Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nu utmanar Sony Ericsson iPhone på allvar

Tråden skapades och har fått 178 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Synd att det inte var mycket att komma med, men bra att det kommer fler "roliga" telefoner på marknaden!

Så ryckte ordpolisnerven en del av aftonbladets artikel...

  • Medlem
  • Umeå
  • 2008-02-10 22:24
Ursprungligen av attila:

Synd att det inte var mycket att komma med...

Inte?

Citat:

Xperia är en Internetmobil med musikspelare, kamera, fm-radio, gps och mediespelare.

Mobilen klarar wifi och turbo-3G ända upp till 7,2 megatbit per sekund.

Tycker den har allt att komma med. Verkar riktigt grym.

PS. Språket och stavningen är direkt ur artikeln. Jo, faktiskt, hehe. DS.

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2008-02-10 21:36

Men den funkar väl fortfarande inte så bra med Mac OS skulle jag tro. Kanske tom sämre än de tidigare SE telefonerna.

Nu finns det en kort video:
http://www.engadget.com/2008/02/10/video-sony-ericssons-xperia-x1-panel-interface/

Var det Nokia eller Sony Ericsson som sa "we copy with pride"? Alla animationer känns väldigt "Apple".

korkad design, de borde ha satt dit en större skärm..

Ursprungligen av Simon Templar:

korkad design, de borde ha satt dit en större skärm..

Jo, men den har en grym upplösning, 800x480, men bara 65.000 färger.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-02-10 23:42

En touch screen men med en ful slide tangentbord. Uselt. Nokia har inte lyckats med den designen, tvivlar på att SE lyckas bättre.

//Rob

65000 färger , hade min första mobil , tror inte den kommer ta iphone .. tänk på alla iphones "små" funktioner...som installer

Ursprungligen av doggenikke:

65000 färger , hade min första mobil , tror inte den kommer ta iphone .. tänk på alla iphones "små" funktioner...som installer

jo precis.

  • Medlem
  • Värmdö
  • 2008-02-11 00:05

Fattas ju bara en stylus så är den komplett!

  • Medlem
  • Umeå
  • 2008-02-11 01:03

Den har stylus..

65k färger i första mobilen? Lyx!

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2008-02-11 07:15

Det som är viktigast, att den kör Windows mobile, är det ingen som kommenterar, funkar det öht att använda en sådan telefon mot Mac?

Aftonblasket slår på stora trumman om att SE nu släppt en verklig iPhonedödare. Att dom inte hr lärt sig, denna rubrik har vi ju sett i åratal i olika tappningar sedan den första iPoden och aldrig har det stämt.

SE Nokia och de andra (även MP3/4 tillverkare) vräker ut nya modeller var och varannan vecka, men alla är bara varianter på gammal och förlegad teknik. Vill dom konkurrera med Apples iPhone måste dom komma med något som är bättre än iPhone och då särskilt hur man använder sin mobila enhet.

  • Medlem
  • Göteborg/Maastricht
  • 2008-02-11 09:05
Ursprungligen av MatsOlov:

Det som är viktigast, att den kör Windows mobile, är det ingen som kommenterar, funkar det öht att använda en sådan telefon mot Mac?

Aftonblasket slår på stora trumman om att SE nu släppt en verklig iPhonedödare. Att dom inte hr lärt sig, denna rubrik har vi ju sett i åratal i olika tappningar sedan den första iPoden och aldrig har det stämt.

SE Nokia och de andra (även MP3/4 tillverkare) vräker ut nya modeller var och varannan vecka, men alla är bara varianter på gammal och förlegad teknik. Vill dom konkurrera med Apples iPhone måste dom komma med något som är bättre än iPhone och då särskilt hur man använder sin mobila enhet.

Det går att köra mot mac, kolla här www.markspace.com Dock så ger jag inte mycket för windows mobile..Har testat det några gånger utan att det gett någon aha upplevelse..

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-02-11 09:08

Det är roligt att SE tvingas "utmana" apple på sin egna marknad - vill inte säga vad var det vi sa.
Etablissemanget SE/Nokia tittade lugnt på när Apple lanserade iPhone och trodde att det var en ny newtonlansering typ. Men jag antar att dom gissade fel

Om jag skulle vara byrå åt SE eller Nokia hade jag skämts, att man inte gjort något åt saken innan.

