Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nu utmanar Sony Ericsson iPhone på allvar

Tråden skapades och har fått 178 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Höganäs
  • 2008-02-12 08:49

Rubrikerna i stil med "Ericsson tar upp kampen mot iPhone" och "Ericsson släpper iPhonedödare" är verkligen fantastiskt bra reklam - för iPhone!

Det borde ju tolkas av "gemene man" som att iPhone verkligen är något helt fantastiskt bra och avancerat.
Och det är ju inte fel tolkat...

Grattis Apple till ännu mer reklam!

Att Aftonbladet skriver "dödare" är komiskt men kan också se som positivt för Apple då detta enbart ger reklam åt iPhone.

Det ska bli intressant att se hur många rubriker med "iPhone dödare" i som kommer komma. Rubriker kring "iPod dödare" verkar dött ut då ingen lyckats komma in i ringen på allvar.

Samtidigt kan man tycka att rubrik sättningen är något fånig då jag inte tror att denna lur slåss mot iPhone utan mer Nokias svar på denna.

Det som är intressant i denna tråd är vad Wat skriver "Tycker den har allt att komma med. Verkar riktigt grym."

Ja detta är rent tekniskt grymt och den har mer att komma med gällande att kasta in alla funktioner man kan tänka sig.

Hur var det med iPoden, är det inte så att det har kommit "iPod dödare" som har haft en hel arsenal med coola funktioner och teknik som skulle kunna ge den en knock-out innan rond ett är över.

Men trots detta har iPoden kunnat hantera situationen eftersom den kunnat utnyttja funktionerna och med detta fått "iPod dödarna" att räkna till tio för att sedan i många fall bli utburna ur ringen.

Jag tror på detsamma gällande iPhone, konkurrenterna har svårt att tävla gällande det viktigaste nämligen handhavandet. Vad de istället svarar med är att kasta in fler funktioner, ny teknik osv - något som egentligen kostar mindre pengar, mindre kunskap än det Apple gör.

Ta exempelvis det katastrofala att iPhone inte har copy/ paste. Självklart skulle Apple kunna få in den funktionen men eftersom de troligtvis inte funnit någon smart lösning kring detta har de ännu inte implementerat denna funktion än.

Tillsist tycker jag att man ska titta på det faktum att ingen telefon än har "multi-touch" och när Apple får in fler funktioner kring detta kommer iPhone bli svårslagen, tror jag.

Innan någon klok finner någon ny teknik för multi-touch i små handhållna apparater.

Det kommer mera från SonyEricsson!

Tycker personligen att X1 inte riktigt lever upp till vad jag förväntat mig. Men det som komma skall ser riktigt bra ut.... =D

Ursprungligen av The_Morgue:

Det kommer mera från SonyEricsson!

Tycker personligen att X1 inte riktigt lever upp till vad jag förväntat mig. Men det som komma skall ser riktigt bra ut.... =D

Jaha. Vadå?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-02-13 19:25

video

Finns en video här som visar lite mer av gränssnittet

Spontant är väl detta ingen wow upplevelse när man ser videon.

  • Medlem
  • Lidingö
  • 2008-02-13 20:13

nja ja e tveksam på att SE mobil komemr att konkurrera med iphone. ja menar en 100% touchscreen som iphone är inte så lätt att få ur vägen

  • Medlem
  • Linköping
  • 2008-02-13 21:52

Ja, jo, förmoooodligen att SE lyckas piska iphone med den fulkantiga grunkan. Har iofs aldrig testat en iphone men jag har det högsta förtroende för apple när det gäller gränssnitt och schyssta funktioner, däremot så kör jag WM6 dagligen och, ja du, det suger en mängd otrevliga saker.

SE mums mums för redmond.. :)

eftersom MS senaste "partner" i smartphone branschen inte finns längre och blev rånad på allt de hade - Läs stackars sendo - så får vi se hur lång tid det tar innan de tar en tugga av SE. Köpet av företaget Danger, en smartphone hårdvaru/mjukvaru tillverkare sätter igång alla alarm klockor

xpeeria är inget annat än en HTC liknande grunka med windows mobile, varför skitar SE ner sig för detta? Kanske det kommer att sälja massor, men det slår väl undan benen för dem på symbian sidan så hur smart är detta "partnerskap" på en skala.... Vill vi verkligen ha ett upprepande av MS operativ system dominans på mobil sidan? NEJ! Den enda som historiskt tjänar på att man använder MS operativ system är... Microsoft!

