Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Är det dubbla 512:or som sitter i imac 1 gig?

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Vill uppdatera till två gig men måste jag då köpa två st 1 gig eller sitter det redan bara ett styck en gig eller två 512:or i? Hur gör man för att sätta in nya minnen. Är det svårt?

Under Äpplet, "Om den här datorn", sen "Mer info" där kan du kolla minnet och hur många stickor som sitter i. Att uppgradera är inte speciellt svårt. Finns beskrivning på insidan av locket som sitter för minnena (har jag för mig) samt i instruktionsboken.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-02-09 21:54

2 512 satt i min från köp, så det är bara att tugga i sig, men kolla under syst inst som Johan säger så vet du säker.

/Tangen

Alltså, när jag går in på mer info och maskinvara>Minne så står det:

Bank 0/DIMM0 storlek 1 gb
Bank 1/DIMM1 storlek Tom

Innebär det då att det då finns två minneskortsplatser varav en upptas av en 1gig:are?
Lustigt om det är olika på min och Tangens...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-02-11 09:05

wtf, det kan vara så att jag har fel - vilken tur då kan du ju bara köpa en till 1gb sticka och sätta i - kanon

i min var det en 1gb sticka med.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2008-02-11 20:09

Alla nya aluminium-iMacar har bara en 1gb sticka. Det är dem gamla datorerna och MacBooks bland annat som har den typiska PC-uppsättningen på 2x512mb fortfarande.

Ursprungligen av boris91:

Alla nya aluminium-iMacar har bara en 1gb sticka. Det är dem gamla datorerna och MacBooks bland annat som har den typiska PC-uppsättningen på 2x512mb fortfarande.

Har inget med "PC-uppsättning" att göra utan med att minnet blir snabbare. Detta är, enligt Apple, extra viktigt på MacBooken då den inte har något separat grafikminne.

Sen så gör de säkert pengar på att sätta i 2*512 istället för 1*1 GB också tror jag

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2008-02-22 16:07
Ursprungligen av hansfilipelo:

Har inget med "PC-uppsättning" att göra utan med att minnet blir snabbare. Detta är, enligt Apple, extra viktigt på MacBooken då den inte har något separat grafikminne.

Med PC-uppsättning menar jag att dom allra flesta datorer levereras med 2x512mb minnen, vilket är en standrad i PC-industrin. Parade minnen blir alltid snabbare, i både PC och Mac, men skillnaden är knappast märkbar.

Ursprungligen av boris91:

Med PC-uppsättning menar jag att dom allra flesta datorer levereras med 2x512mb minnen, vilket är en standrad i PC-industrin. Parade minnen blir alltid snabbare, i både PC och Mac, men skillnaden är knappast märkbar.

Hört ngn siffra på 2% till Memory Interleaves fördel...

Som vanlig dödlig... skit i det.

Sådant var viktigt när det var ett krav, på LC/SE/Vi/VX-tiden ungefär...

Som sagts i tråden, kan man fylla burken med 4GB RAM (2 x 2GB) för 760:-
så finns det väl ingen anledning att hålla på med 1x1GB + 1x2GB och pussla.

Prisuppgift, butikspris INET i GBG, 10Mars 2008
http://www.inet.se/datorkomponenter/internminnen/2048mb-sodimm-ddr2-200pin-pc5300-667mhz/5302538/

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-02-12 02:01

Minnespriserna är så pass låga nu så du bör kanske tänka över om inte 4gb kan vara värt det. Tror du kan få 2 styck 2gb stickor för under 900 kr

Jo, tänkte att det kanske är lika bra med 4 gig.
Vart köper jag dessa billigast på svensk nät-site, typ komplett, och där jag garanterat får rätt minnen?
Länk till produkt önskas

Ps. Med risk för att göra bort mig så vet jag att det för vissa pc krävs upptadering till 64 bit från 32 bit vid användning av 4 gig, är det något liknande för mac?

  • Medlem
  • Vallentuna
  • 2008-03-04 22:38
Ursprungligen av Tridnod:

Ps. Med risk för att göra bort mig så vet jag att det för vissa pc krävs upptadering till 64 bit från 32 bit vid användning av 4 gig, är det något liknande för mac?

Mac OS X är väl redan 64 bitars för de processorer som stödjer det? Mac Pro har ju stöd för typ 32Gb RAM, så det vore ju konstigt om det inte stödjs av OSet

Jag köpte en iMac i dag faktiskt. Det satt bara en sticka i på 1GB, så jag köpte till en sticka på 2GB oxå. Men blev lite rädd när inte burken startade orderntligt efter installation. men det var jag som inte dragit åt skruven till ram-luckan ordentligt.

hmm okej så 2gb+1gb (3gb) funkar som det ska? hade för mig att innan att man måste ha 1gb+1gb eller 2gb+2gb osv.

Ursprungligen av Ipod_Lover:

hmm okej så 2gb+1gb (3gb) funkar som det ska? hade för mig att innan att man måste ha 1gb+1gb eller 2gb+2gb osv.

jodå det funkar fint.

1
Bevaka tråden