/Tangen

  • Medlem
  • Stockholm, Sweden, Sweden
  • 2008-02-11 10:59

Som tur är så har de valt att använda Windows Mobile, så någon iPhonedödare lär det ju inte bli. Hade den haft Symbian hade den varit riktigt intressant med turbo-3G och GPS och allt. Inte så imponerad i övrigt.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2008-02-11 13:53

Hehe, det märks att detta är ett Mac-forum...
Knepet är att kliva ur rocken och titta kritiskt åt båda hållen. Först då kan man analysera på ett klart sätt.
Har någon här testat Windows Mobile 6.1?

För övrigt är det patetiskt att ordet "dödare" alltid ska dras fram för att späda på datorkrigandet. Fem usch till Aftonblaskan.

  • Medlem
  • Lund
  • 2008-02-11 19:33

Nä jag hoppas verkligen det blir riktigt bra telefoner, om inte annat bara för att inte varenda kotte skall springa runt med en iphone.

  • Medlem
  • 2008-02-11 19:58

Jag är definitivt inte negativt inställd av princip till vare sig SE eller Windows Mobile, men det finns lite frågetecken.

För det första är den främsta anledningen till att folk jag känner inte vill ha en iPhone att den är lite stor. Nu har jag inte sett denna supermobil, men den verkar ju inte vara mindre, snarare dubbelt så tjock.

Den har 400MB minne. Känns inte det bara en aning lite för musik, bilder, dokument, e-post och extra program?

Windows Mobile har som främsta argument att man kan köra "riktiga Windows-program", redigera dokument etc. Problemet har tidigare varit att de medföljande programmen är dåliga, och tredjepartsprogram finns det inte särskilt många vettiga. Hittills har man fått dras med de medföljande programmen som är bleka kopior av redan bleka program i Windows.
Användargränssnittet har varit så korkat att den största mängden program som finns är sådana som fixar brister i Windows Mobile, t ex har det varit väldigt jobbigt att starta och byta program. De är ofta rätt bristfälliga i sig, och gör mobilen instabil.
Dessutom har telefondelen varit ett skämt. Windows Mobile brukar ovanpå detta vara extremt långsamt. Allt detta kanske magiskt har förändrats i den nyaste versionen, men av erfarenhet är jag försiktigt negativ till att det skulle vara någon magi inblandad.

Ett annat problem är att Microsoft aldrig fixar några buggar. Man köper an telefon som funkar halvrisigt, och de fixar den aldrig. SE har knappast varit bättre med sina egna telefoner som kör Symbian. De hänger sig regelbundet.

Jag utgår från att den har alla, eller några, av ovanstående brister tills jag motbevisats.

Jag kör Windows Mobile 6.1 och efter att ha haft WM5 och 6.0 innan så är detta mycket snabbare på min telefon (HTC p4350).

Jag har heller aldrig haft problem med att telefonen krashat under de 13 månader jag använt den. Har den låst sig så har det berott på att jag kört något dåligt skrivet sharewareprogram. Jag är nöjd med det jag får ut.

Eftersom jag sedan tidigare hade och dagligen använder TomTom & Fugawi så var iphone aldrig ett alternativ.

Tredjepartsprogram finns det många vettiga om man tar sig tid att kika runt lite.

Inte vet jag om telefondelen är ett skämt för jag har aldrig haft något som helst problem med den. Man kan ringa med den och det är väl poängen eller?

400Mb måste väl vara grund-/arbetsminne eller? Det lär väl funka med minneskort. Själv sitter jag med 6Gb på minneskortet.

Jag har tidigare haft en SE p990 och den var inte rolig att använda.

Min lur har ett slide-tangentbord. Funkar utmärkt och har inte börjat glappa det minsta.

Denna post har skrivits med en p4350.

  • Medlem
  • 2008-02-11 23:31
Ursprungligen av gauntman:

Jag kör Windows Mobile 6.1 och efter att ha haft WM5 och 6.0 innan så är detta mycket snabbare på min telefon (HTC p4350).

Det jag lackade på var att det tar tid att byta mellan program och komplexiteten, men jag har inte testat senare versioner. Det gav ingen mersmak. På iPhone startar allt omedelbart, och för de flesta onödiga funktioner har de vågat ta bort.

Ursprungligen av gauntman:

Tredjepartsprogram finns det många vettiga om man tar sig tid att kika runt lite.

