Vilken mac behöver jag?

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Nyköping
  • 2008-02-09 15:18

Då var det dags att byta från PC till mac, men grejen är den är att jag har noll koll på prestandan som de olika macarna har, eller, jag har faktiskt inte så överdrivet bra koll på mac alls.

Egentligen har jag bara ett krav, att det ska klara av ps CS3 och bridge utan några som helst problem.

Så min fråga är helt enkelt, vad är det för mac jag behöver ? vore ju skönt med en iMac men det känns på något sätt som om jag behöver mer minne.

Hoppas ni förstår vad jag menar

Ursprungligen av tweakad:

Egentligen har jag bara ett krav, att det ska klara av ps CS3 och bridge utan några som helst problem.

Så min fråga är helt enkelt, vad är det för mac jag behöver ? vore ju skönt med en iMac men det känns på något sätt som om jag behöver mer minne.

Photoshop CS3 finns till mac, och vad jag vet fungerar det utan problem. Minne behöver man alltid till os x, se till och köpa så mycket minne du har råd med. Imac borde fungera alldeles utmärkt.

Gå in till närmaste återförsäljare och testa.

• Medlem
  • Skanör med Falsterbo
  • 2008-02-09 15:52

http://macworld.idg.se/2.1038/1.116231

+ ha duktigt med ram .. men det räcker till redan från grund modelerna..
som Mikael E... ovan Kanon maskiner

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-02-09 15:59

Imac om du ska ha stationärt, Mac Book Pro om det ska vara bärbart.

/Tangen

Precis som "Tangen" säger Imac stationärt och Macbook Pro om du vill ha bärbart.
Men vad du än gör köp INTE minne från apple, de är SVIN dyra!!!
Just nu kan du få 4GB minne för under tusenlappen, sök det finns flera olika trådar om detta.

//Svante

kan la köra på macbook med , varför slösa så mkt pengar på en pro när han kan lägga pengarna på mer minne till en macbook ? gör som du vill.

Ursprungligen av doggenikke:

kan la köra på macbook med , varför slösa så mkt pengar på en pro när han kan lägga pengarna på mer minne till en macbook ? gör som du vill.

om du endå inte ska göra så mycket på den så säger jag macbook.

• Medlem
  • Borås
  • 2008-03-12 21:35

Inte bara prestandan som skiljer. Skärmen är också bättre på mbp. Bara att överväga

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-03-12 22:01

ska köra PS CS3 och bridge, UTAN problem = fotograf = skärmpetig = MBP

ren spekulation så klart

• Medlem
  • Trollhättan
  • 2008-03-12 22:50

Macbookens 13.3" skärm blir ju lite liten för bildredigering o dyl.

• Medlem
  • Skanör med Falsterbo
  • 2008-03-13 00:06
Ursprungligen av ahmedmo:

Macbookens 13.3" skärm blir ju lite liten för bildredigering o dyl.

Precis! 15 är ok och den nya MBP 2,5 /7200 rpm är nice.... för ända målet!
och givetvis om man trycker upp ram till 4 änu bättre men 2 är ok

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-03-13 11:29

MB med extern skärm? Vet inte hur grafikkortet på Macbooken klarar extern skärm, men om du sitter med en hyfsad skärm kan ju det vara ett alternativ.

Vänligen, Ylan

Ursprungligen av Ylan:

MB med extern skärm? Vet inte hur grafikkortet på Macbooken klarar extern skärm, men om du sitter med en hyfsad skärm kan ju det vara ett alternativ.

Vänligen, Ylan

En macbook klarar alldeles utmärkt av en extern skärm.

Ursprungligen av henkebarn:

klarar högst 23" har jag för mig.

dessutom är upplösningen troligtvis för låg... 1280 x 800

Upp till 1920 x 1200 klarar en macbook.
http://www.apple.com/se/macbook/specs.html

Om jag skulle jobba med grafik skulle jag inte nöja mig med MacBookens glansiga skärm. Bara en sån sak som att svart aldrig blir riktigt svart är störigt nog, men betraktningsvinkeln är inte bra heller. Det funkar för vad jag gör (musik, surfande, gör amatörhemsidor i iWeb, skriver i Pages, chattar, spelar Football Manager), men jag skulle inte satsa på en MacBook för grafisk produktion. MacBook Pro om bärbart. Vet inte om jag skulle gå med iMac för stationärt, på grund av skärmen. Vet inte hur en Mac Mini står sig med 3gb ram och snabb HDD + en Cinema Display, eller liknande?

Har du möjlighet så kläm och känn på dem alla och titta på betraktningsvinklar och liknande. Jag är jättenöjd med min MacBook, men jag jobbar som sagt inte med grafik... Matt skärm (eller LED) är nog the way to go,

Ursprungligen av henkebarn:

kanske lite OT, men whatever.. hur funkar det när man kopplar macbooken till en projektor då? om den nu bara klarar 23"skärm..?

• Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2008-04-16 17:33

Enkelt! Köp den dyraste du har råd med, inkl mer minne. Sen är det bara du som kan avgöra om du vill ha bärbart eller stationärt.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-04-16 17:49
Ursprungligen av MatsOlov:

Enkelt! Köp den dyraste du har råd med, inkl mer minne. Sen är det bara du som kan avgöra om du vill ha bärbart eller stationärt.

Måste anmäla en avvikande uppfattning. Köp det du behöver nu, inte det du kan komma att behöva i framtiden. I framtiden är det du behöver då betydligt billigare än nu!

Vänligen, Ylan

• Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2008-04-16 18:35
Ursprungligen av Ylan:

Måste anmäla en avvikande uppfattning. Köp det du behöver nu, inte det du kan komma att behöva i framtiden. I framtiden är det du behöver då betydligt billigare än nu!

Vänligen, Ylan

Va?? Vad har det med köp det du har råd med att göra?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-04-17 14:41
Ursprungligen av MatsOlov:

Va?? Vad har det med köp det du har råd med att göra?

Förutsatt att du har råd med mer än du behöver!

Vänligen, Ylan

1
Bevaka tråden