Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur kolla om MBP kan använda 4 eller bara 3 Gb

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Köping
  • 2008-02-09 01:25

Hejsan,

var in och snackade med Macsupport i Västerås som sa att MacBookPro 15" inte kunde använda mer än 3Gb om man stoppade in 4 Gb.
Så helt enkelt menade de på att det räckte med att köpa 3 Gb eftersom 4Gb inte kunde MacBookPro fixa ialla fall.

Är det någon som kan ge mig en förklaring på detta och om jag skall följa deras råd?

Blir ju tveksam när man läser om allas glädje här med sina nya fina dyra minnen de köpt...ja vill ju också köra 4Gb ju...

Köpte min MackBook Pro i slutet på oktober -07..kan det varit en av de sista maskinerna som inte kunde tillgodogöra sig mer än 2Gb? Hur kollar jag om min MackBook klarar 4 eller 3 Gb?? Är jag ute på cykeltur??

MYCKET tacksam för hjälp! : )

  • Medlem
  • International user
  • 2008-02-09 04:02

Hur snabb är din Macbook? Är den 2.16GHz eller 2.2/2.4 GHz?

Är den 2.2/2.4 har den santa rosa och du kan använda upp till 4GB RAM. Men eftersom du köpte den så sent så ska den vara med santa rosa om inte du köpte en "gammal" modell.

//Rob

jag vart också lite nyfiken, köpte min i december. 2.2ghz..trodde dock att det bara vara macbook som fick santa rosa inte macbook pro som i Beagles och mitt fall? rätta mig om jag har fel!

/nyfiken i en strut

Så här tar du reda på allt om din dator:

1) Klicka på Äpplet i övre vänstra hörnet. "Om den här datorn". "Mer info". Till höger längst ner står serienumret. Markera och kopiera.

2) Klistra in serienumret hos Apples support-sajt:
https://selfsolve.apple.com/GetWarranty.do . Du kommer se vad just din datormodell kallas. Till exempel "MacBook Pro (15-inch Core 2 Duo)".

3) Gå till Mactrackers online-version. Denna finns även som nedladdningsbart program. http://mactracker.dreamhosters.com/iphone/#_home

4) Välj MacBook Pro och samma modellnamn som på din egen dator. Där står maximum RAM, bland mycket annat.

Macbook fick santa rosa den 31 oktober 2007.

Macbook Pro fick det redan i juni samma år.

marcus, tack. hittade inget om santa rosa i "about this mac" men ja..troligen har jag det..

Ursprungligen av klarabara:

marcus, tack. hittade inget om santa rosa i "about this mac" men ja..troligen har jag det..

Nej där står inte "Santa rosa" uttryckligen. Det enklaste är att kolla på systembussen; Santa rosa har 800 MHz medan de äldre har 667 MHz.

  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2008-02-09 10:19

MBP de senare releaserna avnænder Core 2 Duo processorn vilken ær en 64-bitars maskin som kan adressera upp til 64 Gb fysiskt minne. Gott om plats før 4 Gb RAM och plats kvar før andra saker i adressrymden.

De førsta MBP anvænde Core Duo som ær ett 32-bitars chip som bara kan adressera 4 Gb fysiskt minne. Eftersom man behøver stoppa in lite annat i adressutrymmet førutom minne så blev det bara 2 Gb i den maskinen.

32-bitars versionerna av Windows kan bara adressera 2 (XP) eller 3 (Vista) Gb minne, men dær ligger begrænsningen i operativsystemet. 64-bitarsversionerna har inte den begrænsningen.

Eftersom OS X numera ær 64 bitars (sedan Tiger??) och processorn också har stød så kan jag inte se annat æn att alla MBP med C2D kan utnyttja alla 4 Gb.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2008-02-09 10:33
Ursprungligen av gpd:

MBP de senare releaserna avnænder Core 2 Duo processorn vilken ær en 64-bitars maskin som kan adressera upp til 64 Gb fysiskt minne. Gott om plats før 4 Gb RAM och plats kvar før andra saker i adressrymden.

De førsta MBP anvænde Core Duo som ær ett 32-bitars chip som bara kan adressera 4 Gb fysiskt minne. Eftersom man behøver stoppa in lite annat i adressutrymmet førutom minne så blev det bara 2 Gb i den maskinen.

32-bitars versionerna av Windows kan bara adressera 2 (XP) eller 3 (Vista) Gb minne, men dær ligger begrænsningen i operativsystemet. 64-bitarsversionerna har inte den begrænsningen.

Eftersom OS X numera ær 64 bitars (sedan Tiger??) och processorn också har stød så kan jag inte se annat æn att alla MBP med C2D kan utnyttja alla 4 Gb.

Det är inte enbart adressrymden som avgör hur mycket minne du kan ha. Fler komponenter som tex chipset måste också kunna prata med hela minnet.
Och dessa måste ha rätt antal pipelines och för att få plats med både IO och data.

Den första C2D-macbookpron. Den på 2.16 och 2.33GHz kan _inte_ hantera 4GB RAM. Chipsetet klarar ca 3.3GB RAM + IO.

Du måste ha en Macbook Pro Mid 2007(2.2 och 2.4GHz) för att använda 4GB RAM. Dessa hanterar också max 4GB RAM. Du kan inte stoppa in mer minne även om du hittar SO-DIMM som är större. Så att processorn är 64bitars spelar ingen roll.

Nej, alla MBP med C2D kan inte adressera 4 Gb RAM. Den MacBook Pro som släpptes i juni 2007 kan adressera 4 Gb, tidigare modeller kan det inte. Som tidigare nämts i tråden är MacTracker ett bra program för att utröna om man har en MBP där alla 4 Gb kan nyttjas.

EDIT: Där var man sen igen. Sidde gav dessutom ett mer utfylligt svar.

  • Medlem
  • Köping
  • 2008-02-09 22:46

Mactrackern och de supportsajten var ju grejt, tack så mycket Mats och alla andra! Lycklig kan jag nu se att jag kan maxxa till 2 st 2 Gb minnen från Dustin!!
Man kan aldrig ha för mycket

1
Bevaka tråden