Jag letade efter en vettig kalender och telefonbok, eftersom jag tyckte de som följde med var rätt dåliga. Jag hittade en som var OK, men den var sjukt långsam och alldeles för avancerad. iPhones kalender är på gränsen till för avskalad, men den funkar bra och är snabb.

Ursprungligen av gauntman:

Inte vet jag om telefondelen är ett skämt för jag har aldrig haft något som helst problem med den. Man kan ringa med den och det är väl poängen eller?

Skämt var fel ord, eftersom det inte är kul. Det största problemet jag hade var att den var dåligt integrerad med telefonboken, och hade på tok för små skärmknappar. Man var tvungen att slå nummer med en stylus, eller böja fingret så nageln träffade rätt.
Telefondelen kändes som en applikation som vilken annan som helst. Dessutom var den lika seg som alla andra applikationer. Det tog fem sekunder att få fram den. När man ville slå upp ett nummer var man tvungen att dra igång telefonboksapplikationen, vilket tog ytterligare en liten stund. Helt enkelt kändes den aldrig som en telefon.

iPhone är en väldigt integrerad produkt, där det känns som att alla delar passar ihop. Den känslan kom jag aldrig i närheten av på Windows Mobile. Men jag argumenterar inte att man inte kan ha olika åsikter, bara att det som på pappret kan se ut som nackdelar faktiskt också kan vara en fördel. iPhone är rätt arkaisk, men gör de få grejer den klarar utsökt väl. Saknas en viktig funktion, så får man välja en annan produkt. Tredjepartsprogrammen kanske kan täppa igen lite luckor när Apple släpper det fritt, men jag tycker inte man ska behöva köpa till program till en telefon egentligen.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2008-02-12 00:21
Ursprungligen av gauntman:

Jag kör Windows Mobile 6.1 och efter att ha haft WM5 och 6.0 innan så är detta mycket snabbare på min telefon (HTC p4350).

Jag har heller aldrig haft problem med att telefonen krashat under de 13 månader jag använt den. Har den låst sig så har det berott på att jag kört något dåligt skrivet sharewareprogram. Jag är nöjd med det jag får ut.

Eftersom jag sedan tidigare hade och dagligen använder TomTom & Fugawi så var iphone aldrig ett alternativ.

Tredjepartsprogram finns det många vettiga om man tar sig tid att kika runt lite.

Inte vet jag om telefondelen är ett skämt för jag har aldrig haft något som helst problem med den. Man kan ringa med den och det är väl poängen eller?

400Mb måste väl vara grund-/arbetsminne eller? Det lär väl funka med minneskort. Själv sitter jag med 6Gb på minneskortet.

Jag har tidigare haft en SE p990 och den var inte rolig att använda.

Min lur har ett slide-tangentbord. Funkar utmärkt och har inte börjat glappa det minsta.

Denna post har skrivits med en p4350.

Ganska precis vad jag upplevt.

Att jämföra iPhone med en gammal Qtek med en riktigt gammal version av Windows Mobile är inte rättvist. Denna telefon är ny och snabb. Detta OS är bra mycket stabilare och snabbare.

Nu är det ju vissa saker där iPhone är överlägsen.
Skärmen tex. Bra färger, bra storlek, glas och framför allt - den är otroligt känslig. Min gamla HTC 3600 känns ganska fattig nu.
Reaktionssnabbhet är en annan sån sak. i WM kan vilken utvecklare som helst göra vilket program som helst, vilket direkt medför att man råkar installera nåt man skulle behövt en laptop till. Detta har jag inte sett på iPhone, som svarar rappt i (nästan) alla lägen.

Det där med "dödare" är fånigt men det lär komma upp igen.

Jag är glad att det finns lite att välja på. Tänk på den tiden när man inte ens kunde välja telefon i hemmet, utan var tvungen att ta vad Televerket lånade ut.

Ursprungligen av stfm:

Jag är definitivt inte negativt inställd av princip till vare sig SE eller Windows Mobile, men det finns lite frågetecken.

För det första är den främsta anledningen till att folk jag känner inte vill ha en iPhone att den är lite stor. Nu har jag inte sett denna supermobil, men den verkar ju inte vara mindre, snarare dubbelt så tjock.

Den har 400MB minne. Känns inte det bara en aning lite för musik, bilder, dokument, e-post och extra program?

