Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Inga problem med MacBook?

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag funderar på att köpa en MacBook av minsta modellen med standardbestyckning och ev. köpa mer minne någonannanstans senare.

Jag har sett nöjda användare här på 99mac. Det verkar inte vara några vanligt förekommande fel på dem. Är det rätt uppfattat?

MacBook Air verkar inte kunna mer, snarare mindre och vara betydligt dyrare. Fast liten, lätt och läcker....

Jag och min fru ska bara ordbehandla och skriva e-brev och läsa webbsidor på den. För annat har jag en iMac. För att kunna flytta runt med den hemma och även borta verkar tele2:s mobila bredband vara billigast och funka ganska bra?

Tacksam för råd och synpunkter!

Om du spanat in modellen för 9995:- vill du antagligen inte betala närmare 7000:- för att få en Air, om jag förstår dig rätt. Men vill ni ha en ytterst mobil dator för de ändamål du beskriver är ju Air helt perfekt.

De "vanliga" fel som förekom tidigare är ganska sällsynta nu, tycker jag att det verkar som. Jag köpte min MacBook i november och jag har inte haft några problem med den, bortsett från två saker:
- Fläkten går på högvarv när jag har quicksilver igång, så jag har lärt mig leva utan det.
- iSight-lampan lös konstant idag, fram tills jag startade om datorn.

I övrigt inget jag kan komma på. Men jag hade verkligen uppskattat en viktminskning á MacBook Air

  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2008-02-10 23:16

Jag har haft min MacBook sen mitten av december, och jag kunde inte varit mer nöjd. Det enda problemet jag har haft är att dashboarden har krånglat lite, men det har ju inget med MacBooken att göra. Men lite extra minne är verkligen att rekommendera, kostar ju inte särskilt mycket heller om du inte köper det av Apple. Lätt värt varje krona!

  • Medlem
  • Skanör med Falsterbo
  • 2008-02-10 23:35

den Vita # 2,2 GHz Intel Core 2 Duo # 1 GB minne # Hårddisk på 120 GB1

Har min dotter inföskaffat sig just till detta ändamål .. Var absolut ingen dator haj
och reser runt i staterna och håller kommunikationen med den. till om världen.
(skype Ichat) tex+ office och lite annat.. OCH den har En DVD bränare!! + shyst HD
vilket för 2000 pix extra är grymt mer värt i längden..

den Bästa investeringen hon gjort ,, enligt hennes sägen , And no problems

Ursprungligen av Trisen:

den Vita # 2,2 GHz Intel Core 2 Duo # 1 GB minne # Hårddisk på 120 GB1

Sitter med precis samma maskin. Ska införskaffa mer minne, men är efter dryga 3 veckors användande väldigt nöjd. Väldigt bra batteritid. Har haft med mig den på en jobbresa ner till Bukarest, spelade lite DVD-film på flyget, lyssnade på musik. Känns inte så tung så näst intill perfekt reskamrat.

Ända smolken i bägaren är att den har en viss tendens att inte förstå om jag kör på nätspänning eller batteri då jag just kör på batteri. Skärmen "flashar" i ljusstyrka (ljusstyrkan är ju högre när jag kör på nätspänning), men det brukar ge sig efter ett par minuter. Uppdateringen till 10.5.2 hjälpte inte. Någon som har samma "problem"?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-02-19 20:46

Jag har ingen macbook men på pc kan man iallafall justera belysningen på den och det borde man ju kunna på macbook också...

Du kan enkelt ställa in att skärmen inte ska gå ned i styrka vid batteridrift ifall du vill det. (Dock ej att rekommendera då det drar mer ström.....
Kolla strömsparare i systeminställlningar.

  • Oregistrerad
  • 2008-02-22 18:08

Problem jag upplevt med MacBook

- Datorn piper när du laddar den
- När datorn går i viloläge är den lite små jobbig att få igång igen..
- Otroligt varm och plasten har blivit bucklig på några ställen

Säkert fler saker som jag inte kommer på just nu.. Överlag är datorn o.k, men prisvärd är den absolut inte om man ser till hårdvaran. När det gäller Apple och Mac betalar du alltid ett överpris..

Ursprungligen av goranlin:

Jag funderar på att köpa en MacBook av minsta modellen med standardbestyckning och ev. köpa mer minne någonannanstans senare.

Jag har gjort precis detta och jag är mycket nöjd. Jag köpte minsta modellen för nio tusen med studentrabatt och sedan ytterligare tusen kronor för 4 GB Crucial RAM från Komplett. 10.5.0 hade en del problem (tangentbordet lade av och ibland var det svårt att väcka datorn ur vila )men de har fixats med uppdateringar sedan dess.

KaRo

Köpte en MacBook Pro i december-07 och det har inte hänt något konstigt. Snarare tycker jag allt verkar helsynkat på datorn. Haft PC tidigare och då var det alltid något krångel på gång. Är ny Mac:are så jag kan inte jämföra riktigt men visst tycker jag Air ser urläcker ut...vill ha, vill HA !

  • Medlem
  • Vallentuna
  • 2008-02-24 18:12

Jag köpte första generationens MacBook i Juni/Juli (minns inte exakt) 06. Den första jag fick hade en del problem. Först började skärmen flimmra, den led av att fläkten slog av och på hela tiden (mooo), och blev gul efter ett tag. Men efter två reparationer (skärmen fortsatte flimmra efter första) fungerar den perfekt. Jag gissar att det här är problem som sedan länge är totalt eliminerade, så det borde inte vara några problem om du köper en MacBook idag.

Det är f.ö det bästa köpet jag någonsin har gjort, alla kategorier. Jag ska jobba ihop pengar efter gymnasiet och byta upp mig till en MacBook Pro, helt klart.

I övrigt kan jag väl bara säga att det är en robust men slimmad dator. Den väger inte speciellt mycket och jag använder den själv bara för att bära mellan skrivbordet och sängen i stort sett. Kanske att jag sätter mig på altanen någon gång på sommaren, men jag bär den aldrig utanför huset. Jag tycker inte att det verkar speciellt vettigt att köpa en MacBook Air om man inte faktiskt ska pendla eller resa med den ofta. MacBooken går ju också ner i ryggsäcken utan några som helst problem om man tillfälligt ska ta med sig den någonstans.

1
Bevaka tråden