Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Trådlöst IP-adress tjafs, med inslag av airport express

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag är ledsen att behöva posta en sådan här fråga som har stötts och blötts åtskilliga gånger, men inget svar har tyvärr kunnat bringa ljus över min nätverkssituation.

Vi är åtskilliga datorer i nätverket som utgår från en bredbandsbolaget-trådlös-router.
En G4 MDD är inkopplad via ethernet, en pc via trådlöst och en macbook via trådlöst.
Vidare har vi en airport express som dock används bara för att streama musik (tror jag...)

Nu vill vi koppla in ännu en macbook via trådlöst, men där blir det problem. Macbook 2 får en egentilldelad ip-adress, som börjar på 169... och vill inte få något annat. "Nätverksinställningsassistenten för nätverk" tipsar om att kolla på airport expressen, men den dyker inte upp i macbook 2s adminverktyg. (Men i macbook 1)

Men via ethernet går det som smort. Modemet har också startats om en uppsjö av gånger. Nu vet jag varken ut eller in. Vad skall jag göra?

  • Oregistrerad
  • 2008-02-11 11:25

Hittar macbook två någon nätverk alls? Den kanske ansluter till fel nätverk (Airport) när den ska ansluta sig till er ADSL-bredbandsbolaget-tjosan-trådlösa

Ja det är ju det man får känslan av, men jag ansluter den till B2-private-bla, dvs modemet (tror jag). Egentligen behöver den inte gå via airporten alls (även om det naturligtvis hade varit bra att kunna använda fjärrhögtalare även där, men då är väl bara expressen en mottagare eller?).

Jag har samma problem med en B2_private_XX router. Min polare kan ansluta med sin pc direkt men min macbook får bara egentilldelad ip. Har hittat en annan tråd om det en gång så det kan vara kompabilitetsproblem...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-04-30 08:03

hur ser ip adresserna ut på de enheter som är anslutna? jag funderar på om ni får IP:n direkt från BBB, isåfall kanske de tar slut?

när du kör din andrs macbook på ethernet, kommer alla andra enheter fortfarande åt nätet?

interna lan ip adresser brukar börja pa 192. eller 172. eller 10.
finns det några routerfunktioner i modemet från BBB?
om möjligt så kan du ju testa att koppla din express med ethernet till modemetoch sedan ansluta till din express istället för modemet.

Man får "riktiga" IP-adresser av Bredbandsbolagets router. Men antalet adresser är begränsat, så du har helt enkelt hakat på för många datorer/prylar så att IP-adresserna har tagit slut. Jag har också bredbandsbolaget och har en iMac, 2 iPhones och 2 MacBook så jag tror den magiska gränsen är 5 enheter. När jag hakade på en ny pryl så tog det stopp.
Sedan "leasar" man IP-numren en viss tid, så även om du stänger av en dator så kan det dröja ett tag innan du har en IP-adress fri.

Enkel lösning är att skaffa en egen trådlös router som du sätter i och delar ett och samma IP-nummer på fler datorer.

1
Bevaka tråden