir det dags för kö vid rött på Arlanda för att betala momsen på 25%, dvs ytterligare 2 924:- vilket ger ett totalpris på 14 619:-

En besparing på cirka 1800:- som eventuellt äts upp om man vill byta till Svenskt tangentbord.

• Medlem
  • Jönköping
  • 2008-03-25 10:37

Men om du har datorn uppackad så åker du väl inte på nån tull

.. men då gör man sig skyldig till varusmuggling och det ska väl inte diskuteras här?

• Medlem
  • Göteborg
  • 2008-03-25 13:39
Ursprungligen av Snabeldrake:

.. men då gör man sig skyldig till varusmuggling och det ska väl inte diskuteras här?

schyyyyyyyyyyyy . inte så högt

vem kan hålla sig den långa vägen utan att packa upp , vem samlar på kartonger ?

Jo, men asså..

Ursprungligen av CUBEIS:

vem samlar på kartonger ?

Jag.

• Medlem
  • Umeå
  • 2008-03-25 15:50

Finns det någon övre gräns för hur mycket en vara får kosta innan man måste betala strafftull för den? Borde inte kläder, sprit och souvenirer beskattas då också? Vad är problemet och varför skulle tullen bry sig?

Ursprungligen av gabra:

Finns det någon övre gräns för hur mycket en vara får kosta innan man måste betala strafftull för den? Borde inte kläder, sprit och souvenirer beskattas då också? Vad är problemet och varför skulle tullen bry sig?

ALLT du handlat ska du betala moms och ev. tull för, utöver fribeloppet på 1700:-. Folk brukar gasta om att det är fel att smuggla en dator för 10 000:-, samtidigt smugglar de själva kläder, skor och annat trams ( ) för avsevärt mer utan att skämmas.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2008-03-25 15:54

Finns någon tabell på tullverkets hemsida vilka avgifter det är för vilka varor. Dock kan jag ha svårt att tro hur tullen ska kunna bevisa att du får in någonting. Om du t.ex. köpt ett par tröjor så klipper man ju av prislappen och allt sånt, inte en chans i världen att dom kan bevisa att du inte hade med dig den när du åkte in i landet. Samma med laptop, om du har den i en datorväska (för man reser ju inte hemifrån med orginal-kartongen ).

bara att köpa ett par XXXXL kallingar och sedan köra ner datorn där haha tror inte dom ska rota i kallingarna !

Ursprungligen av doggenikke:

bara att köpa ett par XXXXL kallingar och sedan köra ner datorn där haha tror inte dom ska rota i kallingarna !

Låter som killen som tog en elefant genom tullen genom att smöra fast en barkis under varje fot på elefanten och när tullarn kom så sa han :

Det ska la du ge fan i, va jag har på mina mackor

Ursprungligen av Goflorp:

Låter som killen som tog en elefant genom tullen genom att smöra fast en barkis under varje fot på elefanten och när tullarn kom så sa han :

Det ska la du ge fan i, va jag har på mina mackor

Bergis heter det.

Studerade i USA förra året och köpte på mig ganska mycket prylar. Var inga som helst problem genom tullen. Det är svårt för tullen att hävda att prylarna är inköpta under resan om de är öppnade. Du kan ju lika gärna ha tagit med dig dom dit hemmifrån. Tangentbordet på min MBP fick jag utbytt på garantin, bakgrundsbelysningen glappade när man tryckte på C tangenten. Annars hade det bytet gått på ca 900 spänn. Fick också lära mig att alla apples produkter som har batteri har garanti som gäller över hela världen, för alla andra gäller bara garantin i landet de är köpta.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2008-03-28 15:52

Allt som har batteri? Men hur är det med AP eller APE å såna saker då?

• Medlem
  • Helsingborg
  • 2008-03-28 17:35

Jag köpte min MBP i New York. Inga problem alls med vare sig tangentbordet eller tullen. Passade på att köpa en fin datorväska att ha den på vägen hem

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-03-28 20:21

Det är inga problem med AEBS heller. Jag köpte en i USA på ebay och fick den utbytt på garanti hos macoteket.

1
Bevaka tråden