licensiera ut mobil OSX nu i år skulle var en knockout för allt på smartphone marknaden, kanske i och med att SDKn kommer så kommer det? nja det tror jag tyvärr inte

redmond.
http://research.microsoft.com/aboutmsr/visitmsr/redmond/

http://www.engadget.com/2008/02/10/no-wonder-sony-ericssons-xperia-x1-is-so-good-htc-makes-it/

Senast redigerat 2008-02-14 18:14
  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2008-02-14 18:30

Om den där Ericssonluren körde OSX (=totalt transparant mot en Mac) så skulle jag slå till direkt. Eftersom jag arbetar med och tillbringar en stor del av mitt liv med Macar så är en telefon med OSX det som gäller...och nu råkar det bara finnas en (tyvärr).
Så tänker jag.

  • Medlem
  • 2008-02-14 18:40

Efter att man kollat på videon är det uppenbart att de bara slängt ihop en liten animerad applikation och säger att det är helt revolutionerande. De har gjort ett försök att maskera att det är Windows Mobile, men det här kan ju bara göra saken mer komplicerad än den redan är eftersom man direkt kastas in i något helt annat när man tröttnat på att snurra på ikoner. Märkvärdigt korkat.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-02-19 19:33

Haha! Snacka om att ni är Applefanatiker! Hur många av er har på allvar satt sig ner med en Windows Mobile telefon? Någon sa att det knappt finns några tredjepartsprogram för Windows Mobile och att de som finns är "bleka kopior av redan bleka program". Ehm. Var det PocketPC 2002 du testade eller? Tänkt på att _alla_ mobiler utvecklas i en rasande fart, bara för att du testade en Windows Mobile mobil för fyra år sen betyder det inte att OSet har stått still de senaste tre åren. Tänk på Sony Ericssons telefoner och hur mycket har de förändrats de senaste åren? Samma sak gäller för WIndows Mobile och alla deras program. Någon nämnde exempelvis QTEK 9100, visste du att den mobilen är tre år gammal?

Jag har en HTC TyTN med Windows Mobile 6.1 och måste säga att jag älskar den. Det finns inte något den inte kan göra (utom möjligtvis fixa en flickvän åt mig, men det kan inte en iPhone heller ).

En annan sak någon kläckte ur sig är att iPhonen "inte är så dyr". Jag bor i England, låt oss göra en snabb jämförelse mellan den och en O2 XDA Orbit 2 som kör Windows Mobile 6 med TouchFLO, Turbo-3G på 7.6 mbit, WiFi b/g, 3mpx kamera, 400 MHz dual core processor, inbyggd GPS och kommer med CoPilot 7:

iPhone:
Pris för mobilen: £285 = 3700 kr
Pris för billigaste abonnemanget (400 min/200 sms & fri WiFi på tågstationer): £35/mån = 455 kr/mån
Abbonnemangslängd: 18 mån
Totalpris: £915 = 11895 kr

O2 XDA Orbit 2:
Pris för mobilen: £99 = 1300 kr
Pris för samma abb. som iPhone (400 min/200 sms & obegränsad Turbo-3G data): £30/mån = 390 kr
Abbonnemangslängd: 18 mån
Totalpris: £639 = 8300 kr

Prisskillnad: £276 ~= 3600 kr

Vill inte starta ett krig mellan iPhone och Windows Mobile, men ibland behöver folk nog ta ett steg tillbaka och kolla på allt annat som finns

Ursprungligen av shandar:

Jag har en HTC TyTN med Windows Mobile 6.1 och måste säga att jag älskar den. Det finns inte något den inte kan göra (utom möjligtvis fixa en flickvän åt mig, men det kan inte en iPhone heller ).

Jag fick en TyTN II i jobbet och den ligger numera för det mesta på hyllan. När jag bytte till mac blev den oerhört trögkörd. Inget gick enkelt att synca osv.

Jagtycker en TyTN II är mcyket kompetent och slår iphone med hästlängder i det mesta, men den kan inte användas med enkelhet med mac os x.

Detta gör att jag kommer undvika mobielr med Win Mobile tills det finns bra sync-möjligheter som aldrig strular.

Ursprungligen av shandar:

Jag har en HTC TyTN med Windows Mobile 6.1 och måste säga att jag älskar den. Det finns inte något den inte kan göra (utom möjligtvis fixa en flickvän åt mig, men det kan inte en iPhone heller ).

