Fönsterproblem vid bildspel m videoprojektor (Långt)

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Trollhättan
  • 2008-02-10 12:35

Jag har skrivit om detta problem en gång tidigare, men det var ingen då som kunde hjälpa mig, så jag försöker igen....

Jag jobbar som utbildare och använde min PB G4 kopplad till videoprojektor och jag kör mest med KeyNote. Jag kör med de rekommenderade inställningarna dvs "slideshow" under preferences "present on secondary display" förbockat, och under "presenter display information" är "use alternate display to view presenter information" förbockat.

När jag kopplar datorn till videoprojektorn med DVI till VGA adaptern så går datorn ju över till det bildskärmsläget, och jag kan köra igång mitt bildspel. Jag kan ha olika program öppna och de håller sig där de ska - dvs osynliga. Håller jag mig uteslutande till att köra på KeyNote och inte rör f7 tangenten så fungerar allt bra. BIldspelet befinner sig i "projektorfönstret" och mina övriga program ligger snällt kvar i huvudfönstret... Jag kan avsluta bildspelsläget, och på duken visas då den bild jag har på skrivbordet. Det är snyggt och fungerar perfekt - jag behöver bara starta KeyNote igen med apple-shift-P och så kör vi igen....

Men - när jag ska köra en video film, och stoppar i en DVD, får igång dvd spelaren och trycker på f7 tangenten för att få upp det fönstret till videoprojektorn börjar sedan strulet. Strulet består i att när filmen är klar, så vill jag återgå till mitt bildspel. Då avslutar jag DVD spelaren, och vill återgå till utgångsfönstret genom att återigen klicka på f7. Då har jag rena röran i fönsterhanteringen... Alla öppna program, t,ex mail, safari, kalender, etc etc har hamnat i projektorfönstret och jag får hämta hem dem genom att dra musen ut från huvudskärmen, vända mig om och titta på filmduken, och gripa tag i de öppna programfönstren genom att dubbelklicka och dra tillbaks dem in i huvudfönstret.... Detta är väldigt störande och MÄRK VÄL - detta kom med Leopard! Jag gör precis som jag har gjort hela tiden, i Tiger, och dessa problem har inte uppstått. Jag har kunnat växla fram o tillbaka med f7 tangenten när jag ska visa film, gå över till PowerPoint för att visa en bild, eller visa en hemsida på Safari - och sedan tillbaks igen med f7 - no problem. Men i Leopard så blir det kaos, och det tar tid från min föreläsning och gör mig irriterad....

Så- är det någon som har en aning om vad det är som händer och varför och hur jag kan komma tillrätta med det? Gör jag något fel?

Antingen så är detta en bug i Leopard eller så har dom medvetet ändrat funktionen på F7. Vad den gör egentligen är väl att växla mellan olika skärmlägen? Dvs, endast datorns skärm, både projektor och dator (speglat) och både projektor och dator (utökat) ? Isåfall är det ju rätt logiskt att den går runt runt.

Tror du skall kunna välja när du spelar en DVD i DVD-spelaren att "visa på extern skärm" eller liknande. Löser inte detta då ditt problem eftersom du slipper byta "läge" med hjälp av F7?

• Medlem
  • Trollhättan
  • 2008-02-10 12:54

Hej o tack för ditt bidrag!!

Ja, jag h ar också funderat på om detta är en bugg i Leopard....

Jag har kollat på DVD-spelaren men någon sådan funktion (visa på extern skärm eller liknande) hittar jag inte.....

Det jag också har funderat på är om det är Spaces-inställningarna som rör till det. Därför har jag provat att helt stänga av spaces och dessutom radera bort alla programval jag hade lagt till på spaces - spelar ingen roll... det blir strul ändå...

• Oregistrerad
  • 2008-02-11 11:33

Du ska inte behöva trycka F7 för att visa en film på projektor. Du kan i DVD spelaren välja vilken skärm du vill att filmen ska visas på genom att dra dvd spelarfönstret till din externa skärm och spela därifrån. Då kommer den välja den skärmen automatiskt. Spelar du Quicktime däremot måste du gå in i inställningar och välja skärm för quicktime genom att dra quicktime ikonen till rätt skärm i inställningarna för quicktime.

• Medlem
  • Trollhättan
  • 2008-02-12 00:10

Hej Studiox och tack för ditt svar även om jag inte är helt säker på att jag förstår vad du menar.....
- Hur väljer jag i DVD spelaren vilken skärm jag vill visa filmen på?

• Oregistrerad
  • 2008-02-15 11:24

Det kan du inte!
Om du däremot FLYTTAR fönstret (Uppspelningsfönstret) När du inte har det i fullskärmsläge (tryck ESC så hoppar det ur fullskärmsläge) och drar du bara fönstrer till den nya skärmen, och väljer fullskärm igen Apple+F

1
Bevaka tråden