MacBook Pro

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Efter 5 år på pc har jag bestämt mig för att återgå till mac.

Närmare bestämt en Mac Book Pro för det passar mina behov.
Nu är det så att jag velar mellan den billigaste modellen och mellanmodellen
så därför ber jag om råd.

För närvarande är jag student och tänker ta ett studentlån och klart att det ekonomiska spelar in samtidigt är mellanskillnaden per månad 2 öl på krogen. Känner dock att jag behöver en bra motivering om jag nu ska välja mellanmodellen.

Kommer använda den som enda dator och de program jag jobbar med är Adobe CS - (Flash, Illustrator, Photoshop mest). Samt jobba med webbutveckling. Kommer även vilja köra en del videoredigering men mest för skojs skull.

Så min fråga är om det är värt pengarna att satsa på mellanmodellen eller om jag klarar mig på den billigaste? Vad jag ser är den stora skillnaden grafikkortet. Märker man stor skillnad?

Rykten om en uppdatering har självklart fått mig att vänta i det sista men nu börjar jag få nog. Det är ju en kanondator som den är nu

Tacksam om någon har tid att ge mig lite vägledning.
/Magdalena

Det bästa du kan göra tror jag är att satsa på minsta och sen köpa till så mycke minne du har råd med (nån annanstans än från Apple för dom tar hutlösa överpriser)

Ska du inte spela har grafikkortet liten betydelse.

http://www.barefeats.com/rosa03.html

Citat:

The 15" MacBook Pro 2.4GHz Core 2 Duo (256MB GDDR3 video SDRAM) was at most 9% faster than the 15" 2.2GHz MacBook Pro (128MB GDDR3 video SDRAM). If we average all the results, it was 5% faster. Suspiciously, that 9% maximum gap corresponds to the 9% difference between the 2.2GHz and 2.4GHz Core 2 Duo CPU clock speeds. At least for graphics intensive apps like 3D accelerated games, it can be argued that the extra video memory doesn't buy you anything.

Ursprungligen av Mats Björnström:

Har inte hastighetsskillnaden att göra med hur mycket "spelet" behöver spara in i grafikminnet. Om ett spel behöver spara in 200MB då borde skillnaden vara mer påtaglig. Men vad jag vet så finns det inte så många spel som behöver mer än 128 MB.

Tack för ditt svar.
Nä, jag vet att Apples priser är hutlösa så jag köper bara standardkonfigureringen och lägger till minne sen.

Kommer kanske spela lite WOW för skojs skull ibland men det borde väl funka?

Jag tror faktiskt att jag gott och väl klarar mig med den 2,2:an men jag velar ändå.

Ursprungligen av magdalena:

Jag tror faktiskt att jag gott och väl klarar mig med den 2,2:an men jag velar ändå.

Jag tycker inte de 5000kr som skiljer mellan den billigaste och mellanmodellen är värt den lilla prestandaökning du får.

Dessutom så kan du lägga hälften av de pengarna på att köpa en extern hårddisk för backup (time machine) och 4Gb minne (på typ inwarehouse eller Dustin). Då får du en större prestandaökning.

Kan även hinta om att det florerat rätt mycket rykten om att MBP kommer att uppdateras inom kort. Kanske tom på Tisdag. Jag kommer själv köpa en MBP när uppdateringen kommer och sitter still i båten tills dess.

Däremot så kan man aldrig veta med rykten, men en uppdatering kommer förr eller senare.

Nä, 5000 kr är rätt mycket för den skillnaden. En extern hårddisk har jag redan så det är bara mer minne jag behöver investera i.

Ja, jag följer alla rykten hela tiden och vill helst att uppdateringen ska komma innan jag köper. Tyvärr så kan jag inte vänta alltför länge men jag håller tummarna månaden ut:)

Tack för alla svar, känns bra att ventilera lite och höra andras åsikter.

1
Bevaka tråden