Tror nog att det är lite mera knulla i en iPhone än en Windowsmobil.

Släpar man fram en Winmobile på puben och fäller ut tangentbordet så undrar nog de flesta tjejer om man inte har glömt propellermössan hemma

Senast redigerat 2008-02-20 22:41
Ursprungligen av shandar:

Haha! Snacka om att ni är Applefanatiker!

Öh? Ja, du är och skriver på Sveriges största forum för OS X / Mac / Apple ...

Majoriteten här vill ha snygga grejor som fungerar, inte bara massa ihopaplockade finesser. En iPhone säljer till stor del på att ALLT i användargränssnittet är genomtänkt, förmodligen av experter på gränssnittet människa/maskin och inte av en bunt tekniker som är förlästa på StarTrek TNG (inget ont om det btw).

Jag vill inte ha en telefon som syncar dåligt eller inte alls, som är lika ball som att bära på en snorig tegelsten, som är otroligt komplicerad och som "kräver sin man" för att funka.

Jag vill inte ha en telefon som är fullproppad med programvara/os från det vidrigaste företaget på den här planeten. Ett företag som leds av en helgalen människa, ett företag som manglar allt i sin väg. "We shall prevail!"
Jag vill inte ha en telefon som ser ut som 17 andra, funkar som 17 andra.
Jag RYSER när jag hör Startup-ljudet från ngt som har med Windows att göra.

Om du nu vill kalla mig Mactaliban då eller nåt, gör det. Jag bjuder på det.
Det är som hojåkare säger "If I have to explain WHY, you will not understand"

Ursprungligen av Goflorp:

Jag vill inte ha en telefon som är fullproppad med programvara/os från det vidrigaste företaget på den här planeten. Ett företag som leds av en helgalen människa, ett företag som manglar allt i sin väg. "We shall prevail!"
Jag vill inte ha en telefon som ser ut som 17 andra, funkar som 17 andra.

Då fär du nog tillverka en egen, för jag natar att det finns mera än 17 iphones i världen.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-02-20 23:15
Ursprungligen av shandar:

Tänk på Sony Ericssons telefoner och hur mycket har de förändrats de senaste åren?

Nästan inget alls förutom ikonerna?

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2008-02-19 19:48

Jomen...det är klart att WinMobile är superkompetent och har massor av fördelar...men det är ju bara ett krux: det är inte OSX. Det synkar inte transparent med mina Macar. Att en person som lever och jobbar större delen av sin vakna tid i OSX föredrar en lur med OSX är väl inte konstigare än att ett företag helt i händerna på Win och t.ex. Exchange köper in lurar med WinMobile? Vad är det som är svårt att fatta med detta?

Sen - iPhone kan visst fixa en flickvän (om hon har smak och stil) :-D. Det kan aldrig en klump med WinMobile. Där har du den där skillnaden som inte går att förstå om man inte förstår. Det är sådant - det där som inte låter sig fångas i teknikterminologi och muskler - som gjort Apple till ett extremt starkt varumärke. Antingen ser/känner man DET - eller så inte. Det handlar om estetik och kultur - om det är viktigt vete fan - men för många är det så. Jag kan inte sitta framför fula grejer hela dagarna. Jag går under...eller byter jobb.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-02-19 22:10
Ursprungligen av mjg:

Jomen...det är klart att WinMobile är superkompetent och har massor av fördelar...men det är ju bara ett krux: det är inte OSX. Det synkar inte transparent med mina Macar. Att en person som lever och jobbar större delen av sin vakna tid i OSX föredrar en lur med OSX är väl inte konstigare än att ett företag helt i händerna på Win och t.ex. Exchange köper in lurar med WinMobile? Vad är det som är svårt att fatta med detta?

Ingenting alls, det enda jag försökte komma åt var att väldigt många påstod att Windows Mobile var ett kasst mobil OS utan att faktiskt ha använt det själv. Det är rätt meningslöst att säga att en produkt är dålig eller inte passar en när man faktiskt inte vet något alls om den
Självklart har alla olika behov, iPhonen passar inte mig och därför har jag inte den (trots att jag också spenderar en stor del av dagen i OS X miljö), däremot sa jag aldrig att det var en dålig telefon. Jag menade bara att det finns alternativ som många väljer att ignorera pga fördommar.

