Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Minin läser inte skivor

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Linköping
  • 2008-02-07 06:02

Jag köpte den första omgångens mac mini för ngra årsedan, (g4 superdrive) och den har fungerat bra fram tills nu.

Nu har den börjat krångla tyvärr när det gäller hanteringen av skivor. (cd och dvd)
Oavsett skiva cd eller dvd, mac-bränd eller pc-bränd så läser den inte skivan!!!!!!!

Den tuggar på under cirkus 20 sek och sen spottar den ut skivan. (det dyker alltså inte upp ngt på skrivbordet, utan den verkar inte kunna läsa skivan alls...)

Ngn som hört ngt liknande? Det borde väl vara ngt fysiskt fel gissar jag eller...?

Ni som har kunskap om datorer, skriv gärna ngt om vad ni tror kan ha hänt och ev. vad man kan göra för att rädda den lille minin.

Allt gott

/Tezuka

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2008-02-13 19:31

Jag har också en g4 mini som jag haft sedan veckan efter dom släpptes

Det jag upptäckt är att det är en gigantisk dammsamlare! Fläkten gick konstant så jag öppnade den och blåste ur den med tryckluft härom veckan. Och Just från dvdn kom det ganska rejält med damm. Kan vara värt att prova kanske?

1300kr kostar combo driven och 1600 superdriven på macoteket. Om dom passar på din mini låter jag vara osagt!

//Christian

  • Medlem
  • 2008-02-19 16:29

Samma här, en Intel-Mini, den spottar ut nästan allt. Ingen bra Superdrive!

Jag har själv inte vågat bända upp den (tillhör ma & pa), men det har ju funkat för andra. Om det är värt omaket att hitta, köpa och trycka i en ny superdrive, vette hundan.

  • Medlem
  • 2008-02-19 22:30

Standardgrejer går bra

Bara det är en "slimline slot-in" så passar den i minin.

Jag vet, för jag köpte en mini med combo-original, och har nu satt in en superdrive. Jag köpte en bulkversion av Pioneer DVR-K06 från itservice för knappt 550 kronor. Den var försedd med en liten plastfront som man lätt kunde pilla bort.

Efter installationen meddelade Systeminformationen att enheten var "original" och att den därför stöds av Apple. Leopard har inbyggt stöd för en massa brännare, upphovsmannen till Patchburn har meddelat detta (han gjorde ett patchprogram för brännare till Tiger och tidigare OS). Så alla OS ska i princip stödjas.

Men testa att damma först, det blir ju ännu billigare...

Edit: Manualer för installation på äldre mini finns här. För Intel-mini här. Sistnämnda länk gäller visserligen hårddisk, men man ser den optiska enheten tydligt. Noteras ska att ett kretskort är fastskruvat i den optiska enheten, och att det sitter fast i minins övriga kretskort.

  • Medlem
  • 2008-02-20 11:47

Tack Alix, bra ledtrådar! Hmm, det låter ju rentav genomförbart.

"Öppna en intel-mini"-instruktionerna var bra, förutom att killen i varenda film skymmer den lilla datorn med armen medan han jobbar.

1
Bevaka tråden