Windows Mobile har som främsta argument att man kan köra "riktiga Windows-program", redigera dokument etc. Problemet har tidigare varit att de medföljande programmen är dåliga, och tredjepartsprogram finns det inte särskilt många vettiga. Hittills har man fått dras med de medföljande programmen som är bleka kopior av redan bleka program i Windows.
Användargränssnittet har varit så korkat att den största mängden program som finns är sådana som fixar brister i Windows Mobile, t ex har det varit väldigt jobbigt att starta och byta program. De är ofta rätt bristfälliga i sig, och gör mobilen instabil.
Dessutom har telefondelen varit ett skämt. Windows Mobile brukar ovanpå detta vara extremt långsamt. Allt detta kanske magiskt har förändrats i den nyaste versionen, men av erfarenhet är jag försiktigt negativ till att det skulle vara någon magi inblandad.

Ett annat problem är att Microsoft aldrig fixar några buggar. Man köper an telefon som funkar halvrisigt, och de fixar den aldrig. SE har knappast varit bättre med sina egna telefoner som kör Symbian. De hänger sig regelbundet.

Jag utgår från att den har alla, eller några, av ovanstående brister tills jag motbevisats.

Den har 400 Mb INTERNMINNE. Maximala mängden minne bestäms av storleken på microSD-kortet man väljer att stoppa i den och med tanke på att ett 8 Gb-kort kostar 445:- och att 12 Gb-kort snart finns att köpa så ser jag detta som en fördel mot iPhone.

  • Medlem
  • Stockholm, Sweden, Sweden
  • 2008-02-11 20:18

Håller helt med, har samma erfarenhet. Det värsta tyckte jag var att man hade ett os gjort för en (dålig) handdator, och sen slängt på telefonfunktionen mest för att. Däremot måste jag säga att mina erfarenheter av symbian är bra. Tycker att nokia e61i är den bästa luren jag har haft- efter iPhone såklart.

  • Medlem
  • Stockholm, Sweden, Sweden
  • 2008-02-11 21:05

Det har säkert utvecklats sedan jag hade det. Hade en Qtek 8100 (tror jag den hette) som var riktigt kass. Telefonboken var stenålders, och samtalslista osv likaså.

  • Medlem
  • Växjö
  • 2008-02-11 21:12

Oj va tråkig och ful den var. Visst den verkar ha allt, förutom ett skönt OS då. iPhone överlever nog detta.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-02-12 00:09

Med tanke på det troligen skyhöga priset tror jag knappast det kommer bli en iphonedödare. Iphone är ju faktiskt riktigt billig, med tanke på hur otroligt mycket man får för pengarna...

Att designen dessutom känns ganska tråkig i jämförelse med iPhone gör ju inte saken bättre, men det är ju såklart en smaksak...

Att den är stor är att ta i då den är mindre på alla mått utom tjockleken men man får då komma ihåg att den har både fysiskt keyboard & stylus (iPhone har inget av detta…) och att skärmen är 2,5 gånger så stor pixelmässigt (800x480 mot 480x320).

  • Medlem
  • 2008-02-12 02:48
Ursprungligen av Gilbert 2:

Att den är stor är att ta i då den är mindre på alla mått utom tjockleken men man får då komma ihåg att den har både fysiskt keyboard & stylus (iPhone har inget av detta…) och att skärmen är 2,5 gånger så stor pixelmässigt (800x480 mot 480x320).

Det är väl just tjockleken som är störande i en ficka. Skillnaden mellan att bära på fyra femmor och fyra dankar med samma diameter är ju klart märkbar. Jag är inte så neggo egentligen, men försiktigt skeptisk till Windows Mobile och klart skeptisk till en telefon som är tjockare än iPhone. Om den dessutom är tyngre (har inte kollat upp det) så funkar det inte. iPhone är helt klart på gränsen.

Att skärmen har högre upplösning är så klart toppen, även om jag inte tror att det spelar någon enorm roll rent praktiskt. Websidor blir förmodligen lättare att läsa.

En PDA kan vara hur tunn som helst men saknar den vettiga textinmatningsfunktioner så faller konceptet ändå. iPhone är med tanke på detta kanske inte tänkt som en "den kan allt" -telefon.

Jag tycker du "blundar" lite väl hårt när du försöker övertala dig själv om att iPhone är bättre än denna, framförallt hårdvarumässigt. Mjukvarumässigt så är det ju dock Windows så sant...

Bevaka tråden