Ursprungligen av mjg:

Sen - iPhone kan visst fixa en flickvän (om hon har smak och stil) :-D. Det kan aldrig en klump med WinMobile. Där har du den där skillnaden som inte går att förstå om man inte förstår. Det är sådant - det där som inte låter sig fångas i teknikterminologi och muskler - som gjort Apple till ett extremt starkt varumärke. Antingen ser/känner man DET - eller så inte. Det handlar om estetik och kultur - om det är viktigt vete fan - men för många är det så. Jag kan inte sitta framför fula grejer hela dagarna. Jag går under...eller byter jobb.

SJälvklart spelar design roll också, jag började dregla över iPhonen när den kom ut jag med, men jag skulle ju knappast påstå att Orbiten är en ful telefon. Alla har olika smak helt enkelt Men jo, Apple har lyckats skapa en speciell aura omkring sig, problemet är nog bara att den håller på att sluta verka på mig, men det är en annan diskussion..

Det är säkert inget fel på en windows mobil men denna är definitivt ingen direkt konkurrent till iPhone och den är säkerligen inte det heller.

  • Medlem
  • 2008-02-19 22:29

Jag har testat Windows Mobile, och tycker att det är klumpigt att använda jämfört med iPhone. Betydligt större skillnad än skillnaden mellan Vista och OS X, som jag tycker är större än många vill ge sken av.

Men, vad som är anmärkningsvärt när det gäller den här telefonen är att de försöker sälja den på en liten programstartsapplet. De vill ju helst inte ens att man ska se att det är Windows Mobile bakom. Kritiken jag gäller främst Sony Ericsson här. Är någon imponerad av den animerade snurran?

Ursprungligen av stfm:

Jag har testat Windows Mobile, och tycker att det är klumpigt att använda jämfört med iPhone. Betydligt större skillnad än skillnaden mellan Vista och OS X, som jag tycker är större än många vill ge sken av.

Men, vad som är anmärkningsvärt när det gäller den här telefonen är att de försöker sälja den på en liten programstartsapplet. De vill ju helst inte ens att man ska se att det är Windows Mobile bakom. Kritiken jag gäller främst Sony Ericsson här. Är någon imponerad av den animerade snurran?

Vad jag vet försöker Apple sälja iphone på snygga menyer och snyggt gränsnitt med så vem som är värst kan ingen säga idag.

  • Medlem
  • 2008-02-20 23:05
Ursprungligen av micke_nkpg:

Vad jag vet försöker Apple sälja iphone på snygga menyer och snyggt gränsnitt med så vem som är värst kan ingen säga idag.

Skillnaden är att menyn leder till något annat som känns lika bra, eller kanske t om bättre.

Ursprungligen av stfm:

Skillnaden är att menyn leder till något annat som känns lika bra, eller kanske t om bättre.

känns bra ja, men om det sedan är det det är ju en annan fråga.

  • Medlem
  • 2008-02-21 13:02
Ursprungligen av micke_nkpg:

känns bra ja, men om det sedan är det det är ju en annan fråga.

Vad är det som är dåligt med iPhone, och vad är det som är bra med denna telefon? Förvisso är det svårt att säga något, eftersom den i princip inte ens finns ännu, men du verkar ju ha en mössa över huvudet. Folk gillar iPhone.

Ursprungligen av stfm:

Vad är det som är dåligt med iPhone, och vad är det som är bra med denna telefon? Förvisso är det svårt att säga något, eftersom den i princip inte ens finns ännu, men du verkar ju ha en mössa över huvudet. Folk gillar iPhone.

Igentligen går det inte att jämnföra X1 och iPhone alls. För det är två helst skilda sorters telefoner. Den ena är en smartphone och den andra en musikspelare med ringfunktion.

Ursprungligen av micke_nkpg:

Igentligen går det inte att jämnföra X1 och iPhone alls. För det är två helst skilda sorters telefoner. Den ena är en smartphone och den andra en musikspelare med ringfunktion.

Är du inte lite väl hård mot X1 nu?

Ursprungligen av Simon Templar:

Är du inte lite väl hård mot X1 nu?

X1 är en smartphone, inte iphone.

Ursprungligen av micke_nkpg:

X1 är en smartphone, inte iphone.

Fast iPhone är ju egentligen smartare och en glimt av framtiden...

Ursprungligen av Simon Templar:

Fast iPhone är ju egentligen smartare och en glimt av framtiden...

vad menar du med smartare? mera flashiga menyer/funktioner eller vad?

Bevaka tråden